تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,618 |
تاثیر فرم در معنای مکان آموزشی بر اساس نظریه وندر کلیس و کارستون(مطالعه موردی: مدارس شهر تبریز) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 25، شماره 3، آذر 1399، صفحه 51-60 اصل مقاله (18.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2021.319528.672589 | ||
نویسندگان | ||
احد نژاد ابراهیمی* 1؛ میلاد طبقچی سالم2 | ||
1هیات علمی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
مدارس به عنوان فضای آموزشی از دیرباز نقش پر رنگی را در جامعه داشته اند و ویژگی هاى معمارى آنها، در کنار دیگر ویژگی هاى محیطی، عواملی بر ایجاد معنای مکان بوده که در این میان می توان از "فرم" به عنوان یکی از این عوامل نام برد. هدف این تحقیق تحلیل و بررسی نقش فرم در جهت دهی معنای مکان آموزشی و مقایسه آن در گذر زمان بر روی مدارس تبریز می باشد. این پژوهش از تحقیقات کاربردی و از منظر ماهیت، در مجموعه پژوهشهای کیفی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و شیوه جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و پیمایشهای میدانی میباشد. ابتدا با کمک مبانی نظری – براساس نظریه وندرکلیس و کارستون- جایگاه فرم را به عنوان یکی از مولفههای تاثیرگذار در معنای مکان مشخص نموده و با تکنیک تحلیلی-مقایسهای به بررسی نمونههای موردی میپردازد. نتایج حاکی از آن است که با گذشت زمان ؛ مدارس معاصر نسبت به مدارس سنتی و تاریخی بخاطر تغییر فرم معنای محیطی خود را از دست داده اند و بیشتر به صنعتی سازی براساس فرم های ثابت پیش مهندسی گرایش پیدا کرده اند؛ و نتایج نشان داد فرم در ایجاد معنای محیطی و مکانی نقش و تاثیر مهمی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرم؛ معنای مکان؛ مدارس؛ وندرکلیس و کارستون؛ تبریز | ||
مراجع | ||
ترکمان، مژگان؛ جلالیان، سارا و دژدار، امید.(1395). نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان،ماهنامه شباک،سال دوم، شماره 11،صص 1-14. حیدری، علی اکبر؛ یزدانفر، سید عباس و بهدادفر، نازگل. (1392). ارائه مدلی برای تبیین پارامترهای تاثیرگذار در معنای مکان در محیطهای آموزشی نمونه موردی: مقایسه معنای مکان در دانشکده معماری و غیر معماری. نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 5، صص 49-62. دیواندری، جواد ؛ برکاتی، سیده آیدا و دشتی جوشقان، شقایق. (1397). مقایسه ی تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تأکید بر ارزش های نهفته ی آموزش در مشهد(نمونه ی موردمطالعه: مدرسه سلیمانخان و یادگار دکتر علی شریعتی). مجله معماری شناسی ،سال اول ، شماره 1،صص 1-11. شرقی، علی و عظیمی فریدنی، نازنین. (1395). نقش فرم سقف درکاهش هدر رفت انرژی با معیار انرژی تابشی دریافتی . معماری و شهر، سال چهارم ،شماره 2 ،صص 65-74. طاهرسیما، سارا ؛ ایرانی بهبهانی، هما و بذرافکن، کاوه. (1394) . تبیینِ نقشِ آموزشیِ فضای باز در مدارس ایران با مطالعه تطبیقی مدارس سنتی تا معاصر(نمونه های موردی: مدرسه های چهارباغ، دارالفنون و البرز). فصلنامه پژوهش های معماری اسلامی، سال سوم ،شماره 6،صص 55-70 . لطف عطا، آیناز. (1387). تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیط های آموزشی (ابتدایی) درشهر. فصلنامه مدیریت شهری، شماره 21، صص 73-90. فیضی، محسن ؛ حسینی ، سیدباقر ؛ مجیدی، وحید و احمدی ،جواد. (1396). ارزیابی مؤلفه های مؤثر برارتقاءکیفیت فضای معماری درکتابخان ههای عمومی(مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی همدان) . هویت شهر ، سال یازدهم ،شماره 31،صص 43-54. کاظمی، محمد و آیت اللهی، سید محمد حسین.(1392).بررسی تاثیر معماری محیط مدارس بر شکل گیری هویت دانش آموزان دوره دبیرستان یزد. مجله صفه،دوره 23، شماره 2،صص 43-56. منصوریار، زهره و جلالیان، سارا. (1396). افزایش تعامل پذیرى دانش آموزان از طریق ارتقاء کیفیت فضایى و کالبدى در مدارس فنى و حرفه اى (مطالعه موردى: هنرستان شهید سادلجى در شهرستان کبودرآهنگ) . مطالعات محیطى هفت حصار، سال ششم ،شماره 20،صص 67-80. مهدوی نژاد، غلامحسین؛ مهدوی نژاد، محمدجواد و سیلوایه، سونیا. (1392). تأثیر محیط هنرى بر خلاقیت دانش آموزان . فصلنامه نوآوری های آموزشی ، سال دوازدهم، شماره 48،صص 127-140. نصیرسلامی ، محمدرضا و سوهانگیر، سارا.(1392). راهکارهایی جهت ارتقاء کیفیت اثر متقابل انسان و محیط بر یکدیگر با رویکرد روان شناسی محیطی. مجله تحقیقات روانشناختی ،شماره 19،صص 79-100. نوربرگ شولتز، کریستیان (1381). مفهوم سکونت به سوی معماری تمثیلی، ترجمه محمود امیر یاریان، انتشارات آگاه، تهران. Byers T , Imms W, Hartnell Young E. (2014 ). Making the case for space: The effect of learning spaces on teaching and learning. Curriculum and Teaching.Vol.29,No.1, 5-19.
Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of East Azarbaijan. Available from: https://eachto.ir [Accessed 10th January 2021].
Elbaiuomy E, Hegazy I, Sheta S.( 2018). The impact of architectural spaces’ geometric forms and construction materials on the users’ brainwaves and consciousness status. International Journal of Low-Carbon Technologies.No. 13, 43–51.
Gislason N.( 2007 ). Placing Education: The School as Architectural Space. Paideusis.Vol.16, No. 3, 5-14 .
Gustafson P.( 2001). Meanings of place: Everyday experience and theoretical conceptualizations. Journal of Environmental Psychology. No. 21, 5-16.
Lewin K.( 1936).Principles of topological psychology. New York: McGraw-Hill,USA.
Manzo L.( 2005). For better or worse: Exploring multiple dimensions of place meaning. Journal of Environmental Psychology. No.25 ,67-86.
Painter S, Fournier J, Grape C, Grummon PH, Morelli J, Whitmer S, et al.( 2013). Research on learning space design: present state,future directions. Society for college and university planning(SCUP).
Tuan Y F.( 1974). Topophilia : a study of environmental perception, attitudes, and values. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Van der Klis M, Karsten L.( 2009).Commuting partners, dual residences and the meaning of home]. Journal of Environmental Psychology. Vol.29,No.2, 235-245.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,842 |