تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,564 |
تعداد مقالات | 70,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,010,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,242,420 |
بررسی رابطهی بین سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2021.254032.668576 | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی* 1؛ عبدالرحیم غیاثی2؛ احمد رضوانفر3 | ||
1دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکترای آموزش کشاورزی | ||
2کارشناس ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکتری آموزش و ترویج کشاورزی | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی رابطهی سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کشاورزی میباشد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، بودند (3859N=). حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 285 نفر تعیین و با روش طبقه ای با انتساب متناسب نمونه گیری شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش بود. در بخش اول، ویژگیهای فردی دانشجویان؛ بخش دوم، گرایش به تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه CCTDI ; و در بخش سوم، سبکهای یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه کلب (LSI) بررسی شد؛ به منظور سنجش روایی پرسشنامه های مذکور ابتدا پرسشنامهها به فارسی و بار دیگر به انگلیسی برگردانده و با متن اصلی تطابق داده شد؛ سپس نسخه نهایی را جمعی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید کردند. پایایی پرسشنامه CCTDI، از طریق آلفای کرونباخ، 87 درصد برآورد شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای آن در مؤلفه آزمایشگری فعال (73/0)، مفهوم سازی انتزاعی (71/0)، مشاهدهی تأملی (69/0)، تجربه عینی (71/0) محاسبه شد. نتایج نشان داد که سبک غالب در دانشجویان کشاورزی سبک یادگیری جذب کننده بوده است و در مجموع دانشجویان از گرایش به تفکر انتقادی مثبتی برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری با برخی از مؤلفه های گرایش به تفکر انتقادی دارای رابطهی معنی دار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ گرایش به تفکر انتقادی؛ سبکهای یادگیری؛ دانشجویان کشاورزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |