تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,051 |
تعداد مقالات | 66,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,483,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,120,513 |
بررسی رابطهی بین سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2021.254032.668576 | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی* 1؛ عبدالرحیم غیاثی2؛ احمد رضوانفر3 | ||
1دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکترای آموزش کشاورزی | ||
2کارشناس ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکتری آموزش و ترویج کشاورزی | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی رابطهی سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کشاورزی میباشد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، بودند (3859N=). حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 285 نفر تعیین و با روش طبقه ای با انتساب متناسب نمونه گیری شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش بود. در بخش اول، ویژگیهای فردی دانشجویان؛ بخش دوم، گرایش به تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه CCTDI ; و در بخش سوم، سبکهای یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه کلب (LSI) بررسی شد؛ به منظور سنجش روایی پرسشنامه های مذکور ابتدا پرسشنامهها به فارسی و بار دیگر به انگلیسی برگردانده و با متن اصلی تطابق داده شد؛ سپس نسخه نهایی را جمعی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید کردند. پایایی پرسشنامه CCTDI، از طریق آلفای کرونباخ، 87 درصد برآورد شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای آن در مؤلفه آزمایشگری فعال (73/0)، مفهوم سازی انتزاعی (71/0)، مشاهدهی تأملی (69/0)، تجربه عینی (71/0) محاسبه شد. نتایج نشان داد که سبک غالب در دانشجویان کشاورزی سبک یادگیری جذب کننده بوده است و در مجموع دانشجویان از گرایش به تفکر انتقادی مثبتی برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری با برخی از مؤلفه های گرایش به تفکر انتقادی دارای رابطهی معنی دار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ گرایش به تفکر انتقادی؛ سبکهای یادگیری؛ دانشجویان کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the relationship between learning styles and tendency to critical thinking in Campus students at Tehran University | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef hejazi1؛ Abdolrahim Ghiasi2؛ ahmad rezvanfar3 | ||
2MSc. Student , University of Tehran | ||
3Professor, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to explore critical thinking dispositions level and the relationship between the learning styles and critical thinking dispositions among agricultural students, Campus of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. The study's respondents were 285 students (148 male, 126 female). The data were gathered through an instrument consisted of main three parts including “Kolb Learning Style Inventory (1985)” , California Critical Thinking Disposition Scale (1992) developed by Facione, and Demographic Data Questionnaire. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the department of Agricultural extension and education, University of Tehran who were assumed here as experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire which ranged from 0.69 to 0.87. Data were analyzed using SPSS version 15. The critical thinking dispositions of the agricultural students were generally found to be at lower Levels. Overall results showed that there was no relationship between learning styles and critical thinking dispositions of agricultural students, but there was a statistically significant relationship between certain number of learning styles and critical thinking dispositions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, critical thinking disposition, learning styles, agricultural students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 |