تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,468 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,036,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,778,159 |
تحلیل محتوای عناصر مدل اکوسیستم کارآفرینی آیزنبرگ در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2019.283902.668776 | ||
نویسندگان | ||
زهره معتمدی نیا1؛ سید حمید موحد محمدی* 2؛ احمد رضوانفر2؛ امیر علم بیگی3؛ حسین مهدیزاده4 | ||
1دانشجوی دکترای آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
4استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای عناصر مدل اکوسیستم کارآفرینی آیزنبرگ در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی انجام شد. این مطالعه با رویکرد استقرایی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شد. در این مطالعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند دیدگاههای فعالان استارتآپی در دو بخش خصوصی و دولتی تحلیل گردید. به منظور مدیریت و تحلیل دادهها از نرم افزار MAXQDA12 استفاده شد. به این صورت که ابتدا واحدهای معنایی از متن مصاحبه ها استخراج شد. سپس این واحدها بر اساس اشتراک مضامین مقوله بندی شدند و در نهایت مقولهها بر اساس ارتباطی که با یکدیگر داشتند، در طبقات جداگانه ای به نام مضامین قرار گرفتند. مطابق یافته ها خرده مقوله "حرکت دانشگاه ها در مسیر اکوسیستم" از مولفه سرمایه انسانی، خرده مقوله "دسترسی به منابع مالی متنوع" از مولفه سرمایه مالی، خرده مقوله "دسترسی به بازار" از مولفه بازار، خرده مقوله های "نگرش کارآفرینانه" و "فرهنگ کارآفرینی" از مولفه فرهنگ، خرده مقوله "تأمین زیرساخت" از مولفه حمایت و خرده مقوله "وضع قوانین" از مولفه سیاست دارای بیشترین فراوانی ها بودند. همچنین، مولفه های سیاست و سرمایه انسانی به ترتیب اولویت های اول و دوم را به خود اختصاص دادند و مولفههای فرهنگ، حمایت، بازار و سرمایه مالی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند. به عبارتی، دولت ها از طریق وضع قوانین و مقررات و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی کشور از طریق ظرفیتهای دانشی نقش های اصلی را در رشد اکوسیستم و به تبع آن توسعه کارآفرینی کشور برعهده دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تحلیل محتوا"؛ "اکوسیستم کارآفرینی"؛ "مدل آیزنبرگ"؛ "آموزش عالی کشاورزی"؛ "فعالان استارت آپی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Elements of Isenberg’s Model of an Entrepreneurial Ecosystem in the context of Agricultural Higher Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Motamedi Nia1؛ Seyyed Hamid Movahed Mohammadi2؛ ahmad rezvanfar2؛ amir alambaigi3؛ Hossein Mahdizadeh4 | ||
1PhD student of Agricultural Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran. | ||
2Prof., Department of Agricultural Extension & Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran. | ||
3Assistant Prof., Department of Agricultural Extension & Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran. | ||
4Assistant Professor of Entrepreneurship and Rural Development, Department | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the purpose of content analysis of the elements of Isenberg’s model of an entrepreneurial ecosystem in the context of agricultural higher education system. This study was led with an inductive approach, using a qualitative content analysis method. This study with using purposive sampling, startup activists were analyzed in two sections of private and public sector. The MAXQDA12 software was used to manage and analyze data. First, the semantic units were extracted from the interview transcripts. Then these units were categorized according to their common themes. And finally, based on their correlations, the categories were put into seperate classifications called “themes”. According to the findings, the subcomponent of “alignment of universities with the ecosystem” from the component of human capital, the subcomponent of “access to various financial resources” from the component of financial capital, the subcomponent of “market access” from the component of market, the subcomponents of “entrepreneurial attitude” and “entrepreneurship culture” from the component of culture, the subcomponent of “providing infrastructure” from the component of support, and the subcomponent of “legislation” from the component of policy were found to be of the highest level of importance. Moreover, the components of policy and human capital were found to have the first and second priorities respectively, followed by the components of culture, support, market and financial resources which came after considering the level of importance. In the other words, governments, through legislation, and universities, through educational capacities, have the main roles in the development of ecosystem and consequently, the development of the country's entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Content Analysis", "Entrepreneurial Ecosystem", "Isenberg’ Model", "Agricultural Higher Education", "Activists of Startup" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |