تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,186 |
ساخت و اعتباریابی مقیاس تصویر برند ورزشکار ایرانی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 2، تیر 1402، صفحه 58-42 اصل مقاله (758.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2021.312842.2611 | ||
نویسندگان | ||
فروغ نقوی؛ فرشاد تجاری* ؛ علی زارعی | ||
گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده تربت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه بیشتر ورزشکاران در جوامع با برند شخصی خود تداعی میشوند که نتیجة رشد محبوبیت از طریق ورزش است. روش پژوهش: هدف تحقیق حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس اندازهگیری تصویر برند ورزشکاران در ایران است. 302 دانشجوی رشتة علوم ورزشی، داوطلبانه به مقیاس محققساخته که بر اساس پیشینة پژوهش و مصاحبة نیمهساختاریافته با مدیران عامل باشگاهها، ورزشکاران حرفهای، هواداران و دانشجویان رشتة علوم ورزشی طراحی شده است، پاسخ دادند. یافتهها: یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مقیاس تصویر برند ورزشکار دارای 49 عامل آشکار و 12 عامل پنهان سطح دوم و 4 عامل پنهان سطح سوم است. تصویر فردی برند ورزشکار شامل جذابیت ظاهری (4 گویه) و زندگی فردی (5 گویه)، تصویر اجتماعی برند ورزشکار شامل اسطوره (4 گویه)، جذابیت اجتماعی (5 گویه)، ارتباطات ورزشکار (3 گویه) و مسئولیت اجتماعی (7 گویه)، تصویر فرهنگی برند ورزشکار شامل آداب و رسوم (3 گویه) و مذهب (3 گویه) و تصویر ورزشی برند ورزشکار شامل تناسب بدنی (3 گویه)، موفقیتهای ورزشی (3گویه)، تخصص ورزشکار (5 گویه) و سبک مسابقه (6 گویه) است. یافتههای آزمون آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس را بین ۷۴/۰ تا ۹۱/۰ نشان داد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مدل مفهومی پیشنهادی دارای برازش است و تصویر برند ورزشکار در ایران میتواند دارای زیر مقیاسهای فرهنگی، اجتماعی، فردی و ورزشی باشد و این یافته با نتایج تحقیقات قبلی همخوانی دارد. نتایج نشان از پردازش خوب مدل تصویر برند ورزشکار است. جنبه های فرهنگی، اجتماعی ، فردی و ورزشی، تصویر مطلوبی از برند ورزشکار ایرانی ایجاد می نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ تصویر برند؛ ورزشکار ایرانی | ||
مراجع | ||
Asadollahi, E., Tojari, F., Zarei, A. (2017b). The Effect of Promotional Tools on Conveying Brand Identity from Sport Consumers’ Viewpoint in the Country’s Premier League. International Journal of Applied Exercise Physiology.6(3).32-41. DOI:10.22631/ijaep.v6i3.187
Bradic, L. (2015). Celebrity Endorsements on Social Media Are Driving Sales and Winning Over Fans Social Media Week. [online] Social Media Week. Available via: https://socialmediaweek.org/blog.
Khabiri, M. Tojari, F. (2011). Sport & Event Marketing. Tehran, Samt, 197. (in Persian).
Kline, R.B. (1998). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York, NY: The Guilford Press.
Mei, W. (2021). The Effect of Factor and Source Credibility of NBA Athlete Celebrity’s Endorsement Toward Chinese Customers’ Brand Perception and Brand Loyalty: A Case of Kobe Bryant in Ele.me’s Advertisement on Weibo. Bangkok University. http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4757.
Momeni, M., Faal Ghayoumi, A. .(2015). Statistical Analysis Using SPSS, Tehran, Author, Eighth Edition. (in Persian).
Rai, J.S., Yousaf, A., Itani, M.N. and Singh, A. (2021). Sports celebrity personality and purchase intention: the role of endorser-brand congruence, brand credibility and brand image transfer. Sport, Business and Management, https://doi.org/10.1108/SBM-06-2020-0062.
Swartz.H.& Gazley,A.(2015). The Effect of Social Media Use by Athletes on Brand Image. AM 2015-The Magic in Marketing Conference Programme. http://programme. exordo.com/am 2015.
Tojari, F. & et all. (2015). Brands and branding. Isfahan, sana, 70. (In Persian).
Tojari, F. Aboodarda, Z. (2013). Consumer behavior in sport and events: marketing action. Tehran:Hatmi,125.(in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |