
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,704 |
تعداد مقالات | 72,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,728,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,447,939 |
واکاوی مفهوم زمان در سینمای ونگ کار-وای بر اساس آرای ژیل دلوز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 59-68 اصل مقاله (597.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.298155.615413 | ||
نویسندگان | ||
مصیب شرفی* ؛ علی روحانی | ||
دانشکدهی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فیلمهای ونگ کار-وای در عین تفاوتهای زیادی که با هم دارند، به همدیگر مرتبط و هویت یگانهای را تشکیل میدهند. آن چه که این یگانگی را فراهم میسازد، چگونگی پرداختن کار-وای به مقولات حرکت و زمان است که در همهی فیلمهای او حضور پررنگی دارند. برای رسیدن به این هدف، فرضیه مقاله این است که سینمای او قابلیت بررسی بر اساس دستهبندی جامع ژیل دلوز از نشانههای سینمایی یعنی دو مقولهی حرکت-تصویر و زمان-تصویر را دارد و این متن تمرکز خویش را بیشتر بر روی مقولهی زمان-تصویر و مفهوم مرتبط با آن که دلوز کریستال-زمان مینامد، میگذارد. در این ارتباط مفاهیمی چون دوگانهی زمان-تصویر و روشهای خلق وضعیتهای ناب بصری بررسی میشود. زمانی که دلوز با بیان مفهوم کریستال-زمان در نظر دارد نه زمان روانشناسانه منحصر به یک ذهنیت فردی و نه حتی زمان اومانیستی مربوط به نگرش اگزیستانسیالیستی، بلکه نوعی زمان هستیشناسانه مرتبط به مقولهی برگسونی آن یعنی دیرند است. روش کلی این تحقیق به شیوه توصیفی میباشد و با بررسی کیفی و با استفاده از مورد پژوهی و با در نظر گرفتن چارچوب نظری تفکرات ژیل دلوز در مورد سینما و با استفاده از منابع کتابخانهای و بررسی موردی فیلمها، این آثار را مورد مطالعه قرار خواهد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ ونگ کار-وای؛ کریستال-زمان؛ ژیل دلوز | ||
مراجع | ||
- برانیگان، ادوارد(1386)، نقطهی دید در سینما: نظریهی روایت و ذهنیت در سینمای کلاسیک، ترجمهی مجید محمدی، انتشاراتبنیاد سینمایی فارابی، تهران. - برگسون، هانری(1375)، ماده و یاد:رهیافتی به رابطهی جسم و روح، ترجمهی علیقلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران. - دلوز، ژیل(1397)، سینما1:حرکت-تصویر، ترجمهی مازیار اسلامی، نشر مینوی خرد، تهران. - دلوز،ژیل، کولبروک، کلر. باگیو، رونالد (1390)، ادراک، زمان و سینما، ترجمهی مهرداد پارسا، نشر رخ داد نو، تهران. - روحانی، سیدعلی و عماد ابوعطااملشی (1396)، " نظریهی خاطره-زمان هانری برگسون و تاثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران"، فصلنامهی علمی-پژوهشی دانشگاه هنر، دوره 15، پاییز و زمستان 1396، صفحات: 55-72. - شوارتس، سنفورد(1382)، آنری برگسون، ترجمهی خشایار دیهیمی، نشرماهی، تهران. - شهبا، محمد، شریفزاده، محمدرضاو حسین شاهق(1396)، "عناصر غیرروایتی در فیلم روایتی (بررسی موردی فیلم های آخر بهار و چانکینگ اکسپرس):، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 22، شماره 1، صفحات: 41-50. - عادل، شهابالدین(1389)، تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی، نشر دانشگاه هنر، تهران. - فتح طاهری، علی و مهرداد پارسا، 1395، " هستی، زمان و سینما: بررسی تاثیر هانری برگسون بر فلسفهی سینمایی ژیل دلوز"، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 21، شماره 1، بهار و تابستان 1395، صفحات: 35-50. - ونگ کار-وای (مجموعه مقالات)،گردآورنده :احسان قصری، گروه مترجمان: سعیده طاهری و... ، نشر شورآفرین، تهران
لاتین
- Bergson, Henri. Creative Evolution. Trans. Arthur Mitchell. London: Macmillan,1954. - ---. Matter and Memory. Trans. Nancy Margaret Paul and Mary Emily Dowson. London, New York: G. Allen & Unwin; Macmillan, 1911. - Bogue, Ronald. Deleuze on Cinema. New York: Routledge, 2003.
- Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Barbar Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986.
- ---. Cinema 2: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989. - ---. Difference and Repetition. New York: Columbia University Press, 1994.
- Dissamayake, Winal, and Dorothy Wong. Wong Kar-Wai's Ashes of Time. Hong Kong: Hong Kong University Press, 2003. - Dissanayake, Wimal. Melodrama and Asian Cinema. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
- Lacan, Jacques, and Jacques-Alain Miller. The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. 1st American ed. New York: Norton, 1978.
- Lalanne, Jean-Marc, et al. Wong Kar-Wai. Paris: Dis-Voir, 1997.
- Moreira Macedo de Carvalho, Ludmila. The ambivalent identity of Wong Kar wai’s cinema. University of Montreal, Juin 2009 - Rayns, Tony. "Poet of Time." Sight and Sound 5.no.9 (1995).
- Tambling, Jeremy. Wong Kar-Wai's Happy Together. Hong Kong: Hong Kong University Press, 2003.
- Teo, Stephen. "Chinese Melodrama : The Wenyi Genre." Traditions in World Cinema. Eds. Linda Badley, R. Barton Palmer and Steven Jay Schneider. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006. 203-212. - ---. Wong Kar-Wai. World Directors Series. London: BFI Pub., 2005.
- Tong, Janice. "Chungking Express: Time and Its Displacements." Chinese Films in Focus: 24 New Takes. Ed. Chris Berry. London: BFI Publishin, 2003. 47-55.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 766 |