
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,704 |
تعداد مقالات | 72,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,728,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,447,967 |
کیفیتِ تاثیرپذیری روبرت لپاژ به عنوان کارگردان از مخاطب/تماشاگر در شکلدهی میزانسن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 45-57 اصل مقاله (536.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.314711.615496 | ||
نویسنده | ||
مهرداد رایانی مخصوص* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز - گروه نمایش | ||
چکیده | ||
«روبرت لپاژ» به عنوان یکی از کارگردانهای بنامِ معاصر در تئاتر جهان برای تبیین و شکل دادنِ میزانسنهایش، تعامل با مخاطب/تماشاگر را به منظورِ دریافت و دانستنِ انتظارها و پیشنهادهای آنها برگزیده است. متدلوژی اصلی او برای دریافت و دسترسی به خواستها و نیازهای مخاطب/تماشاگر، نیازمندِ مسیر و راههای ارتباطی با آنهاست. لپاژ مستقیم و غیرمستقیم/آگاهانه و ناآگاهانه با مخاطب/تماشاگر در قبل و بعد از اجرا برای دریافتِ نظرهای ایشان ارتباط برقرار میکند. این مقاله، معطوف بر «مکانیسمِ» دریافتِ انتظارها و پیشنهادهای مخاطبان/تماشاگران در قبل و بعد از اجراهای صحنهای «روبرت لپاژ» مبتنی بر 9 مسیر و راه مستقیم و غیرمستقیم/آگاهانه و ناآگاهانه در تعامل با مخاطب/تماشاگر است. سوال اصلی این پژوهش عبارت است از: چرا و به چه منظور و با چه مکانیسم و از چه راههایی مخاطب/تماشاگر در شکلگیری میزانسن، مورد توجه «روبرت لپاژ» قرار میگیرد؟ پژوهش پیش رو مبتنی بر روششناختی، کاربردی و توصیفی است. منطبق بر مشاهدهها (سامانهی آثار لپاژ) و نیز ویدئوهای موجود از اجراهای لپاژ (یوتیوپ و چند کانال تلگرامی) و همچنین استفاده از منابع کتابخانهای، مکانیسمِ تعامل با مخاطب/تماشاگر توسط لپاژ و گروهش به منظور دریافتِ نظرها و انتظارهای مخاطب/تماشاگر مورد بررسی قرار گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارگردان؛ مخاطب؛ تماشاگر؛ میزانسن؛ روبرت لپاژ | ||
مراجع | ||
اسماعیلی. مهناز (1387)، لپاژ و تئاتر تصویری، هنر، شماره 76، صص120-127. اروین. پولی (1385)، کارگردانی برای صحنه، ترجمهی هومن شباهنگ و مشهود محسنیان، نمایش. بروک، پیتر (1383)، رازی در میان نیست: اندیشههایی دربارهی بازیگری و تئاتر، ترجمهی محمد شهبا، هرمس. بروک، پیتر (1395)، فضای خالی، ترجمهی اکبر اخلاقی، فردا. بنت. سوزان (1387)، تماشاگران تئاتر: نظریهای در خصوص تولید و دریافت، ترجمهی مجید سرسنگی و دیگران، نمایش. دوندروویچ. الکساندرساشا (1389)، چهارراه بینالملل/یک شیوه و متد: «روبرت لیپیج» کارگردان معاصر، ترجمهی مهرداد رایانیمخصوص، ماهنامهی نمایش، بخش اول، آذر و دی ماه 1389.، شمارههای 135 و 136، صص 120-124. دوندروویچ. الکساندرساشا (1389)، چهارراه بینالملل/یک شیوه و متد: «روبرت لیپیج» کارگردان معاصر، ترجمهی مهرداد رایانیمخصوص، ماهنامهی نمایش، بخش دوم، بهمن ماه 1389، شمارهی 137، صص 109-114. رایانیمخصوص، مهرداد (1396)، مبانی نقد تئاتر، چ 3، قطره. سرسنگی. مجید (1392)، محیط تئاتری و رابطهی بازیگر و تماشاگر در نمایش دینی، افراز. اخگر. مجید و دیگران [ترجمه و گزینش] (1398)، تئاتر و تماشاگر: به سوی نقش خلاق مخاطب در رویداد، سمت. کبودرآهنگی. محمدجواد (1384)، تعامل بازیگر و تماشاگر در تئاتر، فراگیر هگمتانه. مککوایل، دنیس (1385) مخاطبشناسی، ترجمهی مهدی منتظرقائم، دفتر مطالعات و توسعهی رسانهها، چ دوم. هولتن. اورلی (1364)، تئاتر آیینهی طبیعت، ترجمه محبوبه مهاجر، سروش.
Augé, Marc (1995), Non-places: Introduction to Anthropology of Super Modernity. London: Verso.
Auslander, Philip (1997), From Acting to Performance: Eassys in Modernism and Postmodernism. London and New York. Routledge. Ch2.
Barba, Eugenio (1990), Four Spectators. The Drama Review, 34 (1 [125]) spring, pp. 96-101.
Boal, Augusto (2006), The Aesthetics of the Oppressed. London: Routledge.
Bennett, Susan (1990, edit. 2013) Theatre and Audience: A Theory of Production and Perception. London and New York: Routledge.
Braun, Edward (1982), The Director and the Stage: from Naturalism to Grotowski. New York: Holmes and Meire 1982.
Brook, Peter (1992), Any Event Stems from Combustion: Actors, Audience, and Theatrical Energy. New Theatre Quarterly, 8(30) May, pp. 107-12.
Brook, Peter (1993), There Are no Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Methuen.
Drain, Richard (1995), Twentieth-Century Theatre: A Sourcebook. London: Routledge.
Dundjerovic, Aleksandar Sasha (2007), The Theatricality of Robert Lepage. Montreal, Ithaca: McGill-Queen's University Press.
Dundjerovic, Aleksandar Sasha (2009), Robert Lepage. New York and London: Routledge.
Foreman, Richard (1992), Unbalancing Acts. ed. Jordan, Ken. New York: Pantheon.
Freshwater, Helen (2009), Theatre & Audience. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Goldberg, RoseLee (2003), Performance Art: from Futurism to the Present. London: Thames & Hudson.
Gómez-Peña, Guillermo (2005), Ethno-techno: Writings on Performance, Activism, and Pedagogy. New York and London: Routledge.
Halprin, Lawrence (1969), The RSVP Cycles:Creative Processes in the Human Environment. New York: George Braziller.
Heddon, Deirdre and Milling, Jane (2006), Devising Performance: A Critical History. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Hunt, Nigel (1987), The Moving Language of Robert Lepage. Theatrum, 6 (spring), pp. 25-28.
Innes, Christopher (2005), Puppets and Machines of the Mind: Robert Lepage and the Modernist Heritage. Theatre Research International. 30(2) July, pp. 124-38.
Lehmann, Hans-Thies (2006), Postdramatic Theatre. London: Routledge 2006.
Lepage, Robert (1997), Lepage, Robert: Connecting Flights in Conversation with Rémy Charest. London: Methuen.
Lepage, Robert (2000), Robert Lepage's Theatre. TriQuarterly, 107-08, pp. 304-327.
Lepage, Robert and Brassard, Marie (1993), Polygraph. In: Filewood, Alan Douglas (ed). CTR Anthology: Fifteen Plays from Canadian Theatre Review. Toronto: University of Toronto Press, pp. 647-63.
MacDougall, Jill R. (1997), Performing Identities on the Stages of Quebec. New York: Peter Lang.
Roose-Evans, James (2013), Experimental Theatre: from Stanislavski to Peter Brook. 4th ed. London and New York: Routledge.
Schechner, Richard (1973), Environmental Theatre. New York: Hawthorn Books.
Schechner, Richard (2003), Performance Theory. New York and London: Routledge.
Whitley, John (1999), A Passion for Unpolished Gems. Daily Telegraph (London). 6 March, p. 23.
Williams, David (1991), Peter Brook and the Mahabharata: Critical Perspectives. London: Routledge.
پی نوشت ها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |