
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,704 |
تعداد مقالات | 72,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,728,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,447,983 |
اثرات رفتار حرکتی دوربین به مثابه "تجسمی از انسان" در فیلم "فرزندان بشر" | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 35-43 اصل مقاله (556.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.316122.615505 | ||
نویسندگان | ||
مرجان مهمی کاهو1؛ مرضیه پیراوی ونک* 2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی گروه پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
ژان لویی بودری در بحث از تکنولوژی سینما و قیاس آن با غار افلاطون، با تکیه بر نظریات روانکاوانه، نظریه آپاراتوس را مطرح میکند و معتقد است آپارتوس سینما با ایجاد حالتی خواب آلود، تماشاگر را در فضایی به مانند مرحلهی آیینهای لکان قرار میدهد تا بیننده مجدداً هویت خود را باز یابد. اما مخالفان این نظریه معتقدند، آنچه که بودری مد نظر دارد نیازمند نگاه و مکاشفهای از بیرون غار یا سینما است، چرا که تا انسانها یا تماشاگران فیلم در مکانی محصور شدهاند، چگونه میتوانند بنیانهای فنی آنچه که بر آنها روا میرود را دریابند؟ وینسنس هدیگر از دیگر منتقدان، رویکردی ذیل عنوان فلسفهی تکنولوژی را مناسب جهت بررسی «درک سینما به عنوان تکنولوژی» میداند. محلی که تکنولوژی «میل به مجسم نمودن انسان» دارد. اما تحلیل او نه خود تکنولوژی سینما، بلکه فیلمهایی با روایاتی از تکنولوژی را مد نظر قرار میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای به روشی توصیفی-تحلیلی، سعی دارد صرفاً تکنولوژی سینما را در نوع به کارگرفتن دوربین فیلمبرداری در فیلم فرزندان بشر بررسی کند، تا نشان دهد چگونه ابزار میتواند هویتی مستقل و انسانگونه فارغ از محتوای فیلم و آپاراتوس داشته باشد تا تماشاگر را درگیر بنیانهای فنی و تکنولوژی سینما کند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: "فلسفه تکنولوژی"؛ "ژان لویی بودری"؛ "وینسنس هدیگر"؛ "تکنیک"؛ "حرکت دوربین" | ||
مراجع | ||
استم، رابرت. الکساندرا راننگو(1390) راهنمایی بر ادبیات و فیلم، ترجمه داود طبایی عقدایی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. بالاش، بلا (1376) تئوری فیلم-خصوصیت و رشد هنری جدید، ترجمه کامران ناظر عمو، انتشارات دانشگاه هنر،تهران. دلوز، ژیل(1390) حرکت-تصویر سینما۱، ترجمه مازیار اسلامی، انتشارات مینوی خرد، تهران. لوئی بودری، ژان(1381) اثرات ایدئولوژیکی ابزار اصلی سینما، ترجمه امید نیک فرجام، فارابی، شماره 45. هیوارد، هیوارد(1381) مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، نشر هزارهی سوم، تهران.
Gunning, Tom (2020), ‘Nothing Will Have Taken Place- Except Place’: The Unsettling Nature of Camera Movement, Screen Space Reconfigured, Published by: Amsterdam University Press, pp. 263-281.
Hediger, Vinzenz (2018), Can We Have the Cave and Leave It Too? On the Meaning of Cinema as Technology, Technology and Film Scholarship, Published by: Amsterdam University Press, pp. 213-238.
Turquety, Benoit (2018), On Viewfinders, Video Assist Systems, and Tape Splicers: Questioning the History of Techniques and Technology in Cinema, Technology and Film Scholarship, Published by: Amsterdam University Press, pp. 239-259.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |