تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,840 |
تأثیر جنسیت در کاربرد افزودههای وجهی در نوشتار فارسیآموزان خارجی سطح پیشرفته از منظر دستور نقشگرایی | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 121-143 اصل مقاله (520.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2021.314508.666671 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رضاپور* 1؛ ابوالفضل موچانی2 | ||
1استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، افزودههای وجهی بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته زن و مرد در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند، استخراج و بررسی گردیدند. به عبارتی، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که آیا تفاوتی میان فارسیآموزان زن و مرد در کاربرد افزودههای وجهی وجود دارد یا خیر. دستور نقشگرای نظاممند، روشی نظاممند برای تحلیل متن در اختیار میگذارد. افزودههای وجهی که بیانگر میزان قطعیت و دیدگاه گوینده یا نویسنده هستند؛ در مبحث فرا نقش بینفردی در دستور نقشگرای نظاممند، بررسی میشوند. پژوهشهای زیادی برای یافتن رابطهی زبان و جنسیت انجام شده است؛ ولی تاکنون هیچ پژوهشی در چارچوب دستور نقشگرا، تأثیر جنسیت در کاربرد افزودههای وجهی در نوشتار فارسیآموزان خارجی را بررسی نکرده است. نمونه آماری و پیکره مورداستفاده در این پژوهش نوشتار 248 نفر از فارسیآموزان خارجی سطح پیشرفته زن و مردِ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است. روش نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری تصادفی ساده است. روش کار بدینصورت انجام شد که نوشتار 248 نفر از فارسیآموزان بر اساس جنسیت تفکیک شد (124 نفر زن و 124 نفر مرد). سپس تمام افزودههای وجهی بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان مرد و زن بر اساس تقسیمبندی هلیدی تعیین شدند. سپس تعداد و درصد توزیع انواع افزودههای وجهی محاسبه و نتایج با هم مقایسه شد. برای بررسی معنادار بودن تفاوتها میان زنان و مردان، از آزمون آماری خی دو استفاده شد. سرانجام، این نتایج حاصل شد که افزوده وجهی وجهنما، پربسامدترین افزودهی وجهی در نوشتار فارسیآموزان سطح پیشرفته است؛ مردان از افزودههای وجهی وجهنما که قطعیت و یقین را نشان میدهند (واژههایی از قبیل مطمئناً، حتماً و ...) بیش از زنان استفاده کردهاند و زنان از افزودههای وجهی وجهنما که عدم قطعیت و تردید را نشان میدهند (واژههایی از قبیل احتمالاً، شاید و ...) بیش از مردان استفاده کردهاند؛ این نتیجه دیدگاه لیکاف (1975: 52-54) درباره تفاوتهای زبانی مردان و زنان را تأیید میکند. همچنین، زنان بیش از مردان از افزودههای اظهاری استفاده کردهاند. افزودههای مطلوبیت (واژههایی از قبیل خوشبختانه، متأسفانه و ...)،بیشترین افزودههای اظهاری بهکاررفته در نوشتار فارسیآموزان زن است. این نتیجه، دیدگاه جیمز و دراکیچ (1993) را درباره رفتار زبانی زنان، تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
گونه نوشتاری؛ فارسیآموزان خارجی؛ زبان و جنسیت؛ دستور نقشگرای نظاممند هلیدی؛ افزودههای وجهی | ||
مراجع | ||
جعفری، آزیتا (1388). «بررسی افزودهها در زبان فارسی: بر اساس رویکردهای نقشی و صوری»، ویژهنامه فرهنگستان (دستور)، شمارۀ پنجم، اسفند 1388، صص 128-155. Cameron, D., Mcalinden. F., & O′ Leary. K. 1989. Lakoff in Context: thesocial and linguistic functions of tag questions. In J. Coates, & D. Coates, J. 1986. Women, Men and Language, New York, Longman. Fowler, R. 1977. Linguistics and the Novel. London: Methuen. Halliday, M. A. K. 1989. Spoken and Written Language. Oxford: Oxford University Press. Halliday, M.A.K. 1985/1994/1998. An Introduction to FunctionalGrammar. London: Edward Arnold Limited. Halliday, M.A.K. & Matthiessen C. 2004. An Introduction to FunctionalGrammar. Third Ed. London: Edward Arnold Limited. Halliday, M.A.K. 1971. “Linguistic Function and Literary Style: AnInquiry into the Language of William Golding’s The Inheritors,”in,S. Chatman ed. Holmes, J. 1986. “Functions of you know in women's and men's speech”. Language in Society. Volume 15, Issue 1, March 1986, pp. 1-21. Cambridge: Cambridge University press. Holmes, J. 1990. “Hedges and boosters in women's and men's speech”. Language & Communication, 10(3), 185-205. Holmes, J. 1998. Women's Talk: The Question of SociolinguisticsUniversals, In Coates, J. and Pichler, P., 2011. Language andgender. A reader. John Wiley & Sons; 2nd Edition. Jafari, A. 2009. The study of adjuncts in Persian language: Based on formal and functional approaches. Dastoor Journal, 128-155. [In Persian]. James, D. and J. Darkich 1993. Understanding Gender Differences Amount of Talk: A Critical Review of Research. In Tannen (1993). Labotka, L. 2009. Language and woman’s place in drag: power, femininityand gay speech. Texas linguistic forum, 53, 18-28. Lakoff, R. 1973. Language and Woman’s place. Language in Society,2: 45 -80. Lakoff, R. 1975. Language and Woman’s place. New York: Harper & Row. Nazari, A. 2011. Transition in the concept power: Foucault and Post- Foucauldian analysis. political quarterly, 41(3), 341-358. [In Persian]. Thompson, G. 1997. An Introducing Functional Grammar, New York: Oxford University Press. Vazirnejad, F. 2009. Stylistics of the novel Cheragh-ha ra man khamushmikonam in the basis of functional Grammar of Halliday’sapproach (Master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. [In Persian]. Wardhaugh, R. 2006. An Introduction to Sociolinguistics. Fifth Ed. Malden: Blackwell Publishing. Yaguchi, M., Iyeiri, Y., & Baba, Y. 2010. Speech style and gender distinctions in the use of very and real/ really: an analysis of the corpus of spoken professional American English. Journal of pragmatics, 42, 585-597. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |