تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,343 |
واکاوی ریشههای تحول و نقد دوره دوم آموزش معماری در دانشکده هنرهای زیبا (1347-1359) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 57-68 اصل مقاله (698.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2021.300772.672434 | ||
نویسنده | ||
مریم غروی خوانساری* | ||
استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق واکاوی ریشه های تحول و نقد دوره دوم آموزش آکادمیک معماری از سال تا 1348 تا 1359 در دانشکده هنرهای زیبا است. روش بهکار رفته در این تحقیق تحلیل تفسیری-تاریخی است. بررسی های تحقیق نشان میدهد که ریشه های تحول با توجه به عوامل بیرونی نظیر تحولات در مقیاس جهانی، تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و تغییر سیستم آموزشی در دانشگاه تهران، و عامل درونی تغییر شرایط در دانشکده هنرهای زیبا بود. از اصلیترین نقاط قوت این تحول توجهاتی در زمینههای مباحث تئوریک معماری، تحولات روز دنیا، مسائل اجتماعی و مقولات شهرسازی بود. مهم ترین نقاط ضعف را میتوان عدم تحقق سیستم منسجم آموزشی، غلبه بعد نظری بر عملی و عدمتوجه کافی به ابعاد فنی و اجرایی دانست. به نظر میرسد چنانچه تحولات حالتی تدریجی مییافت به موفقیت های بیشتری منجر میشد. کوتاهی این دوره از نظر زمانی در عدم شکلگیری یک سیستم آموزشی منسجم مؤثر بوده است. با توجه به تاثیرپذیری سیستم آموزش حالحاضر معماری در کشور از تحولات این دوره، به نظر میرسد توجه به اهداف و روش های این دوره، هم گام با تحولات روز دنیا و با در نظر گرفتن نیازهای در حال تحول جامعه ایران در تقویت آموزش حالحاضر معماری موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه هنرهای زیبا؛ دانشکده معماری؛ آموزش معماری؛ سیستم آموزش باهاوس | ||
مراجع | ||
آلاحمد، جلال، (1375)، غربزدگی، انتشارات فردوس، تهران.
اشراق، عبدالحمید (1387)، شیوه آموزش به شکل آتلیهای، معماری و فرهنگ، 32، صص 23-25.
اعتصام، ایرج (1387)، تکنولوژی در کنار آموزش سنتی، معماری و فرهنگ، 32، صص 18-22.
اعتصام، ایرج (1398)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش.
اوشانه، داوود (1387)، استعداد، خلاقیت و پویایی، معماری و فرهنگ، 32، صص 14-17.
ایزدی، عباسعلی (1398)، گفتگوی تلفنی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، تهران.
باور، سیروس (1388)، نگاهی به پیدایی معماری نو در ایران، نشر فضا، تهران.
بنهولو، لئوناردو (1380)، تاریخ معماری مدرن، ترجمه سیروس باور، دانشگاه تهران، تهران.
تیموری، سیاوش (1387)، معماری، اقیانوسی بی انتها، معماری و فرهنگ، 32، صص 42-46.
بیرشک، ثریا (1387)، حضور فعال و همیشگی در دانشکده، معماری و فرهنگ، 32، صص 64-66.
حبیبی، سیدمحسن (1387)، نگاهی نو به معماری با قرائت ایرانی، معماری و فرهنگ، 32، صص 73-75
حجت، عیسی (1394)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.
حجت، مهدی (1387)، جنبههای انسانی معماری، معماری و فرهنگ، 32، صص 76-78
دیبا، داراب (1387)، کنش معماری و فرهنگ، معماری و فرهنگ، 32، صص 47-50.
-زرگرینژاد، غلامحسین (1386)، از مدرسه صنایع مستظرفه تا دانشکده هنرهای زیبا، هنرهای زیبا، 30، صص 5-12، تهران.
ساعدسمیعی، اصغر (1387)، سازمان نظام آموزشی، معماری و فرهنگ، 32، صص 30-36.
ساعدسمیعی، اصغر (1394)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، دفتر شخصی در برج سامان، بلوار کشاورز، تهران. سپهری، یحیی (1396)، تاریخ آموزش طراحی معماری در دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
سلطانزاده، حسین (1387)، نظریهپردازی در معماری ایرانی، معماری و فرهنگ، 32، صص 95-102.
شافعی، بیژن؛ سروشیانی، سهراب؛ دانیال، ویکتور (1380)، معماری کریم طاهرزاده بهزاد، انتشارات دید، تهران.
صارمی، علیاکبر (1387)، معماری مدرن، تفکر مدرن، معماری و فرهنگ، 32، صص 11-17.
صارمی، علیاکبر (1392)، تار و پود و هنوز، هنر و معماری قرن، تهران.
صارمی، علیاکبر (1394)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، مهندسین مشاور تجیر، چهار راه ولیعصر، ابتدای خیابان ارفع، تهران.
طبیبیان، منوچهر (1387)، همسویی زندگی اجتماعی و حیات حرفهای، معماری و فرهنگ، 32، صص 39-41.
عزیزی، محمد مهدی (1382)، تحول و دگرگونی گروههای آموزشی دانشکده هنرهای زیبا، هنرهای زیبا، 14، صص 4-15، تهران.
فرضیان، محمد (1398)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش.
قدوسیفر، هادی (1387)، بررسی پایاننامههای رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا (1342-1357)، معماری و فرهنگ، 32، صص 103-107.
قهاری، سیدعلیرضا (1387)، بررسی ویژگیهای آموزش معماری، معماری و فرهنگ، 32، صص 82-83.
قیومی، مهرداد (1396)، تقریظ بر کتاب تاریخ آموزش طراحی معماری در دانشگاه شهید بهشتی، نوشته یحیی سپهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
کالینز، پیتر (1375). دگرگونی آرمانها در معماری مدرن. ترجمه حسین حسنپور، نشر قطره، تهران.
کیانی، مصطفی (1393)، معماری دوره پهلوی اول، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، تهران.
گنرات، ولف هرتسو (1390). باوهاوس. ترجمه فرخ خدابندهلو. کاوشپرداز، تهران.
گیدئون، زیگفرید، (1365)، فضا، زمان، معماری، ترجمه منوچهر مزینی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
ماجدی، حمید (1387)، خلاقیت و مهندسی معماری، معماری و فرهنگ، 32، صص 79-81.
مختاری طالقانی، اسکندر (1390)، میراث معماری مدرن ایران، دفتر پژهشهای فرهنگی، تهران.
مزینی، منوچهر (1376)، از زمان و معماری، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، تهران.
مفاخر، مسعود (1398)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش.
مقصودی، حمید (1397)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، دفتر کار مهندس مقصودی، خیابان دستجردی، تهران. ممیز، مرتضی (1369)، دانشکده هنرهای زیبا در نیمقرن اخیر، کلک، 11، 12، صص 59-64.
نجفی، سعید، (1394)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.
ندیمی، حمید (1375)، آموزش معماری، دیروز و امروز، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 13 و 14 (75). صص 13-45. نراقی، فتانه (1394)، مصاحبه شخصی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، دفتر شرکت ابردشت، خیابان طالقانی، تهران.
نراقی، پریوش (1398)، مصاحبه شخصی به صورت تلفنی، پرونده در آرشیو شخصی نگارنده، تهران.
هاشمی، سیدرضا (1387)، جنبههای مفهومی و حرفهای معماری، معماری و فرهنگ، 32، صص 59-61.
Karl Schlamminger (1977), Goethe Institut, Tehran. Ozkan, Suha (1986), An Overview of Architecture Education in Islamic Countries, in Architecture Education in the Islamic World, by Ahmet Evin, The Agha Khan Award for Architecture, Singapore. https://gramho.com/explorehashtag/%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3_%D8%A8%D9%86%D8%B2_302, Retrieved: 1/12/2020.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |