![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,059 |
انسجام دانش فنی و آموزههای طراحی در آموزش معماری مقایسهی تطبیقی سرفصل دروس کارشناسی معماری دانشگاههای برتر جهان و ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 25، شماره 2، تیر 1399، صفحه 95-106 اصل مقاله (930.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2021.267314.672136 | ||
نویسندگان | ||
فوزیه زینلی* 1؛ نریمان فرح زا2 | ||
1دانشکده ی هنر و معماری،دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشکده ی هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش در رشتهی معماری آمیزهای از کسب دانش و توانایی است. توانایی کاربست دانشهای آموخته شده در طراحی معماری، از موضوعات مهم در حوزهی آموزش دانشگاهی معماری است که در حرفهای شدن دانشجویان موثر است و ضعف در این حوزه موجب ناکارآمدی دانش آموختگان معماری میگردد. این پژوهش به بررسی میزان واحدهای مرتبط با انسجام میان دانش فن ساختمان و طرح معماری در سرفصل آموزشی معماری در مقطع کارشناسی ایران و دانشگاههای منتخب جهان پرداخته و نسبت میان تعداد واحدهای دروس فنی، دروس انسجام دهنده و کارگاههای طراحی معماری در این سرفصلها بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در دانشگاههای تراز اول جهان واحدهای انسجام دهنده نسبت به دروس فنی و طراحی معماری تعداد واحدهای بیشتری را به خود اختصاص دادهاند. در سرفصل مصوب 1377 ایران، دانشگاه تهران (1392)، فردوسی مشهد (1395) این دروس تعداد واحدهای کمتری را در بر میگیرد. این نسبت در سرفصلهای مصوب دانشگاه شهید بهشتی (1384) و دانشگاه یزد (1398) بهبود پیداکرده است. این پژوهش، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و روش تحقیق، رویکردهای تحلیل محتوا بوده است. دادههای کمی در چهار دسته مقوله بندی شدهاند، سپس فراوانی مقولهها براساس درصد، استخراج و مقایسه گردیدهاند. نتایج این بخش، با مرور منابع و نظریات مرتبط، توصیف شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی تلفیقی؛ دانش فن ساختمان؛ انسجام در آموزش؛ سرفصل آموزشی؛ آموزش معماری | ||
مراجع | ||
تقی زاده، کتایون (1394)، مشکلات و پیچیدگیهای انتقال مفاهیم سازهای در فرآیند آموزش معماری، نشریه هنرهای زیبا، دوره 20، شماره 4، صص 87-98. حجت، مهدی (1382)، آموزش معماری و بیارزشی ارزش ها، نشریه هنرهای زیبا، دوره 14، شماره 14، صص 63-70. رستمی نجفآبادی، مصطفی و آقا حسینی دهاقانی، محمد باقر (1395)، راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری، نشریه مرمت و معماری ایران، سال 6، شماره 11، صص 101-118. رستمی نجفآبادی، مصطفی و آقا حسینی دهاقانی، محمد باقر (1391)، راهکارهای ارتقای نقش دروس فنی در توان حرفهای فارغ التحصیلان کارشناسی معماری، نشریه مطالعات تطبیقی هنر، دوره 3، شماره 6، صص 99-113. سلیمانی، سارا و مولانایی، صلاح الدین (1392)، ارائه الگوی کارآمد جهت ارتقاء سازه به دانشجویان معماری (با تأکید بر بازنگری محتوای درس)، معماری و شهرسازی آرمانشهر، شماره 19، صص 23-33. شریعتراد، فرهاد و مهدویپور، حسین (1387)، ارزیابی نقش درس طرح معماری 4 در توان حرفهای دانش آموختگان معماری دانشگاه یزد، نشریه هنرهای زیبا، شماره 36، صص 49-57. شورای عالی برنامهریزی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1377)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، مصوب 24/8/1377. شورای عالی برنامهریزی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1392)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری شده مورخ 18/12/1392 دانشگاه تهران. شورای عالی برنامهریزی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1395)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری شده مورخ 6/10/1395 دانشگاه فردوسی مشهد. شورای عالی برنامهریزی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1394)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری شده مورخ تیرماه 1384 دانشگاه شهید بهشتی. شورای برنامهریزی درسی دانشگاه یزد (1398)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری شده مورخ خرداد ماه 1398 دانشگاه یزد. صداقتی، عباس و حجت، عیسی (1398)، محتوای آموز معماری در ایران و میزان موفقیت دورهی کارشناسی در انتقال این محتوا، دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، دوره 8، شماره 15، صص 91-112. غریبپور، افرا و توتونچی مقدم، مارال (1394)، بازنگری تطبیقی برنامۀ آموزش پایۀ طراحی در دورۀ کارشناسی معماری، نشریه هنرهای زیبا، دوره 20، شماره 4، صص 59-72. گلابچی، محمود و سلیمانی، سارا (1386)، بهبود کیفیت آموزش سازه به دانشجویان معماری با استفاده از تکنولوژی های آموزشی، اولین کنفرانس معماریوسازه، تهران. گلابچی، محمود و وفامهر، محسن و شاهرودی، عباسعلی (1382)، بررسی و ارزیابی آموزش دروس فن ساختمان در رشتهی معماری، دومین همایش آموزش معماری، دانشگاه تهران، صص 193-218. مشایخ فریدنی، سعید (1377)، پروژه تحقیقاتی هنر مهندسی، نشریه علمی و پژوهشی صفه، سال هشتم، شماره27 . ندیمی، حمید (1384)، درآمدی بر مبحث انسجام در آموزش معماری، فصلنامه هنرنامه، شماره 1، صص 76-90.
Allen, E (1997), Second studio: A model for technical teaching, Journal of Architectural Education, vol. 51(2), pp 92-95.
Anderson, L. W., and Krathwohl, D. R (2001), A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives, New York, Longman.
Azari, R and Cain, L (2017), Applying Performative Tools in the Academic Design Studio: A Systemic Pedagogical Approach, Architectural Research Centers Consortium, pp 38-47.
Black, R. G and Duff, S (1994), A Model for Teaching Structures: Finite Element Analysis in Architectural Education, Journal of Architectural Education, pp 38-68.
Cunningham, A (1993), Architecture as Education, London: University of Westminster.
Cunningham, A (1980), Educating Around Architecture, Studies in Higher Education, vol. 5 (2), pp 131 – 142.
Chiuini, M (2006), Less Is More: A Design-oriented Approach to Teaching Structures in Architecture, Building Technology Educators’ Symposium, pp 205-2012.
Nadimi, H (1996), Conceptualizing a framework for integrity in architectural education: with some references to Iran, PhD Thesis in the Institute of the advanced architectural studies, University of York.
Teymur, N (1979), Learning by Learning, South Bank Architectural Papers, Polytechnic of the South Bank, London.
Vassigh, S (2005), A Comprehensive Approach to Teaching Structures Using Multimedia, university at buffalo/suny, AIA report on university, pp 133-145.
Watson, D (1997), architecture, technology, environment. journal of architecture education, pp 119-126.
Wetzel, C (2012), Integrating Structures and Design in the First-Year Studio, Journal of architectural Education, vol. 66(1), pp 107-114
Whitehead, A. N (1962), The Aims of Education; and other essays,London, Ernest Benn.
https://www.msrt.ir/
https://www.uni-hannover.de/en/
https://www.uos.ac.kr/en/academics/colleges/cuscience/architecture/introduction.do?epTicket=LOG
www.architec.edu/study/b-arch-curriculum
www.catalog.calpoly.edu
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 895 |