تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,342 |
خوانش آمریکایی آفریقایی سفیدهای لورن هانسبری و بررسی مفاهیم دلالت و صدای دوگانه ی هنری لوییس گیتس | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 26، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 39-55 اصل مقاله (483.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2019.270875.1773 | ||
نویسندگان | ||
فاضل اسدی امجد1؛ محسن حنیف2؛ طاهره رضایی3؛ مریم جلالی فراهانی* 4 | ||
1استاد ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استادیار ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4گروه مترجمی زبان انگلیسی، واحد تفت، دانشگاه آزاد اسلامی، تفت، ایران | ||
چکیده | ||
لورن هانسبری نهتنها برای نمایش اشکال مختلف نقاب استعمار، بلکه برای تأکید بر بزرگداشت فرهنگ آفریقایی آمریکایی مینوشت. نمایشنامة «سفیدها»ی وی، با محوریت آفریقا و طرح پرسشهایی در زمینة بحث آزادی آفریقا خلق شده است. هانسبری در همگی آثارش ازجمله سفیدها، با حذف و انکار تاریخ و فرهنگ آفریقاییها برای حفظ هژمونی اروپای غربی، آمریکا و نیزکلیشهسازی از نمایش افراد آفریقایی-آمریکاییهای مخالف بود. هنری لوییس گیتس چهرة معاصر در پژوهشهای آفریقاییآمریکاییها، صدای دوگانه را دو بخش میداند، صدایی که هم بهزبان فرهنگ غالب و هم بهزبان فرهنگ مغلوب سخن میگوید؛ یکی از بهترین نمونههای صدای دوگانه همانا دلالت است. وی بهباز تعریف مفهوم دلالتمندی سوسور میپردازد. این مقاله مفاهیم صدای دوگانه و دلالت گیتس را در سفیدها جستجو میکند و بهتوصیف کاربرد این شگرد، نیز معرفی این مفاهیم بهکمک مثالهای نمایشنامه میپردازد. وی بهاین نتیجه میرسد که بهخاطر همین فرهنگها و صداهای آفریقایی-آمریکاییست که منحصربهفرد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنری لوئیس گیتس؛ دلالت؛ لورن هانسبری؛ صدای دوگانه؛ سفیدها | ||
مراجع | ||
Ahmadi, Aliakbar, Soheila, Darabi. “The dimenshon of Theory of Post Decolonization the Novel of (Zakerat Ak Jasad) by Ahlam Al Mstaganemi and (Hamsayeha) by Ahmad Mahmood.” Pazhouhesh-e- Adabiat-e- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], no. 2. Summer 1398, pp. 307-334.
Barrios, Olga. “The Intellectual Spear: Lorraine Hansberry’s les Blancs.” Atlantis XVIII, vol. 1, no. 2, 1996, pp.28-36.
Bucknell, Brad, “Henry Louis Gates, Jr. and the Theory of Signifyin(g).” Ariel: A Review of International English Literature, vol. 1, no. 1, 1990, pp. 65- 84.
Burrell, Julie M., “To Be a Man: A Re-Assessment of Black Masculinity in Lorraine Hansberry’s A Raisin in the Sun and Les Blancs.” The Journal of African Diaspora Drama, Theatre and Performance vol. 1, no. 1, June 2014.
Carter, Steven R. “Colonialism and Culture in Lorraine Hansberry's Les Blancs.” MELUS, vol. 15, no. 1, Ethnic Women Writers V (Spring, 1988), pp. 27-46.
Effiong, Philip Uko. In Search of a Model for African- American Drama: A Study of Selected Plays by Lorraine Hansberry, Amiri Baraka, and Nazake Shange. New York: University Press of America, Inc, 2000.
______________. “History, Myth, and Revolt in Lorraine Hansberry's Les Blancs.” African American Review, vol. 32, no. 2, Summer, Indiana State University Press, 1998, pp. 273-283.
Gabrielle, Cindy. “Remembering the Clichés: Memory and Stereotypes in Baraka's The Slave, Fuller's A Soldier's Play and Hansberry’s Les Blanc.”, English Text Construction vol. 2. no.1, 2009, pp. 146-156.
Gates, Henry L. The Signifying Monkey: A Theory of Africo-American Literary Criticism. Oxford University Press, 1988.
______________. Figures in Black : words, signs, and the "racial" self. Oxford University Press, 1987.
Hansberry, Lorraine. The Collected Last Plays: Les Blancs, Drinking Gourd and What Use are the flowers? Vintage Books, 1994.
Isaacs, H. “Five Writers and their African Ancestors, Part II.” Phylon vol.21, no.4. pp. 317-336. Clark Atlantic University, 1960.
Joy L. Abell, “African/American: Lorraine Hansberry's Les Blancs and the American Civil Rights Movement.” The African American Review, 2001, pp. 45-65.
Kemayo, Kamau. Emerging Afrikan Survivals: An Afrocentric Critical Theory, Routledge, 2003.
Naderi, Leila. “The Concept of Signifyin(g) Monkey in Beloved by Toni Morrison.” Natural Science, vol. 11, no. 12, 2013, pp.196- 200.
Rezvantalab, Z, Marzieh Mehrab. “The Study of cultural consequences of colonialism in Driss Chraïbi's works in the Light of Aimée Césaire's ideas.” Pazhouhesh-e- Adabiat-e- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], no. 1. Summer 1397, pp. 393-414.
Smitherman, Geneva. Talkin and Testifyin: The Language of Black America. Wayne State University Press, 1986.
Zingale, J. W. “The Plays of Lorraine Hansberry: Themes of Confrontation and Commitment.” A Thesis. New York: The Ohio State Universit, 1973. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 742 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 405 |