تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,318 |
نقد فمینیستی رمانهای «بنات الریاض» اثر رجاءالصانع و «عادت میکنیم» اثر زؤیا پیرزاد | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 26، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 192-215 اصل مقاله (577.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2019.264609.1739 | ||
نویسندگان | ||
حسین نجاتی1؛ رسول بلاوی2؛ علی خضری* 2 | ||
1(دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر) | ||
2(دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر) | ||
چکیده | ||
با پیدایش جنبشهای فمنیستی در سدههای نوزدهم و بیستم، زن و مشکلات او در مرکز توجه نویسندگان و ادیبان جهان قرار گرفت. هرچند بسیاری از ادیبان بهگونهای کلیشهوار و سطحی بهبررسی زن و مسائل او پرداختهاند؛ اما در اندک آثاری از بزرگان این عرصه، شاهد پرداختن دقیق بهمسائل این جنس هستیم. رجاء الصانع نویسندة پرآوازة عربستانی و زویا پیرزاد نویسندة ایرانی از جمله کسانیاند که در این زمینه توانستهاند گوی سبقت را از دیگر بزرگان این میدان بربایند. این دو نویسنده، افزون بر پرداختن بهزنان در آثار خود، بهعنوان شخصیتهایی اصلی و تأثیرگذار، بهطرح مشکلات و مسائل آنان پرداختهاند. پژوهش حاضر برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، رمان «بنات الریاض» نوشتة رجاءالصانع و رمان «عادت میکنیم» نوشتة زویا پیرزاد را واکاوی و بررسی نماید و نقدی فمنیستی از این دو رمان ارائه دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که گرچه هر دو نویسنده محل زندگی، آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و بخشی از تفکراتشان با یکدیگر تفاوتهایی دارد؛ اما هر دو تحت تأثیر مکتب فکری فمنیسم، مباحث و مفاهیم مشترکی را در آثارشان بازتاب دادهاند؛ زنان در هر دو رمان، زنان آزادهایند که در برابر مردان و جامعة سنتی میایستند و از حقوق خویش دفاع میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
: نقد فمنیستی؛ رجاءالصانع؛ زؤیا پیرزاد؛ «بنات الریاض»؛ «عادت میکنیم» | ||
مراجع | ||
Abrams, Meyer. “Feminist literary criticism” (Naghd-e adabi feministi, translated by Samaneh Vasefi). Adabiat va zabanha (Chista), vol. 23, no. 10, Summer 1385, pp.788-795.
Bayad, Maryam and Sajjad Gheitasi. “Female Resistances against the Dominant discourse of Patriarchy in Shakespeare`s Winter`s Tale with Special Refrences to Greenblatt`s and Sinfield`s Theories”. Pazhouhesh-e- Adabiat-e- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 20, no. 2, Autumn & Winter 1394, pp. 217-230.
Dad, Sima. Farhang-e estelahat-e adabi (Dictionary of Literary Terms). Tehran: Morvarid, 1385.
De beauvoir, Simone. The Second Sex (Jens-e dovvom, translated by Ghasem sanavi). Tehran: Tous, 1380.
Dehbashi, Ali. Bar sahel-e jazireh-ye sargardani (On the shore of the island of bewilderment). Tehran: Sokhan, 1383.
Ezzoddin, Yousef. Alsher alaraqi alhadis va asar altiarat alsiasiat valejtemaeiat fihe (New iraqi poetry and political and social currents). Cairo: Darolmaaref, 1960.
Farsian, Mohammad Reza and Somayyeh Khabir. “Women in one thousand nights and asian novels of gobineau: a comparative study”. Pazhouhesh-e- Adabiat-e- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 23, no. 2, Autumn & Winter 1397, pp. 485-508.
Fayyaz, Nabil. Hevarat fi ghazaya almarat valtoras valhorriat. Damascus: Dra Osamat, 1992.
Ghasem, Amin. Alaamal Alkamelat. Cairo: Dar Alshargh, No Date.
Godwin, William. Saudi Arabia (Arabestan-e saoudi, translated by Fatemeh Shadab). Tehran: Shemshad, 1383.
Hasani far, Abdorrahman. Feminism, Eslam va Iran (Feminism, Islam and Iran). Collection of articles on islam and feminism.
Hashemi Rakavandi, Mojtaba. Moghadame-ei bar ravanshenasi-e zan ba negaresh-e elmi va eslami (An intro duction to women`s psychology with a scientific and islamic perspective). Qom: Shafagh, No Date.
Heidari, Fatemeh and Soheyla Bahramian. “Zanan-e solteh va taslim dar asar-e Zoaaya Pirzad”. Andisheh-haye adabi, vol. 2, no. 6, Winter 1389, pp. 125-145.
Keramati, Maasoumeh, et al. “Tabiin-e molahezat-e jensi va jensiati dar arzesh shenasi-e feminism”. Motaleat-e rahbordi-e zanan, vol. 13, no. 52, Summer 1390, pp. 225-287.
Makaryk, Irena Rima. Encyclopedia of contemporary literary theory (Danesh nameh-ye nazarieh-haye adabi-e moaser, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi). Tehran: Nashr-e Agah, 1384.
Mohammadi, Oveis and Zeinab Sadeghi. “Naghd-e feministi-e dastan-e kootah-e mardi dar koocheh az ketab-e chashmanat sarnevesht-e manand az ghadat-ossaman” (Feminist criticism of a short story of a man in alley from the book your eyes are my destiny by Ghada Samman). Zaban va adabiat-e arabi, vol. 5, no. 8, Spring & Summer 1392, pp. 85-113.
Mohammadi Ashtiani, Ali. Shenakht-e Arabestan (Getting to know Saudi Arabia). Tehran: Mashar, 1381.
Morei, Roudan. Sourat-olmojtama fel-ghessat alghasirat alnesaeiat alsouriat. Laodicea: Jameato-teshrin, 2008.
Nikoubakht, Naser, et al. “The feminine style in Zoya Pirzad`s works: an analysis on the basis of feminist stylistics” (Ravand-e takvin-e sabk-e zananeh dar asar-e zoaya pirzad: tahlili bar paye-ye sabk shenasi-e feministi). Naghd-e adabi, vol. 5, no. 18, Summer 1391, pp. 119-152.
Pirzad, Zoaya. Adat Mikonim (We get used to). Tehran: Nashr-e Markaz, 1383.
Pishgahi fard, Zahra and Amir Ghodsi. “The Feminist Cultural And Their Impact on Iran`s Society” (Nazarieha-ye farhangi-e feminism va delalatha-ye an bar jamee-ye iran). Zan dar farhang va honar, vol. 2, no. 3, Summer 1389, pp. 109-132.
Saadavi, Noval. Derasat an-elmarat va alrajol fel-mojtama alarabi. Beirut: Almoassesat alarabiat ledderasat vannashr, 1990.
Sane, raja. Banat Alriyath (The daughters of Riyath). Beirut: No Date
Sayyadi nezhad, Rouhollah. “Investigating the social and cultural position of yesterday`s arab woman in the structures and formal layers of the arabic language” (Barresi-e jaygah-e ejtemari va farhangi-e zan-e dirooz-e arab dar sakhtarha va laye-haye souri-e zaban-e arabi). Adab-e arabi, vol. 8, no. 1, Summer 1395, pp. 221-240.
Sedghi, Hamed, et al. “Reading the deconstruction of dual contrasts in the novel yawmiat motallaghat based on the views of Helen Sisco” (Khanesh-e sakhtar-shekani-e taghabol-haye doganeh dar roman yawmiat motallaghat bar asas-e didgah-haye Helen Sisco). Lesan-e mobin, vol. 7, no. 24, Summer 1395, pp. 37-58
Sharif Askari, Mohammad Saleh, Zohreh Bagher pour valashani. “The fatherland and patriotism and unity in Sahar Khalifah`s double al-sabbar and abbad-o-shams”. Bohous felloghat-el arabiat va adabeha, vol. 3, no. 4, Spring 1390, pp. 65-80.
Stuart Mill, John. The subjection of women (Enghiad-e zanan, translated by Seyed Alaoddin Tabatabaei). Tehran: Hermes, 1379.
Tong, Rosemary. A comprehensive introduction to feminist theories (Daramadi jame bar nazarie-haye feministi, translated by Manizheh Najm Araghi). Tehran: Nashr-e ney, 1387.
Tyson, Lois. Critical theory today (Nazarie-haye naghd-e adabi-e moaser, translated by Maziar Hossein Zadeh and Fatemeh Hosseini). Tehran: Negah-e emrouz, 1387
Zarshenas, Shahriar. Feminism va danesh-haye feministi (Feminism and feminist knowledges). Qom: Motaleat va tahghighat-e zanan, 1382. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |