تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,419 |
پدیدارشناسی تاریخ و بدن-سوژه در بوطیقای چارلز اولسون | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 26، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 319-340 اصل مقاله (475.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2018.239244.1563 | ||
نویسنده | ||
نرگس منتخبی بختور* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شعر پسامدرن آمریکا بهرهبری چارلز اولسونْ با نگاهی مرکب از رویدادهای (پیشا)تاریخی و تجریههای شخصی، بستری پویا برای بررسی پدیدارشناختی فراهم میآورد. پژوهش حاضر بوطیقای اولسون را از دیدگاه پدیدارشناسی موریس مرلو-پونتی بررسی میکند. «ادراک» و «بدن-سوژه» دو مفهوم کلیدی در اندیشة مرلو-پونتی، برای بررسی نخستین شعر پسامدرن اولسون، «مرغان ماهیخوار»، بهکار میرود. پژوهشگر بهدو پرسش پاسخ میدهد: رویکرد اولسون بهتلاقی هویت معاصر و تاریخ چیست؟ او چگونه هویت آمریکایی را در ارتباط با تاریخ باستان بازخوانی میکند؟ بدن-سوژه، کلافی از اساطیر، تاریخ معاصر و باستان، ذهن (نا)خودآگاه و کهنالگوها است که در هجوم ابژههای پیرامون، میکوشد بهادراک برسد. اما ادراک، بدون میانجیگری بدن و حواس ناممکن است. اولسون، ادراک را امری تنانه و متزلزل میبیند که در معرض دادههای حواس قرار دارد و بهدلیل تأثیر خاطرات مبهم، تاریخ معاصر آمریکا، اساطیر اروپا و آیینهای باستانی آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین دچار گسست میشود. بررسی پدیدارشناسانة شعرپردازی اولسون نشانگر آنست که ادراک پسامدرن، التقاطی از برانگیزشهای تاریخی، اساطیری و تناورانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
چارلز اولسون؛ موریس مرلو-پونتی؛ پدیدارشناسی؛ ادراک؛ بدن-سوژه؛ تاریخ | ||
مراجع | ||
Cook, Jon. Poetry in Theory: An Anthology 1900-2000. Wiley, 2004.
Davenport, Guy. “Scholia and Conjectures for Olson’s ‘The Kingfishers’.” Boundary 2, vol. 2, no. 1/2, 1974, pp. 250-262.
Ferguson, Margaret, et al., editors. The Norton Anthology of Poetry. W. W. Norton & Company, 2005.
Fusar-Poli, P. and G. Stanghellini. “Maurice Merleau-Ponty and the ‘Embodied Subjectivity’.” Medical Anthropology Quarterly, vol. 23, no. 2, 2009, pp. 91-3.
Greenspan, Cory R. “Charles Olson: Language, Time and Person.” Boundary 2, vol. 2, no. 1/2, 1974, pp. 340-357.
Hatlen, Burton. “Kinesis and Meaning: Charles Olson’s ‘The Kingfishers and the Critics’.” Contemporary Literature, vol. 30, no. 4, 1989, pp. 546-572.
Khatat, Nasrindokht, and Issa Amnkhani. “Adabiyat va Falsafey-e Vojoudi (Existentialism and Literature)”. Pazhouhesh-e- Adabiate- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 13, no. 45, 1387/2008, pp. 47-64.
Landes, Donald A. The Merleau-Ponty Dictionary. Bloomsbury, 2013.
Lehman, David, editor. The Oxford Book of American Poetry. Oxford University Press, 2006.
Marratto, Scott L. The Intercorporeal Self: Merleau-Ponty on Subjectivity. State University of New York Press, 2012.
Maud, Ralph. What Does Not Change. Associated University Presses, 1998.
Merleau-Ponty, Maurice. In Praise of Philosophy and Other Essays. Translated by John O’Neill, Northwestern University Press, 1988.
---. Institution and Passivity: Course Notes from the Collège de France. Translated by Leonard Lawlor, Northwestern University Press, 2010.
---. Phenomenology of Perception. Translated by Colin Smith, Routledge, 2005.
Merrill, Thomas F. “‘The Kingfishers’: Charles Olson’s Marvelous Maneuver.” Contemporary Literature, vol. 17, no. 4, 1976, pp. 506-528.
Rothenberg, Jerome. “Ethnopoetics & (Human) Poetics.” Conjunctions, no. 6, 1984, pp. 232-240.
Samkhaniyani, Ali Akbar. “Tahlil-e Negarey-e Padidarshenasi dar Shenakht-shenasi Shazdeh Kouchoulou (An Analysis of Husserl’s Phenomenological Theory in The Little Prince)”. Pazhouhesh-e- Adabiate- Moaser-e- Jahan [Research in Contemporary World Literature/ Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 18, no. 1, 1392/2013, pp. 95-112.
Stimpson, Catherine R. “Charles Olson: Preliminary Images.” Boundary 2, vol. 2, no. 1/2, 1974, pp. 151-72.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |