تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,356 |
قلمرو اِعمال قوانین حمایت از مصرفکننده و عوامل موثر بر آن | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، مهر 1389، صفحه 51-79 اصل مقاله (384.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2010.80794 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی عادل* 1؛ بهنام غفاری فارسانی2 | ||
1استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در بخش نخست مقاله گفته شد که امروزه در غالب کشورهای جهان از جمله اخیراً در کشورمان، قوانین حمایت از مصرفکنندگان به تصویب رسیده اما ارکان لازم و اساسی این قوانین که تعیینکننده قلمرو اِعمال آنان هستند، کمتر مورد توجه بوده است. این ارکان را میتوان در سه مورد خلاصه نمود: 1- مصرفکننده؛ 2- عرضهکننده کالا و خدمات و 3- رضایت به مصرف. بر این اساس، مطالب مقاله به سه گفتار تقسیم گردید: گفتار اول که به بررسی "مفهوم مصرفکننده" و عوامل موثر در تشخیص آن اختصاص داشت، در بخش نخست مقاله ارایه شد. اینک در بخش دوم نیز بنا داریم با همین رویکرد و با اتکاء بر مطالعه تطبیقی، دو رکن دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. از اینرو، ابتدا در گفتار دوم، به بررسی "مفهوم عرضهکننده کالا و خدمات" و عوامل موثر در آن خواهیم پرداخت و سپس در گفتار سوم رکن آخر اعمال قوانین حمایت از مصرفکننده یعنی "رضایت به مصرف" بررسی خواهد شد. در پایان نیز نتایج مطالب مطروحه ارایه خواهد گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرفکننده؛ تولیدکننده؛ عرضهکننده؛ رضایت به مصرف؛ حمایت از حقوق مصرفکننده؛ حقوق ایران | ||
مراجع | ||
الف- فارسی 1- سالکی، حسین (1365) حمایت از مصرفکننده، تهران: انتشارات پیشبرد. 2- صفائی، سید حسین، عادل، مرتضی، کاظمی، محمود و میرزا نژاد، اکبر (1384) حقوق بیع بینالمللی؛ با مطالعة تطبیقی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 3- عادل، مرتضی و غفاری فارسانی، بهنام (1387) مصرفکننده و حقوق بنیادین او، تهران: طرح پژوهشی انجام شده در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. 4- کاتوزیان، ناصر (1380) قواعد عمومی قراردادها، ج 3، چاپ سوم، تهران: شرکت سهامی انتشار. 5- کاتوزیان، ناصر (1382) الزامهای خارج از قرارداد: ضمان قهری، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 6- کله-الوا، ژان (1379) "تعریف مصرفکننده"، ترجمه عبدالرسول قدک، مجله تحقیقات حقوقی، ش 29-30.
ب- انگلیسی 1- American Heritage (2000) Dictionary of the English Language, 4th Edition, NewYork: Houghton Mifflin Company.
2- Bergamini, Elisabetta, "Sale of Goods to Consumer- Evolution of Consumer’s Role in International Private Law", Available at:
http://www. mcmp. gov. mt/pdfs/consumers/Mar05Seminar/Elisabetta_Bergamini. pdf
3- Bernitz, Ulf (1978) "On the Consumer Concept and Consumer Protection Priorities: Remarks on the Paper by Reifner", Journal of Consumer Policy, Vol. 2, No. 3.
4- Cartwright, Peter (2001) Consumer Protection and the Criminal Law: Law, Theory and Policy in the UK, Cambridge University Press.
5- Giri, H. N. (1987) Consumers, Crimes and the Law, New Delhi: Ashish Publishing House.
6- Herre, Johnny, Hondius, Ewoud and Alpa, Guido, ˝The Notions of Consumer and Professional and Some Related Questions˝; Available at:
http://www. sgecc. net/pages/downloads/consumers_and_professionals. pdf
7- Hondius, Ewoud (2006) "The Notion of Consumer: European Union versus Member States", Sydney Law Review, Vol. 28, PP. 89-98.
8- Howells, Geraint G. , Micklitz, Hans-W. & Wilhelmsson, Thomas (2006) European Fair Trading Law: The Unfair Commercial Practices Directive, London: Ashgate Publishing Ltd.
9- Mérigeau; Martine (2007) "Health and Consumer Intergroup Meeting on The Revision of the Consumer Acquis European Parliament", Available at:
http://intergroup.epha.org/IMG/doc/Health_and_Consumer_Intergroup_Meeting_
20_06_ 2007_Merigeau1. doc
10- Miller, C. J. , Harvey, Brian W. & Parry Deborah L. (1998) Consumer and Trading Law: Text, Cases and Materials, Oxford University Press.
11- http://www. fr. wikipedia. org/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 393 |