
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,068,084 |
مطالعه تطبیقی نظریه واقعگرایی فیلم با حادواقعیت ژان بودریار | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 25، شماره 4، دی 1399، صفحه 17-23 اصل مقاله (485.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.306704.615453 | ||
نویسندگان | ||
احسان علیرضایی1؛ علی مرادخانی* 2؛ فرزان سجودی3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد تهران شمال. تهران. ایران | ||
3دانشیار،دانشکده سینما و تئاتر،دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ماهیت متمایز تصویر در عکاسی و سینما که نتیجه فرآیند مکانیکی تولید آن است از آغاز باعث پیوند ناگسستنی این دو رسانه با واقعیت و چگونگی بازنمایی آن گردید. نظریه واقعگرایی فیلم با تاکید بر همین ویژگی توسط اندیشمندانی نظیر آندره بازن شکلگرفت. این رویکرد با ظهور فنآوری دیجیتال که اساسا بر مبنای تشکیک در این پیوند وجودی بنا شده با چالش جدی مواجه شد و نظریهپردازان پستمدرن از جمله ژان بودریار خوانش تازهای از نقش رسانههای جدید در بازنمایی واقعیت عرضه کردند. بر این اساس مقاله حاضر با هدف تبیین فرآیند دگرگونی بعد زیباییشناختی واقعیت و بازنمایی آن پس از به وجود آمدن امکان ثبت و بازتولید تکنولوژیک تصاویر در سینما به تحلیل این دو نظریه پرداخته است. پژوهش تطبیقی پیشرو که با استناد به منابع معتبر و روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته، درصدد است تا نشان دهد، اگرچه نظریه واقعگرایی فیلم تمام توجه خود را معطوف به بازنمایی واقعیت در سینما کرده بود اما همچنان در چارچوب بازنمایی کلاسیک بر مبنای اصل ارجاع تصاویر به مصداق بیرونی باقی مانده است؛ لیکن ژان بودریار با تبیین حادواقعیت و نظم جدید وانمودهها زمینه را برای تفسیرهای تازهای از بازتولید واقعیت در وضعیت پستمدرن فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"واقعگرایی"؛ " آندره بازن"؛ " پستمدرنیسم"؛ "حادواقعیت"؛ "ژان بودریار" | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1388)، از نشآنههای تصویری تا متن، تهران، نشر مرکز. بازن، آندره (1386)، سینما چیست؟، ترجمه: محمد شهبا، تهران، نشر هرمس. بارنو، اریک (1380)، تاریخ سینمای مستند، احمد ضابطی جهرمی، تهران، سروش. بودریار، ژان (1389)، در سایه اکثریتهای خاموش، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز. _____ (1374)، سرگشتگی نشانهها، ترجمه: مانی حقیقی، تهران، نشر مرکز. پامرلو، ویلیام، سی (1395)، سینمای اگزیستانسیالیستی، ترجمه: نصراله مرادیانی، تهران، نشر بیدگل. توتارو، دوناتو (1396)، آندره بازن و نظریه واقع گرایی فیلم، ترجمه: کتایون یوسفی، تهران، نشر اختران. جاهد، پرویز (1396)، آندره بازن و نظریه واقع گرایی فیلم، ترجمه: پرویز جاهد و گروه مترجمان، تهران، نشر اختران. گیدنز، آنتونی (1389)، جامعه شناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان ، چاپ پنجم ، تهران : نشر نی. مالوی، لورا (1396)، آندره بازن و نظریه واقع گرایی فیلم، ترجمه علیرضا ارواحی، تهران، نشر اختران. متز، کریستین (1380)، نشانهشناسی سینما، ترجمه روبرت صافاریان، تهران، نشر فرهنگ کاوش. منصوریان، سهیلا (1393)، « هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار»، فصلنامه کیمیای هنر، سال دوم، شماره 8 ،۵۹-۷۲. تهران، فرهنگستان هنر. وارد، گلن (1393)، پستمدرنیسم، ترجمه: نادر فخر-ابوذر کرمی، تهران، نشر ماهی. -Baudrillard, Jean (1993), Symbolic exchange and death. London: Sage Publications.
-Baudrillard, Jean. (1984), The Hyperrealism of Simulation, in Art in Theory 1900- 200, Edited by Charles Harrison and Paul Wood, 2002, Blackwell Publishing.
-Borges, Jorge Luis (1998), On Exactitude in Science. In Jorge Luis Borges, Collected Fictions. New York: Penguin ooks, 325. Trans. Hurley, Andrew.
- Deleuze, Gilles )1990(, The Logic of Sense،Columbia University Press.
-Jamson, Fredric (1991), Postmodernism or the Cultural logic of late capitalism.
-Kellner ،Douglas (1989(, Jean Baudrillard: From Marxism to post-modernism and beyond. Stanford, CA: Stanford University Press.
-Metz, Christian, (1990), Photography and Fetish in Critical Image, Seattle.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,194 |