
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,067,997 |
رابطه زیبایی شناسی تصویر با آگاهی زیست محیطی از منظر نظریه پردازان اکوسینما | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 25، شماره 3، مهر 1399، صفحه 15-24 اصل مقاله (536.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.287557.615344 | ||
نویسندگان | ||
وحید شمشیریان1؛ رضا افهمی* 2؛ علی شیخ مهدی3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3هیات علمی | ||
چکیده | ||
از ابتدای هزاره سوم که «اکوسینما» به عنوان یک گرایش مطالعاتی سینمایی مطرح شد تا به امروز دامنهی گستردهای از مباحث مربوط به رابطهی بین سینما و محیط زیست از تاثیرات سینما به عنوان صنعت بر محیط زیست تا تاثیرات اجتماعی و ادراکی سینما بر آگاهی زیست-محیطی مخاطبان را درون خویش جای داده است. در همین راستا، هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه زیباییشناسی تصویر سینمایی با آگاهی زیست محیطی است. مقاله با رویکردی توصیفی- تحلیلی و انتقادی به بررسی دیدگاههای مکتوب صاحبنظران این حوزه میپردازد. نتایج مقاله نشان میدهد در حالیکه گروهی از منتقدین با تاکید بر قابلیت عامهفهمی سینمای تجاری، بارگذاری صریح پیام زیستمحیطی مطابق با الگوهای رایج فیلمسازی را در افزایش آگاهی زیستمحیطی توصیه میکنند، عدهای دیگر سینمای آوانگارد، تجربی و مستقل را محمل مناسبی برای پرداخت جدی به دغدغههای زیستمحیطی میدانند. همچنین بررسی انتقادی آرای دو گروه نشان میدهد نبود مبانی نظری متقن در بررسی رابطهی زیباییشناسی و ادراک زیستمحیطی یکی از مشکلاتی است که غالب نظریهها با آن مواجهاند. به لحاظ روششناسی نیز در بسیاری از تحلیلها به آثار سینمایی به عنوان متون اصلی تحلیل توجه جدی نمیشود. به همینگونه جای خالی پژوهشهای میدانی در تحلیل-هایی که بر رفتار و ادراک مخاطبان استوارند به چشم میخورد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکوسینما؛ زیباییشناسی تصویر سینمایی؛ آگاهی زیستمحیطی؛ انسانانگاری | ||
مراجع | ||
Bousé, Derek (1998), Are wildlife films really Nature documentaries?, Critical studies in mass communication, 15, 116-140.
Bousé, Derek (2000), Wildlife Films, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
Bousé, Derek (2003), False intimacy: close-ups and viewer involvement in wildlife films, in Visual Studies, 18 (2), 123-132.
Brereton, Pat (2005), Hollywood Utopia: Ecology in Contemporary American Cinema, Intellect Books, Bristol.
Brereton, Pat (2013), Appreciating the views: filming nature in into the wild, grizzly man, and into the west, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.), Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 213- 232.
Buell, Lawrence (2005), The Future of Environmental Criticism: Environmental Crisis and Literary Imagination, Malden, Blackwell, Massachusete.
Burt, Jonathan (2004), Animals in Film, Reaktion Books, London.
Cubitt, Sean (2005), EcoMedia, Rodopi, Amsterdam.
Cubitt, Sean (2013), Everybody knows this is nowhere: data visualization and ecocriticism, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.), Ecocinema Theory and Practice, Routledge, New York, 179-196.
Dietz, Rob and O'Neill, Dan (2013), Enough Is Enough: Building a Sustainable Economy in a World of Finite Resources, Berrett Koehler, San Fransisco.
Dorbin, Sidney, Morrey, Sean (2009), Ecosee: Image, Rhetoric, nature, Albany State University of New York Press, New York.
Finn, Donovan (2009), Our Uncertain Future: Can Good Planning Create Sustainable Communities?, University of Illinois, Illinois.
Ingram, David (2010), Green Screen: Environmentalism and Hollywood Cinema, University of Exeter Press, Exeter.
Ingram, David (2013), The aesthetics and ethics of eco-film criticism, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 43- 61.
Ingram, David (2014), Rethinking Eco-film Studies” in Garrard, G. (ed.) the Oxford Handbook of Ecocriticism. Oxford, Oxford University Press, 459 - 474. Ivakhiv, Adrian (2007), Green Film Criticism and Its Futures, Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 15(2), 1-28.
Ivakhiv, Adrian (2013 a), “An ecophilosophy of the moving image: cinema as anthrobiogeomorphic machine”, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 87-106.
Ivakhiv, Adrian (2013 b), Ecologies of the Moving Image: Cinema, Affect, Nature, Wilfrid Laurier University Press, Waterloo.
Ladino, Jenifer (2009), For the Love of Nature: Documenting Life, Death, and Animality in Grizzly Man and March of the Penguins, Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 16(1), 53- 90.
Ladino, Jenifer (2013), Working with Animals: Regarding Companion Species in Documentary Film, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 129-148.
Manning, Stephan, Boons, Frank, von Hagen, Oliver & Reinecke, Juliane (2011), National Contexts Matter: The Co-Evolution of Sustainability Standards in Global Value Chains, Ecological Economics, Vol. 83, pp. 197-209.
McDonald, Scott (2004), Toward an Eco-Cinema., ISLE 11 (2), 107-32.
McDonald, Scott (2013), The ecocinema experience, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.), Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 17-42.
Mitman, Gregg (2009), Reel Nature: America’s Romance with Wildlife on Film, University of Washington Press, Seattle.
Mitman, Gregg, Wilder, Kelley (2016), Documenting the World: Film, Photography, and the Scientific Record, University of Chicago Press, Chicago.
Murphy, Kevin (2012), “The social pillar of sustainable development: a literature review and framework for policy analysis”, Sustainability: Science, Practice, & Policy, 8(1), 15-29.
Murray, Robin L., Heumann, Joseph K. (2009), Ecology and Popular Film, Suny Press, Albany.
Næss, Arne (1973), "The shallow and the deep, long‐range ecology movement. A summary", Inquiry. 16 (1–4): 95–100.
Næss, Arne (1989), Ecology, community and lifestyle: Outline of an Ecosophy, translated and edited by David Rothenberg, Cambridge University Press, Cambridge.
Rothenberg, David (1987), ‘‘A Platform of Deep Ecology’’, The Environmentalist 7(3): 185–190.
Rust, Stephen, Monani, Salma (2013), Introduction: cuts to dissolves –defining and situating ecocinema studies, in in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice, Routledge, New York, 1- 13.
United Nations (1972), Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, A/CONF.48/14, UNCED, Stockholm.
United Nations (1987), Report of the World Commission on Environment and Development, Our Common Future, A/RES/42/187, UNCED, New York.
United Nations (1992), United Nations Conference on Environment and Development (Earth Summit), A/CONF.151/26, UNCED, Rio de Janeiro.
United Nations (1993), Agena 21, UNCED, New York.
United Nations (2005), 2005 World Summit Outcome, A/RES/60/1, UNCED, New York.
United Nations (2012), The future we want, A/RES/66/288, UNCED, New York.
Vifell, Åsa Casula, & Soneryd, Linda (2012), Organizing matters: how the social dimension gets lost in sustainability projects, Sustainable Development, 20(1), 18-27.
Vivanco, Luis (2013), Penguins are good to think with: wildlife films, the imaginary shaping of nature, and environmental politics, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice, Routledge, New York, 109-132.
Willoquet-Maricondi, Paula, ed. (2010), Framing the World: Explorations in Ecocriticism and Film, University of Virginia Press, Charlottesville.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |