تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,556 |
تعداد مقالات | 70,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,754,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,960,967 |
ادبیات اقلیت ها و تردید در مسیحیت به عنوان فراروایت رستگاری | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 382-413 اصل مقاله (312.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2018.261832.1724 | ||
نویسندگان | ||
مهدی جاویدشاد* 1؛ علیرضا نیکویی2 | ||
1دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی نوع مواجهه نویسندگان اقلیت پسااستعماری با مسیحیت میپردازد. مسیحیت در طول تاریخ با فراروایت رستگاری و تولید روایتهای استعماری عملاً در نقش نهادی ایدئولوژیک به دنبال بازتولید و تقویت گفتمان غالب استعماری به منظور نهادینهسازی فرمانبرداری و ایجاد سوژههای رام و منقاد در مستعمره بود. با ظهور دوران پسااستعمار و متعاقباً پیدایش گفتمان اقلیتها، فراروایت مسیحیت به تدریج «اعتبار» خود را از دسترفته دید و «تردید»ها نسبت به ژست خیرخواهانه آن افزایش یافت. نویسندگان ادبیات / گفتمان اقلیت تعاریف جدیدی از مسیحیت به دست دادند. آنها خواستار جدایی مسیحیت استعماری از لوگوس بودند و نتیجتاً آنرا از فراروایت رستگاری تا مرز فراروایتی سیاسی از طریق ایجاد مدلولهای واسازانه برای مسیحیت تنزل دادند. مقاله پیش ِرو خوانشی لیوتاری-دریدایی از گفتمان مربوط به مسیحیت اقلیتها به دست میدهد و واکنشهای مختلف مقاومت آنها را بررسی میکند و گفتمانهای بدیل و رقیب را که در اَشکال پناه به دیگر فراروایتها، بازگشت به دامان مسیحیت و احیای آیینها و مذاهب بومی تبلور مییابد مورد ارزیابی قرار می-دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیحیت؛ ادبیات اقلیت ها؛ فراروایت رستگاری؛ لوگوس؛ واسازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. Trans. by Ben Brewster. New York: Monthly Review Press. Andrews, E. (2010). “Christian Missions and Colonial Empires Reconsidered: A Black Evangelist in West Africa, 1766–1816”. Journal of Church & State. 51 (4): 663–691. Arana, R. V. (2008). The Facts on File Companion to World Poetry: 1900 to the Present. New York: Infobase Publishing. Asadi Amjad, F and Hedayati, H. (1392). “Estemar-e Masihayi-e Amrika dar Dastanhay-e Safar be Sayyarat Asar-e Stanley Weinbaum.” Research in Contemporary World Literature. 18 (1): 5-22. Aurobindo, S. (2009). The Complete Works of Sri Aurobindo, vol. 2. Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Trust. Baraka, I. A. (1979). Selected Poetry of Amiri Baraka/LeRoi Jones. New York: William Morrow &Company. Bhabha, H. K. (2012). The Location of Culture. London and New York: Routledge. Burns, A. D. (2002). Thematic Guide to American Poetry. Westport: Greenwood Publishing Group. Butselaar, J. V. (2005). “The Promise of the Kingdom and the Reality of Sin. Christian Religion, Conflict and Vision for Peace”. P. 121-152. In G. Ter Haar and J. J. Busuttil (Eds.) Bridge or Barrier. Religion, Violence, and Visions for Peace. Leiden: Brill. Césaire, A. (2000). Discourse on Colonialism. New York: Monthly Review Press. Colebrook, C. (2002). Gilles Deleuze. London and New York: Routledge. Delmas, C., C. Vandamme and D. S. Andréolle (Eds.). (2010). Science and Empire in the Nineteenth Century: A Journey of Imperial Conquest and Scientific Progress. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Eagleton, T. (1996). Literary Theory: An Introduction. Second Edition. Oxford: Blackwell Publishing. Ehrman, B. D. (2013). Did Jesus Exist?: The Historical Argument for Jesus of Nazareth. New York: Harper Collins. Fanon, F. (1961/2007). The Wretched of the Earth. Trans. by Richard Philcox. New York: Grove Press. Franke, J. R. (2005). The Character of Theology: An Introduction to its Nature, Task, and Purpose. Grand Rapids: Baker Academic. Gallagher, S. V. (Ed.). (1994). Postcolonial Literature and the Biblical Call for Justice. Jackson: University Press of Mississippi. Greenblatt, S. (Ed.). (2012). The Norton Anthology of English Literature (Vols. 1-2). New York: Norton. Habib, M. A. R. (2008). A History of Literary Criticism and Theory: From Plato to the Present. Oxford: Blackwell Publishing. Hughes, L. (2001). The Collected Works of Langston Hughes: The Poems, 1921-1940. Vol. 1. Missouri: University of Missouri Press. Jose, N. (2008). Anthology of Australian Aboriginal Literature. Ontario: McGill-Queen’s University Press. Kamau-Goro, Nicholas. (2011). “Rejection or Reappropriation? Christian Allegory and the Critique of Postcolonial Public Culture in the Early Novels of Ngugi wa Thiong’o.” P. 67-88. In H. Englund (Ed.) Christianity and Public Culture in Africa. Ohio: Ohio University Press. Kappelle, R. P. V. (2014). Wisdom Revealed: The Message of Biblical Wisdom Literature--Then and Now. Eugene: Wipf and Stock Publishers. Lecercle, J. (2010). Badiou and Deleuze Read Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press. Loomba, A. (2015). Colonialism/Postcolonialism. London and New York: Routledge. Lynch, M. F. (2000). “Staying Out of the Temple.” P. 33-71. In D. Q. Miller (Ed.) Re-viewing James Baldwin: Things Not Seen. Philadelphia: Temple University Press. Lyotard, J.F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press. Lash, S. (2002). Critique of Information. London: Sage. Malpas, S. (2003). Jean-François Lyotard. London: Routledge. Mansouri, Sh. (1396). “Khaneshi Delouzi-Adornoyi az Degargooni-ye Adabiyyat-e Pasaestemari: Taghabol-e Nezam-e Harimsaz-e Noestemari va Hoviyyat-e Zeddeestemari dar Roman-e Modern-e Irlandi.” Research in Contemporary World Literature. 22 (1): 99-133. Merritt, R. J. (1978). The Cake Man. Sydney: Currency Press. Naipaul, V. S. (2010). A Bend in the River. New York: Knopf Doubleday Publishing Group. Njoh, A. J. (2006). Tradition, Culture and Development in Africa: Historical Lessons for Modern Development Planning. Burlington: Ashgate Publishing. Prince, T. J., (2012). Culture Wars in British Literature: Multiculturalism and National Identity. Jefferson: McFarland. Raffel, J. A. (1998). Historical Dictionary of School Segregation and Desegregation: The American Experience. Westport: Greenwood Publishing Group. Robert, D. L. (Ed.). (2008). Converting Colonialism: Visions and Realities in Mission History, 1706-1914. Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing. Robertson, D. (2004). The Routledge Dictionary of Politics. London: Routledge. Rosenau, P. M. (1991). Post-modernism and the Social Sciences: Insights, Inroads, and Intrusions. Princeton: Princeton University Press. Royle, N. (2003). Jacques Derrida. London: Routledge. Shoemaker, A. (2004). Black Words, White page: Aboriginal Literature 1929-1988. Canberra: ANU E Press. Sim, S. (Ed.). (2011). The Lyotard Dictionary. Edinburgh: Edinburgh University Press. Soyinka, W. (2001). Conversations with Wole Soyinka. Jackson: University Press of Mississippi. Soyinka, W. (1969). The Trials of Brother Jero and The Strong Breed: Two Plays by Wole Soyinka. New York: Dramatists Play Service Inc. Stanley, B. (1983). “‘Commerce and Christianity’: Providence Theory, the Missionary Movement, and the Imperialism of Free Trade, 1842–1860”. The Historical Journal 26.1: 71-94. Stefon, Matt, et al. 30 Nov. (2017). “Christianity.” Encyclopædia Britannica, Encyclopædia Britannica, inc. www.britannica.com/topic/Christianity. Sundquist, E. J. (1994). To Wake the Nations: Race in the Making of American Literature. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press. Wa Thiong’o, N. (1993). Moving the Center: The Struggle for Cultural Freedoms. London: Villiers Publications. Wa Thiongʼo, N. (1981). Writers in Politics: Essays. Nairobi: East African Publishers. Wa Thiongʼo, N. (1967). A Grain of Wheat. Oxford: Heinemann. Ward, J. W. and R. J. Butler. (Eds.). (2008). The Richard Wright Encyclopedia. Westport: Greenwood Press. Williams, C. P. (2008). “The Church Missionary Society and the Indigenous Church in the Second Half of the Nineteenth Century: The Defense and Destruction of the Venn Ideals”. P. 86-111. In D. L. Robert (Ed.) Converting Colonialism: Visions and Realities in Mission History: 1706-1914. Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing. Williams, J. (2002). “Jean-Francois Lyotard”. P. 210–214. In A. Elliott and L. Ray (Eds.) Key Contemporary Social Theorists. Oxford: Blackwell Publishers. Wimbush, V. L. (Ed.). (2012). African Americans and the Bible: Sacred Texts and Social Textures. Eugene: Wipf and Stock Publishers. Woods, A. 2010. Indigenous Identity, Oral Tradition, and the Land in the Poetry of Oodgeroo Noonuccal, Luci Tapahonso, and Haunani-Kay Trask. Master thesis of English. Greenville: East Carolina University. Wright, R. (1957). Native Son. New York: A Perennial Classic. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |