تعداد نشریات | 189 |
تعداد شمارهها | 4,857 |
تعداد مقالات | 53,297 |
تعداد مشاهده مقاله | 89,378,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 72,320,827 |
مقایسه عملکرد حافظه فعال در دانشآموزان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری یکزبانه و دوزبانه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 4، زمستان 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.294000.643394 | ||
نویسندگان | ||
حمزه محمدی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اومئو، اومئو، سوئد | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
5کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه حافظه فعال کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری یکزبانه و دوزبانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پسرویدادی (علّی- مقایسهای) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان مقطع ابتدایی سال تحصیلی 93-1392 شهر تهران و شهرستان جوانرود بود. تعداد 60 نفر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) یکزبانه (فارس) و 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) دوزبانه (کُرد- فارس) بهصورت نمونهگیری در دسترس از مراکز ناتوانیهای ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان-نسخه چهارم (WISC-R) و خردهمقیاس حافظه فعال وکسلر (WWM) بود. دادهها با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و زیرمقیاس حافظه فعال آزمون وکسلر جمعآوری شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل، آزمون فریدمن و نرمافزار 16-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه یکزبانه و دوزبانه در متغیر حافظه فعال فضایی (17/2-=t و 05/0>p) و حافظه فعال (14/2-=t و 05/0>p) دارای تفاوت معناداری هستند. در متغیر توالی حرف- عدد (09/1-=t و 05/0<p) تفاوت معناداری مشاهده نشد. براساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که دوزبانگی در کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با کارکردهای بهتر حافظه فعال همراه است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوزبانگی؛ حافظه فضایی؛ ناتوانی ویژه یادگیری؛ حافظه فعال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |