تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,457 |
بررسی و آسیبشناسی آزمونهای بسندگی زبان انگلیسی وابسته به وزارت عتف و دانشگاههای ایران و نیازسنجی زبانی ذینفعان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 10، شماره 4، بهمن 1399، صفحه 686-705 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2021.317539.801 | ||
نویسندگان | ||
رضا پیش قدم* 1؛ شیما ابراهیمی2؛ شقایق شایسته صدفیان3؛ سحر طباطبائی فارانی4؛ هانیه جاجرمی5 | ||
1استاد آموزش زبان انگلیسی و روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
5استادیار آموزش زبان انگلیسی، مؤسسه آموزش عالی بهار، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش پیشرو در تلاش است که با نیازسنجی مخاطبان (دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری) بهبررسی و آسیبشناسی آزمونهای بسندگی زبان انگلیسی وابسته بهوزارت عتف و دانشگاههای ایران بپردازد و پس از آن آزمونی استاندارد و یکسان را بهعنوان آزمونی واحد پیشنهاد دهد. بدینمنظور پس از موضوعبندی پاسخهای کیفی که از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 30 نفر اعضای هیأت علمی ( 19 زن و 11مرد) و 35 نفر دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری (13 زن و 22 مرد) از شهرها و رشتههای گوناگون در دانشگاههای سراسر ایران گرفته شد، پرسشنامهای محققساخته تدوین شد و بهجهت اعتباریابی پرسشنامۀ طراحیشده، ابتدا از 200 نفر دانشآموخته یا دانشجوی مقطع دکتری (117 مرد و 83 زن) دانشگاههای سراسر ایران از رشتههای گوناگون خواستهشد بهپرسشنامه پاسخدهند و پس از آن نیز 442 نفر (223 مرد و 219 زن) شامل دانشآموختۀ دکتری (57 نفر)، دانشجوی دکتری (320 نفر) و عضو هیأت علمی (65 نفر) بهپرسشنامۀ اعتباریابیشده پاسخ دادند. بنابراین جامعۀ آماری در مجموع 642 نفر بوده است که نظر خود را در بارة آسیبشناسی آزمونهای بسندگی زبان انگلیسی بهلحاظ 4 معیار روایی، پایایی، تأثیر و عدالت آزمون بیان کردهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شرکتکنندگان رضایت چندانی از آزمونهای مذکور ندارند و باور دارند که این آزمونها براساس بریدههایی از آزمونهای بینالمللی تافل و آیلتس قدیمی تهیه میشوند و ملاحظات فرهنگی و بومی در آنها رعایت چندانی نمیشوند. بنابراین، در پایان، برای ارتقای کیفی آزمونهای بسندگی زبان انگلیسی در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"آسیبشناسی"؛ "آزمونهای بسندگی زبان انگلیسی"؛ "نیازسنجی زبانی"؛ "مؤلفههای فرهنگی-بومی"؛ "وزارت عتف" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
پیشقدم، رضا و ابراهیمی، شیما (1397). نسبیت حسی و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبانآموزان غیرفارسیزبان. جستارهای زبانی، ۹(۶)، 213-240. عباسی، زهرا ( اسفندماه1393). تهیه و تدوین آزمون بسندگی زبان فارسی. نخستین همایش آموزش زبان فارسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. غفوریان، محسن و عاشوری، محمد (1396). دانشآموزان دیرآموز: ارزیابی پویا، ویژگیها، شناسایی، شیوههای تدریس و بهبود ظرفیت یادگیری. تعلیم و تربیت استثنائی، 17(4)، 57-64. محمدبیگی، ابوالفضل، محمدصالحی، نرگس و گل، محمدعلی (1393). روایی و پایایی ابزارها و روشهای مختلف اندازهگیری آنها در پژوهشهای کاربردی در سلامت. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 13(12)، 1153-1169. محمدیروزبهانی، کیانوش (1385). مقدمهای بر استانداردسازی اجرای آزمونها: بررسی شرایط برگزاری آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها از راه سنجش رضایتمندی شرکتکنندگان. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 3(41)، 1-12.
Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.
Bachman, L., & Palmer, A. (2010). Language assessment in practice: Developing language assessments and justifying their use in the real world. UK, Oxford: Oxford University Press.
Bazerman, C., Little, J., & Bethel, L. (2005). Reference guide to writing across the curriculum. US, South Carolina, Anderson: Parlor Press LLC.
Carroll, J. B. (1961). The nature of data, or how to choose a correlation coefficient. Psychometrika, 26(4), 347-372.
Clark-Gareca, B. (2010). Language assessment in practice (Book Review). Teachers College, Columbia University Working Papers in TESOL & Applied Linguistics, 10(2), 41-46.
Coleman, A. L. (1998). Excellence and equity in education: High standards for high-stakes tests. Virginia Journal of Social & the Law, 6(10), 81-114.
DeVon, H. A., Block, M. E., Moyle Wright, P., Ernst, D. M., Hayden, S. J., Lazzara, D.J., et al. (2007). A psychometric toolbox for testing validity and reliability. Journal of Nursing Scholarship, 39(2), 155-64.
Farhady, H., Jafarpur, A., & Birjandi, P. (2007). Testing language skills: From theory to practice. Tehran: SAMT.
Harsch, C. (2017). Proficiency. ELT Journal, 71(2), 250-253.
Herman, J., Dreyfus, J., & Golan, Sh. (1990). The effects of testing on teaching and learning. Los Angeles, CA, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing.
Kachru, B. B. (1986). The alchemy of English: The spread functions and models of non-native Englishes. Oxford, UK: Pergamon.
Kane, M. T. (2011). Validating score interpretations and uses. Language Testing, 29(1), 3-17.
Lado, R. (1961). Language testing. US, New York: McGraw-Hill.
Motallebzadeh, K., & Baghaee Moghaddam, P. (2011). Models of language proficiency: A reflection on the construct of language ability. Iranian Journal of Language Testing, 1(1), 42-48.
Nunan, D. (1989). Second language teaching & learning. Boston: Heinle & Heinle.
Poehner, M. E. (2008). Dynamic assessment: A Vygotskian approach to understanding and promoting second language development. Berlin: Springer.
Poehner, M. E. (2009).Group dynamic assessment: Mediation for the L2 classroom. TESOL Quarterly, 43(3), 471-491.
Roever, C., & McNamara, T. (2006). Language testing: The social dimension. International Journal of Applied Linguistics, 16(2), 242-258.
Roy Chan, K. L. (2020). Washback in education: A critical review and its implications for language teachers. Journal of Foreign Language Education and Technology, 5(1), 108-124.
Terry, M. & Wilson, J. (2004). Focus on academic skills for IELTS. England: Pearson Education Limited.
Tupas, T.R.F. (2004). The politics of Philippine English: Neocolonialism, global politics and the problem of postcolonialism. World Englishes, 23(1), 47-58.
Yin, R. K. (2010). Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,087 |