تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,394 |
اثربخشی برنامه آموزش پذیرش و تعهد بر میزان تابآوریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 131-147 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.301283.643504 | ||
نویسندگان | ||
نرگس پورطالب* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ شهروز نعمتی3؛ تورج هاشمی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش پذیرش و تعهد بر میزان تابآوریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. با توجه به هدف پژوهش، این مطالعه، از نوع پژوهشهای شبهآزمایشی و در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر تبریز در پایه ششم مشغولبهتحصیل بودند. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای و هدفمند انجام شد. نمونه آماری شامل 34 نفر از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود که در گام اول به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سپس بصورت هدفمند در گروههای آزمایش و کنترل گنجانده شدند. ابزار سنجش پرسشنامه استاندارد تابآوری تحصیلی ساموئلز (ARQ) و آزمون هوش ریون (RIT) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 21SPSS- و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها، بهکارگیری برنامه آموزش پذیرش و تعهد میزان تابآوری تحصیلی را افزایش میدهد و این اثربخشی در مؤلفههای جهتگیری آینده و مسئلهمحوری و مثبتنگری در سطح 05/0p < معنادار است؛ اما در مورد مؤلفه مهارتهای ارتباطی علیرغم تفاوت در گروهها معنادار نیست. نتایج حاصل از این پژوهش راهگشای تحقیقات بیشتر در حوزه مداخلات مربوط به مشکلات روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ویژه؛ تابآوری تحصیلی؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، ع. (1390). ارتباط تابآوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مطالعات روان شناختی. 7(3)، 151-131. بارلو، د. ا.، و دیورند، و. م. (1396). آسیبشناسیروانی. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: رسا. پورطالب، ن. (1399). طراحی برنامه آموزش پذیرش و تعهد و ارزیابی اثربخشی آن بر میزان تابآوری، استرس و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. رساله دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه تبریز. پورعبدل، س. (1394). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی . پورعبدل، س.، صبحی قراملکی، ن.، بسطامی، م.، و غضنفری، هـ. (1395). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری. 4(6)، 170-157. رزمپوش، م.، رمضانی، خ.، ماردپور، ع. ر.، و کولیوند، پ. ح. (1397). تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تابآوری پرستاران. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 7(1)، 62-51. رشیدزاده، ع. ا.، بدری، ر.، فتحیآذر، ا.، و هاشمی، ت. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تابآوری و اهمالکاری تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 18(1)، 158-139. سلطانینژاد، م.، آسیابی، م.، ادهمی، ب.، و توانایی یوسفیان، س. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه تابآوری تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 4(15)، 35-17. صبحیقراملکی، ن.، حاجلو، ن.، و غلامزاده، ح. (1392). مقایسه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 2(4)، 102-82. عیسیبخش، م.، سیف، ع. ا.، و درتاج، ف. (1397). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تابآوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه 9 تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی. 12(ویژه نامه بهار)، 77-69. کرمی، ا. (1390). اندازهگیری هوش کودک. تهران: روانسنجی. لرنر، ژ. (1390). ناتوانیهای یادگیری (نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس). ترجمه عصمت دانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. مرادی، م.، فتحی، د.، غریبزاده، ر.، و قائیدفر، ز. (1395). مقایسه فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات علوم پزشکی. 27(3)، 256-248. میرزاحسینی، ح.، پورعبدل، س.، صبحیقراملکی، ن.، و سراوانی، ش. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 22(3)، 166-175. میرنسب، م. م.، و پورطالب، ن. (1398). اختلال یادگیری خاص. تبریز: دانشگاه علوم پزشکی تبریز. نعمتی، ش. (1398). تجربه زیسته مادران دارای کودکان با آسیبهای شنوایی از چالشهای فراروی فرزندانشان: مطالعه پدیدارشناسی. سلامت روان کودک. 6(4)، 315-305. نعیمی، ا.، شفیعآبادی، ع. ا.، و داوودآبادی، ف. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با تأکید بر آموزههای دینی بر تابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 7(28)، 31-1. نوروزی، س.، و کریمی، ش. (1396). اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر اصفهان.کنگره بینالمللی بهداشت روان و علوم روانشناختی، تهران.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (5th ed). Washington, D. C.: American Psychiatric Association. Bahreini, Z., & Sanagouye, G. H. (2019). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on psychological well-being and resiliency of abandoned adolescents. Journal of Social Health (Community Health). 6(1), 70-79. Brown, F. J., & Hooper, S. (2009). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) with a learning disabled young person experiencing anxious and obsessive thoughts. Journal of Intellectual Disabilities. 13(3), 195-201. Conner, M. K., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISK). Depression and Anxiety. 18(2), 76-82. Coyne, L. W., McHugh, L., & Martinez, E. R. (2011). Acceptance and commitment therapy (ACT): Advances and applications with children, adolescents, and families. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America. 20(2), 379-399. Davies, C. D., Niles, A. N., Pittig, A., Joanna, J., Arch, J. J., & Craske, M. G. (2015). Physiological and behavioral indices of emotion dysregulation as predictors of outcome from cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for anxiety. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 46¸ 35-43. Editor exploring the feasibility and benefits of arts-based mindfulness based practices with young people in need: Aiming to improve aspects of self-awareness and resilience. Child & Youth Care Forum. 40, 303-317. Forman, E. M., & Herbert, J. D. (2008). New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based therapies, chapter to appear in Fisher, (eds), cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice, 2nd ed. Hoboken 2NJ: Wiley, 263-265. Freilich, R., & Schetchman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional & academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychology. 1(3), 97-107. Ghomian, S., & Shairi, M. R. (2014). The effectiveness of acceptance and commitment therapy for children with chronic pain on the function of 7 to 12 year-old. International Journal of Pediatrics. 2(3-1), 195-204. Gillard, D., Flaxman, P., & Hooper, N. (2018). Acceptance and commitment therapy: Applications for educational psychologists within school. Journal of Educational Psychology in Practice. 34(3), 272-281. Greco, L. A., Blackledge, J. T., Coyne, L. W., & Ehrenreich, J. (2005). Integrating acceptance and mindfulness into treatments for child and adolescent anxiety disorders: acceptance and commitment therapy as an example. New York: USA: Springer. Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2019). Exceptional learners: Introduction to special education (14th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Hayes, L., Boyd, C. P., & Sewell, J. (2011). Acceptance and commitment therapy for the treatment of adolescent depression: A pilot study in a psychiatric outpatient setting. Mindfulness. 2(2), 86-94. Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory. And the third wave of behavioral and cognitive therapist. Journal of Behavioral Therapy. 35(4), 639-665. Hayes, S. C., Louma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lilis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, process and outcomes. Behavior Research and Therapy. 44(1), 1-25. Helmreich, I., Kunzler, A., Chmitorz, A., König, J., Binder, H., Wessa, M. (2017). Psychological interventions for resilience enhancement in adults (Protocol). Cochrane database of systematic reviews (Online: Update Software). 2017(2):CD012527-CD. Isakson B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people. A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout. Kauffman, J. M., Hallahak, D. P., & Pullen, P. C. (2017). Handboon of Special Education. New York: NY 100176. Livheim, F., Hayes, L., Ghaderi, A., Magnusdottir, T., Högfeldt, A., Rowse, J., … Tengström, A. (2015). The effectiveness of acceptance and commitment therapy for adolescent mental health: Swedish and Australian pilot outcomes. Journal of Child and Family Studies. 24(4), 1016-1030. Mace, C. (2007). Mindfulness and mental health: therapy. Theory and science. New York: Rutledge. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes correlates and cognatecinstructs. Oxford Review of Education. 35(3), 353-370. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2014). Academic resilience and its psychological and educational correlation: a construct validity approach. Psychology in the Schools. 43(3), 267-281. Panicker, A., & Chelliah, A. (2016). Resilience and stress in children and adolescents with specific learning disability. Journal of The Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 25(1), 17-24. Rachel Enoch, M., & Dixon, M. D. (2017). The use of a child-based acceptance and commitment therapy curriculum to increase attention. Child & Family Behavior Therapy. 39(3), 200-224. Swain, J., Hancock, K., Dixon, A., & Bowman, J. (2015). Acceptance and commitment therapy for children: A systematic review of intervention studies. Journal of Contextual Behavioral Science. 4(2), 73-85. Tawsyfyan, N., & Hossein Sabet, F. (2017). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on the improving of resilience and optimism in adolescents with major depressive disorder. International Journal of Humanities and Social Science. 7(3), 239-245. Tjak, J. A, Davis, M. L, Morina, N., & Emmel Kkamp, P. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom.84(1), 30-6. Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the child. American Journal of Thopsychiatry. 71(3), 290-297. Wilson, K. G., & Roberts, M. (2002). Core principles in acceptance and commitment therapy: An application to anorexia. Cognitive and Behavioral Practice. 9(3), 237-243. Wong, A. V., & Olusanya, O. (2017). Burnout and resilience in anaesthesia and intensive care medicine. Journal of Education. 17(10), 334-340. Zettle, R. D. (2003). Acceptance and commitment therapy (ACT) VS: systemati desensitization in treatment of mathematics anxiety. The Psychological Record. 53(2), 197-215. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 919 |