تعداد نشریات | 189 |
تعداد شمارهها | 4,857 |
تعداد مقالات | 53,297 |
تعداد مشاهده مقاله | 89,378,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 72,320,935 |
بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک | ||
نشریه رشد و یادگیری حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.140180.1027 | ||
نویسندگان | ||
یونس الفتیان1؛ رسول حمایت طلب ![]() | ||
1کارشناسی ارشد | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3دانشایار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس برونینکز-ازرتسکی برای اندازه گیری عملکرد حرکتی ظریف استفاده شد. سپس گروه آزمایش تمرینات یکپارچگی حسی را به مدت 5 هفته و سه بار در هفته در کلینیک توانبخشی انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها فعالیتهای معمول روزانه خود را ادامه دادند. با پایان برنامه، پس آزمون از هر دو گروه بعمل آمد. تحلیل دادهها به روش واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان فلج مغزی در گروه آزمایش بود (p<0/01). اما در گروه کنترل بهبود معناداری یافت نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان چنین استنباط نمود که برنامه تمرینی یکپارچگی حسی می تواند مهارتهای حرکتی ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک را بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات حرکتی؛ اسپاستیک؛ فلج مغزی؛ مهارتهای ظریف؛ یکپارچگی حسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 |