
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,286 |
الگویی کاربردی برای تفسیر در نوازندگی موسیقی کلاسیک( علمی- پژوهشی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 25، شماره 2، تیر 1399، صفحه 25-36 اصل مقاله (1023.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.299098.615418 | ||
نویسنده | ||
آذین موحد* | ||
دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هنر نوازندگی همواره در طول تاریخ با چالشی بزرگ روبرو بوده است. بیان یک قطعه ی موسیقی چگونه شکل میگیرد و آیا مفاهیم مشخصی برای تفسیر موسیقی وجود دارد؟ این نوشتار به ارائه ی الگویی کاربردی برای تفسیر موسیقی می پردازد و با معرفی رویکردی کاربردی در استفاده از مصالح موجود در قطعات، روشی تازه را برای درک و دریافت موسیقی و تشویق نوازندگان به یافتن معانی پنهان در لابلای نت ها ارائه میکند. این الگو طی مطالعه آرای اندیشمندان اثرگزار در حوزه ی موزیکولوژی و روانشناسی موسیقی، و با تبدیل و انطباق یافته های فلسفی و نظری آنان با مفاهیم کاربردی در موسیقی، و با استفاده از تجربیات شخصی، به تبیین ارکان شکل دهنده در تفسیر موسیقی پرداخته و سه لایه ی موسیقیایی تحت عناوین لایه ی ساختار، لایه ی زیبایی شناسی و لایه ی حرک و پویایی را معرفی کرده و عناصر شکلدهنده ی هریک را با مثال هایی از قطعات رپرتوار فلوت توضیح داده است. با استفاده از این الگو، نوازندگان میتوانند شناخت خود را از قطعات موسیقی تقویت کرده و با درک بهتر از مصالحی که قالب قطعه در اختیار دارند، از آزمون و خطا در فراگیری قطعات پرهیز و تمرینات خود را با آگاهی بیشتر به سمت اجراهای معنی دار با بیانی شیوا هدایت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیان موسیقی؛ تفسیر موسیقی؛ نوازندگی موسیقی کلاسیک؛ لایه های تفسیر | ||
مراجع | ||
Berthoz, Alain (2000), The Brain's Sense of Movement, Translated by Giselle Weiss, Harvard University Press, Cambridge, MA
Brown, Clive (2004), Classical and Romantic Performing Practice 1750-1900, Oxford University Press, Oxford, New York
Brown, Howard Meyer (1990), Performance Practice, The New Grove Handbooks in Music, edited by Howard Meyer Brown and Stanley Sadie, W.W. Norton, New York, London Burkholder, Peter J. and Donald J. Grout and Claude V. Palisca (2009), A History of Western Music, 8th Edition, W.W. Norton, New York, London Clarke, Eric (2002), Understanding the psychology of performance in Musical Performance: A Guide to Understanding, edited by John Rink, pp.59-74, Cambridge University Press, Cambridge
Donnington, Robert (1982), Baroque Music, Style and Performance: A Handbook, W.W. Norton, New York, London Godoy, Rolf Inge (2009), Musical Gestures: Sound, Movement, and Meaning, Routledge, Milton Park
Lawson, Colin and Robin Stowell (1999), The Historical Performance of Music, Cambridge University Press, Cambridge
Lerdahl, Fred and Ray Jackendoff (1996), A Generative Theory of Tonal Music, The MIT Press, Cambridge, MA
Meyer, Leonard B. (1956) Emotion and Meaning in Music, University of Chicago Press, Chicago, London
Narmour, Eugene (1990), The Analysis and Cognition of Basic Melodic Structures, The Implication-Realization Model, University of Chicago Press, Chicago, London
Nattiez, Jean Jaques (1990), Music and Discourse, Toward a Semiology of Music, Translated by Carolyn Abatte, Princeton University Press, Princeton, NJ
Pierce, Alexandra (2010), Deepening Musical Performance through Movement, Indiana University Press, Bloomington
Rink, John (2002), Analysis and (or?) performance in Musical Performance: A Guide to Understanding, edited by John Rink, pp.35-58, Cambridge University Press, Cambridge
Schenker, Heinrich (2000),The Art of Performance, edited by Heribert Esser, translated by Irene Schreier, Oxford University Press, Oxford, New York
Sloboda, John (1985), The Musical Mind, The Cognitive Psychology of Music, Oxford University Press, Oxford, New York
موحد، آذین (1392) اصول زیبایی شناسی در نوازندگی موتزارت، نشریه ی هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی دوره 18 شماره 2 پاییز و زمستان 1392 ص31-40 موحد، آذین (1395) پارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت، نشریه ی هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی دوره 21 شماره 2 پاییز و زمستان 1395 ص53-62 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 837 |