
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,903,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,953,209 |
مطالعۀ دستبافتههای ایلی و عشایری ایران با رویکرد بومشناسی فرهنگی، با تأکید بر گلیمهای عشایر بختیاری، قشقایی، شاهسون و کُرمانج | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 18، اسفند 1398، صفحه 169-192 اصل مقاله (687.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2020.78447 | ||
نویسنده | ||
محمد افروغ | ||
استادیار، گروه فرش، دانشکدۀ هنر، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
از گذار درک و شناخت فعالیتهای انسان در زیستبومش میتوان به شناخت پدیدههای بومی رسید. از این رهگذر مصداقها و نمونههای مادی فرهنگ از جایگاه ویژهای برخوردار است. این مصداقها بازتابدهنده اندیشهها، آمال و تخیلات از طریق عینیتبخشی است و پندارهای غیرمادی را به شیوههای مادی و در قالب آثاری عمدتاً از جنس هنر بهظهور میرساند. بر این پایه، دستبافتههای ایلی و عشایری ایران و بهطورخاص گلیمبافتهها محملی برای بازتاب باورها، زیستبوم و عناصر آن، ذهنیات، احساسات و تمنیّات درونی بافندگان است. آنها در هر ایل و منطقهای خاص، بر مبنای باورها و روحیات شخصی، فرهنگ و همچنین محیط زندگی را در کنار هم قرار داده و بهعنوان بخشی از هویت ایلی و جمعی در دستبافته خویش با سبک مختص به خود، بازآفرینی میکند. تعامل و همراهی و پیوستگی میان فرهنگ و زیستبوم در عشایر بسیار چشمگیر است. این مقاله بر آن است تا به بازشناسی دستبافتههای عشایری ایران با تکیه بر گلیم چهار منطقه از منظر مؤلفههای فن-شناختی(ریسندگی، رنگرزی، فنون بافت)، زیباشناختی (طرح و نقش، رنگبندی)، مواد اولیه، ساختار فرهنگی و اجتماعی، منابع انسانی تولید (هنرمندان بافنده) را مورد مطالعه و بررسی قراردهد. جامعۀ نمونه و انتخابی در این تحقیق، چهار ایل بختیاری، قشقایی، شاهسون و کرمانج است. نحوۀ انتخاب نمونهها بهواسطه برجستگی ایلهای یاد شده در تنوع و پرکاری و نقشپردازی گلیمها و همچنین اشتراکات در برخی نقوش میباشد. پژوهش حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمعآوری دادهها به روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایل و عشایر؛ گلیم؛ دستبافته؛ نقش و رنگ؛ بومشناسی فرهنگی؛ فن بافت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 761 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 822 |