تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,464 |
تعداد مقالات | 69,859 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,314,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,594,361 |
بررسی نقد برخی از فقها به نسبت حق و خلق در وحدت وجود | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 63-78 اصل مقاله (219.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.303124.630069 | ||
نویسندگان | ||
حسین سهیلی1؛ قدرت الله خیاطیان* 2؛ عظیم حمزئیان3؛ حمید مسجد سرایی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3استادیار گروه عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
پس از طرح وحدت وجود در عرفان نظری، همواره برخی از فقها به نسبت حق با خلق در این نظریه نقد وارد کردند. به باور آنها، تمایزی میان حق و خلق در وحدت وجود نیست و این امر با توجه به تمایز ذاتی حق و خلق در منابع دینی غیر قابل پذیرش میباشد. بررسی دیدگاه عرفا نشان میدهد که آنها به عینیت محض میان حق و خلق قائل نیستند و در آثارشان، دستِکم، از دو تمایز مقامی و احاطی سخن به میان آمده است. خصوصیت هر دو نوع تمایز این است که بهجایِ طرح تمایز در دو وجود، آن را در قلمرو یک وجود تبیین میکند و به همین علت، گریز از عینیت در آنها ممکن نیست؛ بنابراین، دو تمایز عرفانی مذکور نقد فقها را که بر اساس تمایز وجودی حق و خلق شکل گرفته، مرتفع نمیسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمایز؛ رابطۀ حق با خلق؛ عینیت؛ نقد فقها؛ وحدت وجود | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم [2]. ابنعربی، محمدبنعلی، (بیتا)، الفتوحات المکیة، بیروت: دار صادر. [3]. ابنمنظور، (1412ق.)، لسان العرب، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی. [4]. بهبهانی، محمدجعفر، (1413 ق.)، فضایح الصوفیة، تحقیق مؤسسۀ علامه مجدد وحید بهبهانی، قم: انتشارات انصاریان. [5]. ترکه اصفهانی، علیبنمحمد (1381ش.)، تمهید القواعد، حواشی محمد رضا قمشهای و محمود قمی، مقدمه و تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب. [6]. جوادی آملی، عبدالله (1383ش.)، تسنیم: تفسیر قرآن کریم، جلد ششم، ویرایش علی اسلامی، قم: مرکز نشر اسراء. [7]. حسنزاده آملی، حسن (1362ش.)، رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، تهران: فجر. [8]. حسینی طهرانی، سید محمدحسین، (1417ق.)، توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی، انتشارات علامه طباطبایی. [9]. خراسانی، جواد، (بیتا)، البدعة و التحرف، بیجا. [10]. سیدان، جعفر، (1388ش.)، سنخیت، عینیت یا تباین، مشهد: پارسیران. [11]. طریحی، فخرالدین، (1362ش.)، مجمع البحرین، تحقیق احمد حسینی، تهران: انتشارات کتابفروشی مرتضوی. [12]. قیصری، داوود، (1375ش.)، شرح فصوص الحکم، به کوشش سید جلالالدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. [13]. کرمانشاهی، محمدعلی، (1412 ق.)، خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه، تحقیق مهدی رجائی، چاپ اول، موسسۀ انصاریان. [14]. مروارید، حسنعلی، (1383ش.)، مبدأ و معاد در مکتب اهلبیت(ع)، ترجمه ابوالقاسم تَجری گلستانی، قم: موسسۀ انتشارات دارالعلم. [15]. مکارم شیرازی، ناصر، (1390ش.)، تفسیر نمونه، چاپ سیونهم، تهران: دار الکتب الاسلامیه. [16]. میرزا علیاکبر مصلایی یزدی و سید جواد مدرسی یزدی، (1375ش.)، نقدی بر مثنوی، قم: انتشارات انصاریان. [17]. میرزای قمی، ابوالقاسم، (1390ش.)، سه رساله در نقد عرفان، مقدمه و تصحیح و تحقیق حسین لطیفی و سید علی جبار گلباغی ماسوله، چاپ سوم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. [18]. نسفی، عزیز الدین (1362ش.)، مجموعه رسائل مشهور به الانسان الکامل، با تصحیح و مقدمه ماریژان موله، تهران: طهوری. [19]. یزدانپناه، سید ید الله، (1388ش.)، مبانی و اصول عرفان نظری، نگارش سید عطاء انزلی، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 625 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |