![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,288 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,745 |
تفکرات پسااستعماری در اشعار محمد فیتوری و لنگستون هیوز | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 317-342 اصل مقاله (329.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2017.218747.1464 | ||
نویسندگان | ||
امیر مقدم متقی* 1؛ مولود خوانچه زرد2؛ مسعود باوان پوری3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد / مشهد / ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
در قرنهای نوزدهم و بیستم، جنبشی ضداستعماری تحت لوای تفکّرات پسااستعماری علیه تبعیضنژادی و قومیتی شکل گرفت. در این میان ادبا و شعرا نیز علیه تفکرات نژادپرستانه و استعمارگرایانه به پاخاستند که از آن جمله میتوان به «محمد فیتوری»، شاعر معاصر سودانی، و «لنگستون هیوز»، شاعر معاصر آمریکایی، اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تبیین و شناسایی بنمایههای تفکرات پسااستعماری این دو شاعر و نیز وجوه تباین و تشابه ایشان در این حوزة فکری با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با رویکردی جامعهشناسانه بر پایۀ مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به بررسی شعر این دو شاعر پرداخته است. از خلال بررسیهای انجام شده میتوان گفت: این دو شاعر اگر چه در اصول اصلی و کلّی خود علیه تبعیض نژادی مشترک بوده و یک موضع دارند، امّا با این حال در بسیاری از جهات نیز با یکدیگر تفاوت دارند؛ لحن و زبان فیتوری کوبندهتر و برندهتر از لحن و زبان شعری هیوز میباشد و در اشعارش مقاومت و خشونت بیشتری را در مبارزه علیه استعمار میتوان دید در حالیکه لنگستون هیوز، تحت تأثیر افکار و اندیشههای اندیشمندان آمریکایی و اروپایی، با لحنی ملایم به استعمارستیزی میپردازد. هیوز بیشتر از فیتوری از حرمان و تبعیض سیاهپوستان و آثار و تبعات نژادپرستی سفیدپوستان آگاه است؛ بنابراین اشعارش بیشتر از فیتوری در به تصویر کشاندن آلام، دردها، رنجها، امید و آرزوهای سیاهان آمریکایی-آفریقایی به طور خاص و انسانهای جهان به طور عام، جنبة جهانی پیدا کرده است. هدف مشترک هر دو شاعر در استعمارستیزی و افتخار نمودن به هویت و اصالت نژادی درواقع یک نوع آگاهیبخشی و هشیاری نژادی و ناسیونالیسم فرهنگی در بین مردم سیاهپوست به منظور ایجاد همبستگی و اتحاد نژادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پسااستعماری؛ سیاهپوست؛ هژمونی؛ نژادپرستی؛ محمد فیتوری؛ لنگستون هیوز | ||
مراجع | ||
Ahmadi, A. A., and Darabi, S., “Barrasye tatbiqiye andishehaye pasa estemari dar romane ‘Zakirat el Jassad (Memory of the Flesh)’ by Ahlam Al Mosteghanemi and ‘Hamsayeha (The Neighbors)’ by Ahmad Mahmud”, Research in Contemporary World Literature, Volume 24, Number 2 (2020) , pp. 307-334. - Al-Faytur,i M., Diwane Aghaniye Africa, First Edition, Beirut, Dar AlAwda, (1972). - Bhabha, H., The Location of Culture, London: Routledge Classics, (1994). - Bracey, J., Black Nationalism Since Garvey, New York: Harcourt Brace Jovanovich, (1971). - Du Bois, W.E.B., The Souls of Black Folk, New York: Fawcett, (1968). - Fanon, F., Enqelabe Afrigha , translated by Mohammad Amin Kardan, Fifth Edition, Tehran, Kharazmi Publications, (1982). - ---, Pooste Siyah ,Sooratakhaye Sefid ,translated by Kardan, M. A., Tehran, Kharazmi Publications, (1974). - ---, Maghzoobin Zamin, translated by Bagheri, F., Tehran. Molly Publications, (1982). - Franco, J., Farhang no dar Americaye Latin, translated by Daneshvar, M., 1st Edition, Tehran, Sepehr Publications, (1982). - Hughes, L., Selected Poem of Langston Hughes, New York: Vintage, (1974). - Mehrani Nejad, A., "Shaeer-e Ahangin-e Kalam-e Siah postan", Etemad newspaper, No. 1159, p 9, (21/4/2006). - Mehrvand A., " Barrasiye janbehaye pasaestemari namyeshnameh jozeyyat asare Susan Glaspell", Research in Contemporary World Literature, Volume 17, Number 3, pp. 55-73, (2012). - Mottaqizadeh, I. and others, Arabiye Sevvome Nazari Reshteye Adabeyat va O’ loome Ensani , Seventh edition, Tehran. Iran Textbook Publishing Company, (2007). - Saddik M. G., " The Dialetics of Homeland and Identity: Reconstructing Africa in the Poetry of Langston Hughes and Mohamed Al-Fayturi", Web:www.therfreelibrary.com, (1392/9/12). - Selden, R. and Widdowson, P., Rahnamaye Nazaryeh Adabi Moaser, translated by Mokhbar, A., Tehran: tarhe no, (1997). - Shafiee Kadkani, M. R., Sheer-e Maasere-e Arab, Second Edition, Tehran. Maharat Publications, (2008). - Shirzadi, R., "Motaleate Nasaestemari Naqd , Arzyabi Didqah Haye Frantz Fanon , Edward Saeed and Homi Bhabha". Journal of Political Studies, Second Year No. 5 ,pp 149- 174, (2009). - Varzandeh, O. and Bakhtiar, S., Sheer-e Sadeh Bistom-e England and America, First edition of Kurdistan University, New Garden Publishing, (2002). Internet resources: - Akbari, S., Arab group of East Azarbaijan province: scientific-researchinformation, website: http://arabigroup.blogfa.com/post/65, (14/ 07/ 1395). - Tafreshi Motlagh, L., "Motaleate Pasaestemari Dar Adbiyat Mohajerat", Journal of Political Science, Issue 10, Website: WWW.SID.ir, (14/ 07/ 1395).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |