تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,257 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,915 |
اِیِن مکاِیوِن و انسانگرایی لیبرال: نقدی بر رمان شنبه | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 183-208 اصل مقاله (338.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2019.267307.1756 | ||
نویسندگان | ||
حسین پیرنجم الدین1؛ مطهره سادات پیمبرپور* 2 | ||
1دانشیار ادبیات انگلیسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2کارشناس ارشد ادبیات انگلیسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی رمان شنبه اثر ایان مکاِیوِن به مثابه نمودگاه تفکر انسانگرایی لیبرال میپردازد. پس از مروری بر انگارههای انسانگرایی (اومانیسم) لیبرال چونان شاکله اصلی تفکر مکایون و تناقضات موجود در آن، نویسندگان به چگونگی بازنمود این دیدگاه و جهانبینی در رمان در پرتو حادثه یازده سپتامبر، تهاجم به عراق، انگارههای نوشرقشناسی (neo-Orientalism) و آن چه در غرب به تروریسم اسلامی (Islamic terrorism) موسوم شده میپردازند. نویسندگان استدلال میکنند که این رمان به مثابه یکی از فرآوردههای فرهنگی «الحاد جدید» - از متاخرترین و افراطیترین نمودهای اومانیسم در غرب - به نوعی تمام وجوه تفکر اومانیستی و لیبرال (دینستیزی، علمگرایی و خردگرایی، تاکید بر محوریت انسان و آزادیها و حقوق او، تاکید بر اهمیت هنر و ادبیات و تاکید بر روابط انسانی) را بازتاب میدهد. با وجود پرسشگری ظاهری شخصیت اصلی رمان، پرسشهای اساسی درباره وضعیت جهان معاصر ناپرسیده میمانند. به رغم مدعای اومانیستی پرهیز از سوگیری و پرداختن منصفانه به تمام جوانب یک مساله، رمان مکایون چونان اثری تبلیغاته جانبدارانه با دامن زدن بر اسلامهراسی توجیهگر جنگی خونبار می شود و در خدمت قدرت قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان شنبه اثر اِیِن مکاِیوِن؛ انسانگرایی لیبرال؛ یازده سپتامبر؛ نوشرقشناسی؛ تروریسم؛ اسلامهراسی | ||
مراجع | ||
Addam, M. A., “Mr. McEwan and Mrs. Woolf: How a Saturday in February Follows ‘This Moment of June’", Contemporary Literature, 35 (3): 548-572, (2012). Almond, I., The New Orientalists, London: I. B. Tauris, (2007). Amis, M., “The Voice of the Lonely Crowd”, The Guardian, Retrieved25/11/2013from http://www.theguardian.com/books/2002/jun/01/philosophy.society, (2002). Beattie, T., The New Atheists: The Twilight of Reason and the War on Religion, US: Orbis Books, (2008). Boireau, N., “Re-routing Radicalism with David Hare”, European Journal of English studies, 7 (1): 125-37, (2003). Bottici, C., and Challand B., The Myth of the Clash of Civilizations, New York: Rutledge, (2010). Bradley, A., and Tate A., The New Atheist Novel: Philosophy, Fiction and Polemic after 9/11, London: Continuum, (2010). Bullock, A., “Humanism”, In “Bullock”, Alan & Trombley eds., The New Fontana Dictionary of Modern Thought, 3rd edition, pp. 405-406, London: Harper Collins Publishers. Childs, P., Ian McEwan's Enduring Love, London & New York: Routledge, (2007). Chomsky, N., “IS THE WAR ON TERRORISM WINNABLE?” Interview with Courant, H., and Barsamian, D., Ruggiero, G., ed., 9/11, New York: n.p, (2001). ---, Pirates and Emperors, Old and New: International Terrorism in the Real World, Cambridge: South End Press, (2002). ---, “Preventive war, the supreme crime. Iraq: invasion that will live in infamy”, Retrieved 11/8 /2013, from http://www.informationclearinghouse.info/article4416.htm, (2003). Davies, T., Humanism, London and New York: Routledge, (1997). DeLillo, D., “In the ruins of the future: Reflection on terror and loss in the shadow of September”. Harper’s Magazine, 33-40. Retrieved 3/10/2013, from http://harpers.org/archive/2001/12/in-the-ruins-of-the-future/, (2001). Eagleton, T., Literary Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell, (2008). ---, The English Novel: An Introduction, Oxford: Blackwell, (2005). ---, “The subject of literature”, Cultural Critique, 2 (winter 1985-86): 95- 104, (1985). Eckstein, L., “Saturday on Dover Beach: Ian McEwan, Mattew Arnold, and post-9/11 melancholia”, Hard Times 89(1): 1-12, (2011). Edwards, D., and Cromwell D., Guardians of Power: The Myth of the Liberal Media. London, Ann Arbor, MI: Pluto Press, (2006). Gauthier, T., " ‘Selective in your mercies’: Privilege, Vulnerability, and the Limits of Empathy in Ian McEwan's Saturday”, College Literature, 40 (2): 7- 30, (2013). Groes, S., “A cartography of the Contemporary: Mapping Newness in the Work of Ian McEwan”, in Ian McEwan, Groes, S., ed., (pp. 1-12). London: Continuum, (2009). ---, The Making of London: London in Contemporary Literature, New York: Palgrave, (2011). Habib, R., Modern Literary Criticism and Theory: A History, USA: Blackwell, (2008). Head, D., The State of Novel: Britain and Beyond, United Kingdom: Blackwell, (2008). Hillard, M. C., "When Desert Armies Stand Ready to Fight": Re-reading McEwan's Saturday and Arnold'd ‘Dover Beach’", Journal of Literature and the History of Ideas, 6 (1) :181-206, (2007). Hulme, P., Colonial Encounters, Europe and the Native Caribbean, 1492- 1797. London: Methuen, (1986). Huntington, S. P., The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York: Touchstone, (1996). Kakutani, M., “Books of the Time; Childhood and Time”, The New York Times, Retrieved 26/11/2013, from http://www.nytimes.com/1987/09/26/books/books-of-the-times-childhoodand-time.html, (1987). Li, V., “Toward Articulation: Postcolonial Theory and Demotic Resistance”, McCallum, P. and Faith, W. eds., Linked Histories: Postcolonial Studies in a Globalized World, (pp. 209-228). New York: University of Calgary Press, (2005). MacPhee, G., Postwar British Literature and Postcolonial Studies, Edinburgh: Edinburgh University Press, (2011). Malcolm, D., Understanding Ian McEwan, Columbia: University of South Carolina Press, (2002). McEwan, I., Black Dogs, New York: Vintage Canada, (1992). ---, “Jerusalem Prize Acceptance Speech”, Retrieved 26/10/2012, from http://www.ianmcewan.com/bib/articles/jerusalemprize.html, (2011). ---, “Only Love and Then Oblivion. Love Was All They Had to Set Against Their Murderers”, The Guardian, Retrieved 26/10/2012, from http://www.guardian.co.uk/world/2001/sep/15/september11.politicsphiloso phyandsociety2, (2001). ---, Saturday, USA: Anchor Books, (2005). Munslow, A., The Routledge Companion to Historical Studies, London & New York: Routledge, (2002). Norman, R., On Humanism, London: Routledge, (2004). Pilger, J., Gaurdians of Power: The Myth of the Liberal Media, Edwards, D. and Cromwell, D. eds., (pp. ix-xii). London: Pluto Press, (2006). Pirnajmuddin, H., "Armangaraeai dar bonbast: negahi be namayeshnameh Faravani asar David Hare", Research in Contemporary World Literature, (39). 20-25, (1386). Pirnajmuddin, H. and Borhan, A., "Nosharghshenasi, terrorism va pishgooeai tarikh dar roman Mao II asar Don DeLillo", Research in Contemporary World Literature, (63). 65-84, (1390). Rees-Jones, D., “Fact and Artefact: Poetry, Science, and a Few Thoughts on Ian McEwan's Saturday”, Interdisciplinary Science Reviews, 30 (4): 331- 340, (2005). Reilly, S., “Liberalism”, in “Bullock", Alan & Trombley, eds., The New Fontana Dictionary of Modern Thought, (3rd ed, p.479). London: Harper Collins Publishers, (1999). Ridley, M., “Forward: Ian McEwan and the rational mind”, In Groes, S., ed., Ian McEwan”, (pp. vii-x). London: Continuum, (2009). Ross, M. L., “On a Darkling Planet: Ian McEwan's Saturday and the condition of England”, Twentieth-Century Literature, 54 (1): 75-96, (2008). Roy, A., “Come September. Will things get better after they get worse?”, The Women's Review of Books, 20 (7): 6-8, (2003). Said, E. W., Culture and Imperialism, New York: Vintage Books, (1993). ---, Orientalism, London: Penguin Books, (2003). ---, The World, the Text and the Critic, Cambridge, MA: Harvard University Press, (1983). Salisbury, L., “Narration and Neurology: Ian McEwan's Mother Tongue”, Textual Practice 24 (5): 883-912, (2010). Sardar, Z., Orientalism, Philadelphia: Open University Press, (1999). ---, Postmodernism and the Other: The New Imperialism of Western Culture. London: Pluto Press, (1998). ---, “Welcome to planet Blitcon”, New Statesman, Retrieved 26/10/2012, from http://www.newstatesman.com/print/200612110045, (2006). Schmemann, S., “War Zone; What Would ‘Victory’ Mean?”, The New York Times. Retrieved 26/10/2012, from http://www.nytimes.com/2001/09/16/weekinreview/war-zone-what-wouldvictory-mean.html, (2001). Szahaj, A., “Postmodern Liberalism as a New Humanism”, Diogenes 206 52 (63): 63-70, (2005). Winterhalter, T., "Plastic Fork in Hand: Reading as a Tool of Ethical Repair in Ian McEwan's Saturday”, Journal of Narrative Theory, 40 (3): 338-363, (2010). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |