تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,959 |
طراحی و تدوین برنامه مداخله روانشناختی خانوادهمحور: ارزیابی اثربخشی در رضامندی زوجیت والدین شاغل دارای نوجوان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 23-41 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.261219.642902 | ||
نویسندگان | ||
نرگس زینعلی1؛ غلامعلی افروز* 2؛ مسعود لواسانی3؛ سوگند قاسم زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی / دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی برنامه مداخله روانشناختی خانوادهمحور، در رضامندی زوجیت والدین شاغلی است که فرزند نوجوان دارند. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، شبهآزمایشی طرح دوگروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون، با گروه گواه است. برای جامعه آماری، 30 نفر از والدین شاغل در یک سازمان دولتی که حداقل دارای یک فرزند 11-16 ساله بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مساوی آزمایشی و گواه، تقسیم شدند. گروه آزمایش طی برنامه مداخله روانشناختی 12 جلسه آموزش گروهی، هفتهای یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه محققساخته ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامه محققساخته نیازسنجی و مقیاس رضامندی زوجیت افروز(1390)(AMSS) است . تحلیل دادهها نیز به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره از نوع اندازهگیریهای مکرر، انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین گروههای آزمایش و گواه در میزان رضامندی زوجیت، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین برنامه مداخله تدوینشده باعث ارتقای رضامندی زوجیت در تمام خردهمقیاسها شده و این نتایج در پیگیری سهماهه نیز پایدار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خانوادهمحور؛ رضامندی زوجیت؛ والدین شاغل | ||
مراجع | ||
افروز، غ. ع. (1393). روانشناسی ازدواج و شکوه همسری. تهران: دانشگاه تهران. افروز، غ. ع. (1387). روانشناسی خانواده: همسران برتر. تهران: انجمن اولیا و مربیان. افروز، غ. ع.، و قدرتی، م. (1390). ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایتمندی همسران افروز (فرم کوتاه). مجلهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. 1، 16-3. امانی، ا.، و لطافتیبریس، ر. (1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی بر کاهش تعارضات زناشویی زوجین. دوفصلنامهی روانشناسی کاربردی. 3(2)، 36-17.دالوند، ح.، رصافیانی، م.، و باقری، ح. (1393). مروری بر رویکرد خانواده محور. مجلهی علمی- پژوهشی توانبخشی نوین. 8(1)، 8-1.شوشتری، م.، عابدی، ا.، خالدیان، م.، و کرمی باغطیفونی، ز. (1393). مقایسهی اثربخشی مداخلههای آموزشی روانشناختی والدینمحور، کودکمحور و ترکیبی بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. تحقیقات علوم رفتاری. (12)3، 390-380. فرامرزی، س.، و افروز، غ. ع. (1388). تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزش خانوادهمحور بر سلامت روانی پدران دارای فرزند با نشانگان داون. روانشناسی. 13(3)، 288-272. فضیلتی، م.، افروز. غ. ع.، علیپور، ا.، و حنطوشزاده، ص. (1396). ارزیابی اثربخشی مئاخلات روانشناختی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت در مادران باردار و وزن تولد نوزادان ایشان. فصلنامهی علمی پژوهشی روانشناسی سلامت. 6(3)، 118-135. قاسمزاده س.، افروز غ. ع.، بهپژوه ا.، و شکوهییکتا، م. (1396) . اثربخشی رواندرمانی مبتنی بر غنیسازی روابط درون خانوادگی بر مهارت فرزندپروری مادران و نشانههای بالینی کودکان با اختلال رفتاری. فصلنامهی مطالعات روانشناختی. 13(1)، 24-7. قدرتی میرکوهی، م.، افروز، غ. ع.، شریفی، ح. پ.، و اژهای، ج. (1388). بررسی رابطهی محیط آموزشگاهی و هوش با خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر تیزهوش. فصلنامهی رهبری و مدیریت آموزشی. 7(16)، 124-109. کلینکه، ک. (1395). مجموعهی کامل مهارتهای زندگی. ترجمهی شهرام محمدخانی. تهران: رسانهی تخصصی. محبی، م. (1390). بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی مقیاس رضایتمندی زوجیت افروز بین معلمان متأهل زن در شهر تهران و رابطهی آن با سبکهای تفکر. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانسنجی تهران، دانشکدهی روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. مظهری، م.، زهراکار، ک.، شاکرمی م.، داورنیا، رضا.، و عبدالهزاده، ع. (1395). تأثیر برنامهی غنیسازی ارتباط بر کاهش تعارضات زناشویی زوجهای هر دو شاغل. نشریهی پرستاری ایران. 29(102)، 44-32. مک کی، م.، فنینگ، پ.، و پالک، ک. (1395). مهارتهای زندگی زناشویی. ترجمهی شهرام محمدخانی و قدرت عابدی. تهران: ابنسینا. نوریپور لیاولی، ر.، زادهمحمدی، ع.، دسترس. م.، و سرگلزایی. م. (1393). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر ارتقا عزتنفس و رضایت زناشویی معتادان در حال ترک. فصلنامهی اعتیادپژوهی سوءمصرف مواد. 8(29)، References Astrom, M., Asplund, K., & Astrom, T. (2013). Psychosocial function and life satisfaction after stroke. Stroke. 23(4), 527-531. Casten, M. K. (2004). Marital functioning and communication in a clinical sample of social anxiety disorder clients. Journal of Marital and Family. 28(3), 252-270. Demerouti, E., Bakker, A. B., & Bulters, A. J. (2004). The loss spiral of work pressure, work–home interference and exhaustion: Reciprocal relations in a three-wave study. Journal of Vocational Behavior. 64(1), 131-149. Demerouti, E., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2005). Spillover and crossover of exhaustion and life satisfaction among dual-earner parents. Journal of Vocational Behavior. 67(2), 266-289. Ghasemzadeh, S., Afrooz, Gh. A., Beh-Pajooh, A., & Shokoohi-Yekta, M. (2019). Effect of family-based intervention program on parenting skills of mothers and clinical symptoms of children with behavioral disorder. Journal of Research and Health. 9(2), 156-168. Joaning, H. (2009). The long term effects of the couple communication program. Journal of Marital & Family Therapy. 8(4), 463-468. Khalatbari, J., Ghorbanshiroudi, Sh., Nazari, K., Bazleh, N., & Safaryazdi, N. (2013). The relationship between marital satisfaction (based on religious criteria) and emotional stability. Procedia Social and Behavioral Sceinces. 84, 869-873. Lavner, J. A., Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (2016). Does couple’s communication predict marital satisfaction predict communication? Journal of Marriage and Family. 78(3), 680-694. Liddle, H. A., Rowe, C. L., Dakof, G. A., Ungaro, R. A., & Henderson, C. E. (2006). Early intervention for adolescent substance abuse: pretreatment to post treatment outcomes of a randomized clinical trial comparing multidimensional family therapy and peer group treatment. Journal of Psychoactive Drugs. 36(1), 49-63. Lowe, R. (2004). Family therapy. London: SAGE publications. Mazhari, M., Zahrakar, K., Shahkarami, M., Davarnia, Matthews, R. A., Del Priore, R. E., Acitelli, L. K., & Barnes-Farrell, J. L. (2006). Work-to-relationship conflict: crossover effects in dual-earner couples. Journal of Occupational Health Psychology. 11(3), 228-240. Iversen, M. D., Shimmel, J. P., Ciacera, S. L., & Prabhakar, M. (2003). Creating a family-centered approach to early intervention services: perceptions of parents and professionals. Pediatric physical therapy: the official publication of the Section on Pediatrics of the American Physical Therapy Association. 15(1), 23–31. Oltmanns, T. F., Emery, R. E. (2012). Abnormal Psychology. Pearson Publication. USA. Rezaee, M., & Foruzandeh, E. (2016). Effectiveness of family life education on marital satisfaction of couples attending counseling center in Isfahan city. International Journal of Educational & Psychological Researches. 2(1), 54- 59. Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of organizational Behavior. 25(3), 293-315. Shimazu, A., Demerouti, E., Bakker, A. B., Shimada, K., & Kawakami, N. (2008). Work aholism and well-being among Japanese dual-earner couples: A spillover-crossover perspective. Social Science & Medicine. 73(3), 399-409. Stephens, E. (2008). A case formulation approach to cognitive behavioral therapy. PCI College & Center for sexual addiction. Takeuchi, R., Yun, S., & Tesluk, P. E. (2002). An examination of crossover and spillover effects of spousal and expatriate cross-cultural adjustment on expatriate outcomes. Journal of Applied Psychology. 87(4), 655-666. Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, A. (2003). Parenthood and Marital Satisfaction: A Meta-Analytic Review. Journal of Marriage and Family. 65, 574–583. Victoria, L. B. (2008). Does marriage and relationship education improve couples’ communication? A Meta analytic study. Department of Marriage, Family and Human Development. Brigham Young University. Waldinger, R. J., Schulz, M. S., Haver, S. T., & Allen, j. P. (2004). Reading others emotion: The role of intuitive judgments in predicting marital satisfaction, quality and stability. Journal of Family Psychology. 18, 58-71. Yalchin, B. M., & Karahan, T. F. (2007). Effects of a couple communication program on marital adjustment. JAM Board FAM Med. 20(1), 36-44. The Civil Registration. Divorce. URL: https:// www.sabteahval.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,076 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 675 |