تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,814 |
تأثیر دستورالعملهای کانون توجه بر حافظة فضایی کودکان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 15-30 اصل مقاله (350.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2020.213074.1133 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه میراخوری1؛ الهه عرب عامری* 2؛ فضل الله باقرزاده2؛ رسول حمایت طلب3 | ||
1استادیار، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه بر حافظة فضایی کودکان بود. به این منظور 30 نفر از کودکان دختر مدارس ابتدایی سطح شهر تهران با میانگین سنی 12-7 سال و براساس نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی به سه سطح کانون توجه (درونی، بیرونی و عدم کانون توجه) تقسیم شدند. در گروه توجه درونی، آزمودنیها بر حرکت دست تمرکز کردند. کانون گروه توجه بیرونی معطوف بر مسیر حرکت و هدف بود و به گروه کنترل هیچگونه تأییدی مبنی بر کانون توجه داده نشد. آزمودنیها در مراحل تمرین (در مجموع 50 کوشش) و آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال شرکت کردند. مرحلة اکتساب در پنج روز متوالی صورت گرفت. ابزار مورد استفاده برای سنجش حافظۀ فضایی، دستگاه حرکت خطی (مدل LM-01) بود. آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0 P <استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس در آزمونهای اکتساب (005/0=P)، یادداری (000/0=P) و انتقال (003/0=P) معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در تمامی مراحل عملکرد گروه توجه بیرونی بهدلیل تغییرپذیری کلی کمتر بهطور معناداری بهتر از گروه توجه درونی و گروه کنترل بود. با وجود این، بین گروه توجه درونی و گروه کنترل اختلاف معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، کانون توجه بیرونی در ارتباط با کودکان از مزایای بالاتری نسبت به کانون توجه درونی برخوردار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه بیرونی؛ توجه درونی؛ حافظة فضایی؛ دستگاه حرکت خطی | ||
مراجع | ||
1. Johnson EA. A study of the effects of immersion on short-term spatial memory. 2010. 2. Razdan S. Effect of arousal due to the presence of the spectator on the perception of depth and spatial memory of female female athletes 2014. 3. Wulf G, Lewthwaite R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic bulletin & review. 2016;23(5):1382-414. 4. Wulf G, McNevin N, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A. 2001;54(4):1143-54. 5. Lohse KR, Sherwood DE, Healy AF. Neuromuscular effects of shifting the focus of attention in a simple force production task. Journal of Motor Behavior. 2011;43(2):173-84. 6. Hadler R, Chiviacowsky S, Wulf G, Schild JFG. Children's learning of tennis skills is facilitated by external focus instructions. Motriz: Revista de Educação Física. 2014;20(4):418-22. 7. Banks SD. Distal and proximal attentional focus effects on the performance of closed and open continuous motor skills. 2015. 8. Zangi Abadi N, Shoraka E, Saberi Kakhki A. Effect of the focus instructions on balance learning in Parkinson's disease. MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY. 1392;17(4):-. 9. Ashraf R. effect of focusing internal and external attention on the performance and electrical activity of children's muscles in the vertical jump task 2012. 10. Carson HJ, Collins D, Jones B. A case study of technical change and rehabilitation: Intervention design and interdisciplinary team interaction. International Journal of Sport Psychology. 2014;45(1):57-78. 11. Maxwell JP, Masters RS, Eves FF. From novice to no know-how: A longitudinal study of implicit motor learning. Journal of sports sciences. 2000;18(2):111-20. 12. Adollahipour R, Bahram A, Shafizadeh M, Khalaji H. The effects of attentional focus strategies on the performance and learning of soccer-dribbling task in children and adolescences. 2008. 13. Moghaddam A. The effect of task difficulty and instructions for focus of attentionon performing a balance task. World J Sport Sci. 2008;1(1):54-60. 14. Wulf G, Weigelt M, Poulter D, McNevin N. Attentional focus on suprapostural tasks affects balance learning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A. 2003;56(7):1191-211. 15. Tahmasbi F. Comparison of the effects of internal focus on performance and learning a selected football skill. 16. Namazizadeh Mehdi, Rokhsareh B. Comparison of the effect of internal attention and external attention on learning to maintain dynamic balance. Research in Sports Science. 2005;3(7). 17. Parhizkar Kohneh Oghaz J, Zarghami M, Ghotbi Varzaneh A, Ghorbani A. Age and Attentional Focus Related Differences in Postural Control. Journal of Motor Learning and Movement. 2013;5(4):41-56. 18. Pashabadi A, Farokhi A, Jamshidi AA, Shahbazi M. Effect of attentional focus on postural sways and muscular activity in athletes. Modern Rehabilitation. 2014;8(1):28-34. 19. Wulf G, Lewthwaite R. Effortless motor learning? An external focus of attention enhances movement effectiveness and efficiency. Effortless attention: A new perspective in attention and action. 2010:75-101. 20. Stoate I, Wulf G. Does the attentional focus adopted by swimmers affect their performance? International Journal of Sports Science & Coaching. 2011;6(1):99-108. 21. Shafizadeh M, Platt GK, Mohammadi B. Effects of different focus of attention rehabilitative training on gait performance in Multiple Sclerosis patients. Journal of bodywork and movement therapies. 2013;17(1):28-34. 22. Chiviacowsky S, Wulf G, Ávila L. An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2013;57(7):627-34. 23. Christina B, Alpenfels E. Influence of attentional focus on learning a swing path change. International Journal of Golf Science. 2014;3(1):35-49. 24. Orr S, editor Developing skill – Taking action in your sport. Paper presented at the Seminar Creating a Skills Revolution PGA National Training Academy; 2015; The Belfry, Wishaw, UK. 25. Ito T, Matsuda T, Shimojo S. Functional connectivity of the striatum in experts of stenography. Brain and Behavior. 2015;5(5):e00333. 26. Pascua LA, Wulf G, Lewthwaite R. Additive benefits of external focus and enhanced performance expectancy for motor learning. Journal of sports sciences. 2015;33(1):58-66. 27. Di X, Biswal BB. Dynamic brain functional connectivity modulated by resting-state networks. Brain Structure and Function. 2015;220(1):37-46. 28. McWade K. Attentional focus at the coalface. Paper presented at the Seminar Creating a Skills Revolution, PGA National Training Academy; The Belfry, Wishaw,UK2015. 29. Wulf G, Chiviacowsky S, Drews R. External focus and autonomy support: Two important factors in motor learning have additive benefits. Human Movement Science. 2015;40:176-84. 30. Parisa HD, Ali AKM, Ahmad F, Masoumeh B. effect of the focus instruction on cinematic attention and throw accuracy during learning darts in beginners. 2012. 31. Poolton JM, Maxwell J, Masters R, Raab M. Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing? Journal of sports sciences. 2006;24(1):89-99. 32. Wulf G. An external focus of attention is a conditio sine qua non for athletes: a response to Carson, Collins, and Toner (2015). Journal of sports sciences. 2016;34(13):1293-5. 33. Henry FM, Rogers DE. Increased response latency and a “memory drum” theory of neuromotor reaction. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1960;31:448-58. 34. Schmidt R, Lee T. Motor control and learning 5th ed. Champaign: Human kinetics. 1998;23. 35. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2013;6(1):77-104. 36. Wulf G, Höß M, Prinz W. Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of motor behavior. 1998;30(2):169-79. 37. Lohse KR, Jones M, Healy AF, Sherwood DE. The role of attention in motor control. Journal of Experimental Psychology: General. 2014;143(2):930. 38. Freudenheim AM, Wulf G, Madureira F, Pasetto SC, Corrěa UC. An external focus of attention results in greater swimming speed. International Journal of Sports Science & Coaching. 2010;5(4):533-42. 39. Landers M, Wulf G, Wallmann H, Guadagnoli M. An external focus of attention attenuates balance impairment in patients with Parkinson's disease who have a fall history. Physiotherapy. 2005;91(3):152-8.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |