تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,412 |
منابع و سرچشمه های سازنده حرکت در تئاتر گارجنیدزه( علمی- پژوهشی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 25، شماره 2، تیر 1399، صفحه 67-76 اصل مقاله (576.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.256816.615208 | ||
نویسندگان | ||
سید رضا موسوی1؛ اسماعیل شفیعی* 2 | ||
1دانشگاه هنر تهران | ||
2دانشیار گروه نمایش و رییس دانشکدة سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ولادیمیر استانیوسکی از کارگردانان سرشناس سالهای اخیر، مؤسس و کارگردان هنری کمپانی تئاتر گارجنیدزه لهستان است که اجراهای وی مورد توجه بسیاری ازهنرمندان و پژوهشگران سراسر جهان قرار گرفته است . بزعم بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران حوزه تئاتر از جمله پال آلین ، اهمیت آثار استانیوسکی بیش ازهرچیز در حرکات بازیگران و فرمهای حرکتی آن نهفته است . شناخت عوامل سازنده و ریشهها و سرچشمههای شکل دهنده حرکات بازیگران گارجنیدزه میتواند به دانش بازیگران و کارگردانان و طراحان حرکات نمایشی بیفزاید و منجر به افزایش کیفیت آثار نمایشی گردد. براساس بررسی انجام شده، درزمینه موضوع این مقاله ، هیچ پژوهشی ثبت نشده است. سوال مقاله حاضر عبارت است از: تئاتر گارجنیدزه مواد خام و اولیه حرکات خود را از کجا و چه چیزهایی تهیه میکند ؟ روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و دادهها از طریق منابع کتابخانهای و پایگاههای معتبراینترنتی جمعآوری شده است. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش میتوان به " هیرونومیا " و " ژستیکولیت" یونانی ، " ساماودا"ی هندی ، رفتار سرخپوستان " تاراموهارا"ی مکزیکی و زبان بدن کولیهای لهستانی بعنوان بخشی ازسرچشمههای سازنده حرکات تئاتراستانیوسکی اشاره نمود . کلید واژهها : بدن ، حرکت ، هیرونومیا ، تئاتر استانیوسکی ، گارجنیدزه ، لمس فاصله | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها : بدن؛ حرکت؛ هیرونومیا؛ تئاتر استانیوسکی؛ گارجنیدزه؛ لمس فاصله | ||
مراجع | ||
اعتماد سعید،مهدی (1391)، بررسی بسترهای فکری فکری و نظری تئاتر استانیوسکی (با تکیه بر نظریات باختین و گروتوسکی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران . زندیه،میگل (1386)، بررسی شیوه کارگردانی، کارگردان لهستانی، ولادیمیر استانیوسکی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران. هوج آلیسون (1390)، آموزش بازیگری در قرن بیستم، ترجمۀ هاجر هوشمندی، نشر افکار، تهران . Allain, Paul) 2004), Gardzienice, Polish theatre in transition, Harwood Academic Publisher, London. Cioffi, K.M (1996), Alternative Theatre in Poland, Harwood academic Press , Amesterdam. Hodge، Alison (2010), Actor training, Routledge, London and New York. Hodge, Alison) 2004(, Staniewski, Wlodzimierz, Hidden territories, Routledge, London and New York. Macintosh, Fiona)2010), The Ancient Dance in the Modern Word, United States by Oxford University Press Inc, NewYork. Url1: (http://gardzienice.org/dl/1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20-%20selection) Url2: (https://dx.doi.org/10.1386/smt.7.2.22_1) Url3: (http://gardzienice.org/dl/1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20-%20selection) Url4: http://gardzienice.org/dl/1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20-%20selection Url5: (http://gardzienice.org/d-selection/l/)1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20 Url6: (http://gardzienice.org/d-selection/l/)1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20 Url7: (http://gardzienice.org/d-selection/l/)1565/attachment/34c8c6/Articles%20in%20English%20 Url8: (https://www.ancienthoplitikon.com/hoplomachia_drill.html) Url9: (http://www.hellenicaworld.com/Greece/LX/en/BME38.html) Url10: (http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Dance.html) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |