![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,595 |
سرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دورهی ناصری) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 11، دوره 25، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 125-134 اصل مقاله (434.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.272206.666112 | ||
نویسندگان | ||
حسن زین الصالحین* 1؛ نعمتالله فاضلی2 | ||
1مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
بایگانی عکسهای دورهی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینههای تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، میتوان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، میتوان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دورهی ناصری صورتبندی شده و این دیدمان چه کارکردی میتوانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی میتواند داشته باشد؟ چنین موضعی در قبال تاریخ عکاسی ایران، میتواند فصلی آغازین و مطالعهای بنیادین در این حیطه باشد؛ امری که در تحقیقات انجام شده کم و بیش مورد غفلت قرار گرفته است. تبارشناسی به عنوان یک نظریه-روش تاریخی، راهگشای مناسبی برای این نوشتار خواهد بود. هدف، ارائهی تحلیلی کیفی از تاریخ عکاسی ایران از بدو ورود دوربین عکاسی به این سرزمین، در دورهی ناصری است. آنچه که نگارندگان در این مجال موجه میسازند، این مهم است که دیدمان عکاسی در دورهی ناصری به شکلی سیاسی، البته با توجه به مفهوم سنتی سیاست، صورتبندی شده است. البته در این میان نباید دیدمان سیاسی-اریانتالیستی را هم از نظر دور داشت؛ موردی که میتواند کارکرد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را به نحوی حتی تا به اکنون حفظ کند. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی؛ دیدمان؛ تبارشناسی؛ سیاست؛ شرقشناسی | ||
مراجع | ||
آبراهامیان، یرواند (1384)، ایران بین دو انقلاب، ترجمهی احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران. افشار، ایرج (1370)، گنجینهی عکسهای تاریخی ایران، چاپ اول، نشر فرهنگ ایران، تهران. تاجیک، محمدرضا (1384)، روایت هویت و غیریت در میان ایرانیان، چاپ اول، انتشارات فرهنگ گفتمان، تهران. تقیپور، امیرعباس و دیگران (1391)، صراحتنامه، چاپ اول، انتشارات سیمای شرق، تهران. دادبه، آریاسپ (1384)، روح زمان و روح هنر قاجار، فصلنامهی حرفهی هنرمند، شمارهی 13، صفحات 105 – 92. دمندان، پریسا و فرزام، فریبا (1382)، هزار جلوهی زندگی، تصویرهای ارنست هولتسر از عهد ناصری، چاپ اول، مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی، تهران. ذکاء، یحیی (1384)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، چاپ دوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. زنگیآبادی، نازنین (1390)، بازتاب عکاسی در روزنامهها و مجلات عصر قاجار (با تأکید بر دورهی ناصری)، پایاننامهی کارشناسی ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. زینالصالحین، حسن (1392)، تحلیل انتقادی گفتمانهای تاریخ عکاسی ایران، پایاننامهی کارشناسی ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. ستاری، محمد (1387)، در مقدمهی سیر تحول عکاسی نوشتهی پطر تاسک، چاپ پنجم، انتشارات سمت، تهران. ستاری، محمد و عراقچیان، مهدی (1389)، عکاسی قاجار: نگاه شرقی، نگاه غربی، نشریهی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شمارهی 42، صفحات 56 – 45. سعید، ادوارد (1389)، شرقشناسی، ترجمهی لطفعلی خنجی، انتشارات امیرکبیر، تهران. سیاح، حمید (1359)، خاطرات حاج سیاح، چاپ سوم، انتشارات امیرکبیر، تهران. شهری، جعفر (1378)، تاریخ اجتماعی ایران در قرن 13: زندگی و کسبوکار، جلد اول و سوم، چاپ سوم، مؤسسهی خدمات فرهنگی رسا، تهران. شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار، ترجمهی فرهاد صادقی. فصلنامهی عکسنامه، سال پنجم، شمارهی 19، صفحات 27 – 4. طهماسبپور، محمدرضا (1385)، ایتالیاییها و عکاسی در ایران، چاپ اول، نشر قو. تهران. طهماسبپور، محمدرضا (1387)، ناصرالدینشاه عکاس، چاپ دوم، انتشارات تاریخ ایران، تهران. فاضلی، نعمتالله (1387)، مدرن و یا امروزیشدن فرهنگ ایران، چاپ اول، پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران. هیندس، باری (1390)، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمهی مصطفی یونسی، چاپ اول، پردیس دانش، تهران. Foucault, Michel (1978), The History of Sexuality, Volume I: An Introduction, translated from the French by Robert Hurley, Vintage books, New York.
Foucault, Michel (1981), the order of discourse, In the Untying the Text:A Post-Structuralist Reader by Robert Young, Routledge & Kegan Paul, Boston, London.
Mirzoeff, Nicholas (2006), On Visuality, Journal of Visual Culture, Vol 5(1), pp.53–79.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,740 |