تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,593 |
بهره مندی در فلسفۀ توماس آکوئیناس | ||
فلسفه | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 34، اسفند 1398، صفحه 167-187 اصل مقاله (265.63 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2020.75978 | ||
نویسندگان | ||
محمد ملائی ایولی1؛ محسن فهیم* 2؛ مجتبی جعفری اشکاوندی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
2استادیار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
3استاد یار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مفاهیم کلیدی که در متافیزیک توماس نقش اساسی دارد، مفهوم بهرهمندی است، که بر اساس آن، بین خالق و مخلوق ارتباط برقرار میکند. بهرهمندی پیشینهای در فلسفه افلاطون و بوئثیوس دارد و در عبارات توماس عبارت است از چیزی که به نحوی جزئی، آنچه را که به دیگری به نحو کامل تعلق دارد، دریافت میکند. از آنجا که متافیزیک وی براساس توجه خاص به «وجود» بنا شده است و وجود نیز هم به خالق و هم به مخلوق نسبت داده میشود و موجودات از وجود برخوردار هستند، بنابراین باید نوع ارتباط بین خالق و مخلوق مورد مطالعه قرار گیرد و معلوم گردد هرکدام به چه نحو در وجود سهیماند. همچنین در رابطه بین وجود و ماهیت، بهرهمندی چه نقشی دارد. این مقاله در نظر دارد با مطالعه آثار توماس آکوئیناس و شارحین و محقیقن به شیوه تحلیلی و پژوهشی مسأله بهرهمندی را بررسی نماید تا منظور از بهرهمندی، انواع بهرهمندی و موارد استعمال مفهوم بهرهمندی در فلسفه توماس مشخص گردد. وی سه نوع بهرهمندی را تشخیص میدهد که تنها یکی از آنها قابل استناد به خدا و موجودات است. وی با نظریه بهرهمندی رابطه خالق و مخلوق، رابطه ماهیت و وجود، رابطه کثیر با واحد را توجیه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهره مندی؛ توماس آکوئیناس؛ وجود؛ ماهیت؛ تمثیل | ||
مراجع | ||
احمدی، حسن؛ کاکایی، مستانه (1390). معانی وجود از نظر توماس آکوئینی. مجله حکمت و فلسفه، سال هفتم، شماره سوم، صص86-73. افلاطون (1380)، مجموعه آثار (چهار جلد)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی. آکوئیناس، توماس (1382)، در باب هستی و ذات، ترجمۀ فروزان راسخی، تهران: نشر نگاه معاصر. آکوئیناس، توماس (1389)، رساله در باب مبادی طبیعت، ترجمۀ ابراهیم دادجو، کتاب ماه فلسفه، شماره 33. ایلخانی، محمد (1375). وجود از نظر بوئتیوس. مجله فرهنگ، شماره 18، ویژه فلسفه، صص 295-271. ـــــــــــــــ (1382)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران: سمت. توکلی، غلامحسین (1387). تمثیل آکوئیناس و مقایسه آن با کلی مشکک. مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، سال چهلم، شماره پیاپی2/81، صص 99-73. جی بورک، ورنون (1378)، اندیشه و آثار توماس آکوئیناس، ترجمۀ سید حسن اسلامی، کیهان اندیشه، شماره 84، صص 37-16. برگرفته از The Encyclopedia of philosophy ,New York, MacMilan Reference,1996,vol.8,pp.105-114. دالکورت، جرارد (1383)، توماس و تومیسم، ترجمۀ محمد بقایی، تهران: اقبال. ژیلسون، اتین (1375)، مبانی فلسفه مسیحیت، ترجمۀ محمد محمدرضایی، سیدمحمود موسوی، تهران: بوستان کتاب. ــــــــــــــ (1384)، تومیسم، درآمدی بر فلسفه قدیس توماس آکوئینی، ترجمۀ سید ضیاء الدین دهشیری، تهران: حکمت. سیدهاشمی، محمداسماعیل (1390)، آفرینش و ابعاد فلسفی آن در الهیات اسلامی و مسیحی، قم: مؤسسه بوستان کتاب. طالبزاده، سیدحمید (1390)، نقدی بر طریق توماس آکوئینی در اصالت وجود. نشریه فلسفه، سال 39، شماره 2، پاییز و زمستان 1390، صص37-58. علیزمانی، امیرعباس (1386)، سخن گفتن از خدا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. کاپلستون، فردریک چارلز ( 1387)، تاریخ فلسفه، ترجمۀ جلالالدین مجتبوی، جلد دوم، تهران: سروش. کاکایی، قاسم؛ رحمانی، منصوره (1390)، بررسی تطبیقی نظریۀ تشکیک ملاصدرا و نظریۀ تمثیل آکوئیناس. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 41، زمستان 1390، صص 156-127. کتاب مقدس، عهد عتیق و عهد جدید (1379)، ترجمۀ فاضل خان همدانی، ولیم گلن، هنری مرتن، تهران: انتشارات اساطیر. محمدرضایی، محمد؛ شریفپور، مریم (1392)، بررسی نظریه تمثیل در زبان دین از نظر علامه طباطبایی و آکوئیناس. فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، سال 22، شماره 88، ص88-59. Aquinas, T., (1905), Of God and His Creatures: An Annotated Translation (with some abridgement) of the Summacontra gentiles, trans. Joseph Rickaby, Pope's Hall, Oxford, Michaelmas. ــــــــــــــــــــــ., (1932), De Potentia on the Power OF GOD,trans. English Dominican Fathers Westminster,Html edition by Joseph Kenny, O.P, Maryland: The Newman Press. https://dhspriory.org/thomas/QDdePotentia.htm. ــــــــــــــــــــــ., (1983), on being and essence, by Armand Maurer, Toronto: Potifical Institute of Mediaeval Studies. ــــــــــــــــــــــ., (2006), The Summa Theologica, trans. Fathers of the English Dominican Province: http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/12251274,_Thomas_Aquinas,_Summa_Theologiae_%5B1%5D,_EN.pdf. index.htm 2006. Davies, B., (2016), Thomas Aquinas’s Summa Contra GentilesA Guide and Commentary, Oxford: Oxford University Press. Edward, P., (1967), the Encyclopedia of Philosophy, VOL. 7 and 8, USA, MacMillan, Inc. John J, K., (1956), the Teaching of Saint Thomas Aquinas on the Participation of Creatures in Good, Master's Theses. Paper 1076. Loyola Layola University Chicago, http://ecommons.luc.edu/luc_theses/1076. Kretzmann, N., (1999), the Metaphysics of Creation Aquinas's Natural Theology in Summa Contra Gentiles II, Oxford: Clarendon Press. ـــــــــــــــــــــــــــــ., Stump, E., (1993), the Cambridge Companion to Aquinas, Cambridge: Cambridge University Press. Montagnes, B., (2004), the doctrine of the analogy of being according to Thomas aquinas, Translated by E.M.Macierewski, Milwaukee, Wisconsin: Marquette University press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 474 |