
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,952 |
تأثیر بازخورد مقایسهای- اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 379-395 اصل مقاله (732.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.219163.1171 | ||
نویسندگان | ||
علی اظهری1؛ رسول حمایت طلب* 2؛ محمود شیخ3؛ الهه عرب عامری3 | ||
1دکتری، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر بازخورد مقایسهای- اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی-حرکتی در دانشآموزان پسر دبیرستانی انجام گرفت. در این تحقیق 36 دانشآموز دبیرستانی بهعنوان نمونههای آماری بهصورت تصادفی در سه گروه 12 نفری بازخورد مقایسه- اجتماعی مثبت، منفی و واقعی قرار گرفتند. پس از ثبت امتیازات پیشآزمون، در مرحلۀ اکتساب که پنج روز به طول انجامید، آزمودنیها در هر روز تعداد ده بلوک سهتایی سرویس بلند بدمینتون را اجرا کردند که بعد از هر بلوک بازخورد میانگین امتیازات خود را با توجه به گروهی که متعلق به آن بودند، بهصورت مثبت (بالاتر از امتیاز واقعی)، منفی (پایینتر از امتیاز واقعی) و واقعی (امتیاز واقعی) دریافت کردند. آزمون تحکیم یادگیری نیز پس از 72 ساعت بیتمرینی همانند پیشآزمون اجرا شد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها و همگنی واریانسها بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0≥ P استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحلۀ اکتساب، تمرین موجب بهبود عملکرد گروهها شد، اما بین عملکرد گروههای بازخورد مثبت، منفی و واقعی در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد. میزان تحکیم یادگیری نیز در گروه بازخورد مثبت بهطور معناداری بهتر از گروههای دیگر بود. یافتههای تحقیق بیانگر این است که بازخورد مقایسهای- اجتماعی مثبت در تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی همانند سرویس بلند هدفدار بدمینتون مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اکتساب؛ بازخورد انگیزشی؛ بازخورد مقایسهای- اجتماعی؛ تحکیم یادگیری؛ سرویس بدمینتون؛ مهارت ادراکی-حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Schmidt R, Lee T. "Motor control and learning : A behavioral emphasis". 5th ed: Human Kinetics 2011. 2. Weiss M, Ferrer-Caja E. "Motivational orientations and sport behavior". Horn, Thelma S. (Ed). Advances in sport psychology (2nd ed.). Champaign, IL, US: Human Kinetics 2002; P:101-170. 3. Edwards W. "Motor learning and control: From theory to practice". Cengage Learning 2010. 4. Allen J, Howe B. "Player ability, coach feedback, and female adolescent athletes' perceived competence and satisfaction". Journal of Sport & Exercise Psychology 1998; 20:280-299. 5. Amorose A, Horn T. "Intrinsic motivation: relationships with collegiate athletes' gender, scholarship status, and perceptions of their coaches' behavior". Journal of Sport & Exercise Psychology 2000; 22(1):63-84. 6. Koka A, Hein V. "Perceptions of teacher’s feedback and learning environment as predictors of intrinsic motivation in physical education". Psychology of Sport and Exercise 2003; 4(4):333-346. 7. Mouratidis A, Vansteenkiste M, Lens W, Sideridis G. "The motivating role of positive feedback in sport and physical education: Evidence for a motivational model". Journal of Sport & Exercise Psychology 2008; 30(2):240-268. 8. Benson J, Kennelly K. "Learned helplessness: The result of uncontrollable reinforcements or uncontrollable aversive stimuli?" Journal of Personality and Social Psychology 1976; 34(1):138-145 9. Johnson D, Turban D, Pieper K, Ng Y. "Exploring the Role of Normative‐and Performance‐Based Feedback in Motivational Processes1". Journal of Applied Social Psychology 1996; 26(11):973-992. 10. Maier S, Seligman M. "Learned helplessness: Theory and evidence". Journal of experimental psychology 1976; 105(1):3-46. 11. Gernigon C, Fleurance P, Reine B. "Effects of uncontrollability and failure on the development of learned helplessness in perceptual-motor tasks". Research Quarterly for Exercise and Sport 2000; 71(1):44-54. 12. Farrokhi A, Mohammadzadeh H. "The effect of failure (helplessness) on motor learning and performance in physical education students of the Urmia University". Olympic quarterly 2005; 28(4):31-41. (in persian) 13. Bandura A. "Self-efficacy: The exercise of control". New York: Freeman 1997. 14. Hutchinson J, Sherman T, Martinovic N, Tenenbaum G. "The effect of manipulated self-efficacy on perceived and sustained effort". Journal of Applied Sport Psychology 2008; 20(4):457-472. 15. Lewthwaite R, Wulf G. "Social-comparative feedback affects motor skill learning". The Quarterly Journal of Experimental Psychology 2010a; 63(4):738-749. 16. Wulf G, Chiviacowsky S, Lewthwaite R. "Normative feedback effects on learning a timing task". Research Quarterly for Exercise and Sport 2010; 81(4):425-431. 17. Wulf G, Chiviacowsky S, Lewthwaite R. "Altering mindset can enhance motor learning in older adults". Psychology and aging 2012; 27(1):14-21. 18. Ávila LT, Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. "Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children". Psychology of Sport and Exercise 2012; 13(6):849-853. 19. Jahanbakhsh H, Shafienaya P, Shetab booshehri S. "The effect of normative feedback on throwing aiming task learning at children 9-11year-old children". Development and motor learning 2015; 7(2):203-213. (in persian) 20. Ashrafpoor Navaee S, Abedanzadeh R, Saemi E. "The effect of normative feedback on beginner students’ intrinsic motivation in performance of postural stability". Sport psychology studies 2015; 4(11):15-26. (in persian) 21. Ashrafpoor Navaee S, Farsi A, Abdoli B. "The effect of normative feedback on stability and efficacy of some selected muscles in a balancing task". International journal of applied exercise physiology 2016; 5(1):43-52. 22. Ghalkhani M, Heirani A, Tadibi V. " The Comparison the Effect of Different Combinations of Physical, Observational and Imagery Exercise on Immediate and Delay Retention of Badminton High Serve". Development and motor learning 2012;3(2):99-117. (in persian) 23. Festinger L. "A Theory of Social Comparison Processes". Human Relation 1954; 7(2):117-140 24. Marquez D, Jerome G, McAuley E, Snook E, Canaklisova S. "Self-efficacy manipulation and state anxiety responses to exercise in low active women". Psychology & Health 2002; 17(6):783–791. 25. McAuley E, Blissmer B. "Self-efficacy determinants and consequences of physical activity". Exercise and Sport Science Reviews 2000; 28(2):85–88. 26. McAuley E, Talbot H, Martinez S. "Manipulating self-efficacy in the exercise environment in women: Influences on affective responses". Health Psychology 1999; 18(3):288–294. 27. Lewthwaite R, Wulf G. "Grand challenge for movement science and sport psychology: embracing the social-cognitive affective motor nature of motor behavior". Frontiers in psychology 2010b; 1(42):1-3. 28. Trempe M, Sabourin M, Proteau L. "Success modulates consolidation processes in visuomotor adaptation task". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition 2012; 38(1):52-60. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |