
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,290 |
جریانشناسی مطالعات تاریخ قرآن در غرب (با رویکرد انتقادی به جریان شکاکیت نوین) | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 4، دوره 52، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 69-93 اصل مقاله (377.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2020.280098.669277 | ||
نویسنده | ||
سعید شفیعی خوزانی* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران؛ | ||
چکیده | ||
تا دهۀ 1970م. قرآن در مطالعات تاریخی غرب، کتابی بود برای بازسازی تاریخ نزول وحی و تدوین قرآن در قرن اول هجری. با انتشار کتاب مطالعات قرآنی ونزبرو و هاجریسم از کرون و کوک، جریان شکاکیتی شکل یافت که قرآن را منبعی برای تاریخ ادبیات عرب از میانۀ قرن دوم بهشمار میآورد. در این مقاله به روش تحلیل تاریخی از جریانشناسی اینگونه مطالعات بحث بهمیان آمده، مسئله و مفروضات کلّی آنها مطرح شده و به مهمترین انتقادات بر جریان شکاکیت نوین اشاره شده است. پیش از جریان شکاکیت در اصالت تاریخی قرآن، میتوان از چهار رهیافت توصیفی، نقد منبع، نقد سنت و رهیافت شکاکیت در منابع اسلامی نام برد. سپس آرای تجدیدنظرطلبان و شکاکان نوین مطرح شد که تدوین قرآن را از نیمۀ قرن دوم میدانند و گزارشهای منابع اسلامی را «تاریخ نجات» فرض میکنند. محققان در نقد آرای شکاکان، به کتیبهها، مصاحف قرآنی و سکههای نویافته استناد کردهاند. در این مقاله، افزون بر این منابع، بر دو روش دیگر در نقد بر شکاکان، یعنی تحلیل اسناد ـ متن دربارۀ روایات و نیاز به پیشفرض توطئه یا اجماع گسترده، تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان شکاکیت نوین؛ رویکرد انتقادی؛ قرآنپژوهان معاصر غرب؛ مطالعات تاریخ قرآن | ||
مراجع | ||
[1]. آقایی، سیدعلی (1390). «بررسی حدیثشناسی خاورشناسان: تبیین و تحلیل یا ترجمه و تدوین». آینه پژوهش، سال بیست و دوم، شمارة یکم، فروردین و اردیبهشت، صص30ـ37. [2]. ــــــــــــ (1390). «تاریخگذاری احادیث بر مبنای روش تحلیل ترکیبی اِسناد ـ متن: امکانات و محدودیتها». صحیفة مبین، شمارة 50، پاییز و زمستان، صص 101ـ140. [3]. پارسا، فروغ (1388). حدیث در نگاه خاورشناسان. تهران، دانشگاه الزهرا(س). [4]. شفیعی، سعید (1397). «رویکردهای گوناگون به حدیث و حدیثپژوهی در دوران معاصر». مجلۀ علوم حدیث، سال 23، شمارۀ 2، بهار و تابستان، صص113-140. [5]. ـــــــــــ (1393). «کهنترین مکتوبات غیر اسلامی دربارۀ ظهور اسلام و قرآن». مجلۀ پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، شمارة 14، صص60-85. [6]. موسویمقدم، سیدمحمد و مؤدب، سیدرضا (1394). «بررسی نظریۀ شکاکیّت نوین دربارۀ شخصیت و سیرۀ پیامبر(ص)». مجلۀ مطالعات تحول در علوم انسانی، پاییز و زمستان. [7]. نیلساز، نصرت (1387). «بررسی و نقد دیدگاه ونزبرو دربارۀ تثبیت نهایی متن قرآن». «مقالات و بررسیها»، دفتر 88، تابستان، صص151-170. [8]. Al-Azami, Muhammad Mustafa (2003). The History of the Qur’anic Text from Revelation to Compilation, Leicester, UK Islamic Academy. [9]. Berg, Herbert (2003). “Competing Paradigms in Islamic Origins: Qur’an 15:89–91 and the Value of Isnads”, in: Herbert Berg (ed.), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Brill, Leiden. [10]. Burton, John (2010). “Notes towards a Fresh Perspective on the Islamic Sunnah”, in: Mustafa Shah (ed.), The Hadith, v1, Routledge. [11]. Ibid (1977). The collection of the Qur’an, Cambridge, Cambridge University Press. [12]. Cook, Michael (1981). Early Muslim Dogma: A Source-Critical Study, Cambridge, Cambridge University Press. [13]. Crone, Patricia and Cook, Michael (1977). Hagarism: The Making of the Islamic World, Cambridge University Press. [14]. Donner, Fred. M. (1998). Narratives of Islamic Origins: The Beginnings of Islamic Historical Writing, Darwin Press, Princeton, NJ. [15]. Goldziher, Ignaz (1971). Muslim Studies (Muhammedanische Studien), trans. C.R. Barber and S.M. Stern, London, George Allen & Unwin. [16]. Gürke, Andreas (2003). “Eschatology, History and the Common Link: A study in methodology”, in: Herbert Berg (ed.), Method and Theory in the study of Islamic Origins, Brill, pp. 179-208. [17]. Hawting, G. R. (2006). Foreword to The Sectarin Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History (by John Wansbrough), Amherst, New York. [18]. Ibid (2000). The First Dynasty of Islam, Routledge, London and New York. [19]. Hoyland, Robert. G (2000). “Earliest Christian Writings On Muhammad: An appraisal”, in: Harald Motzki (ed.), The Biography of Muhammad: The Issue of the Sources, Brill. [20]. ibid (1997). Seeing Islam As Others Saw It: A Survey and Evaluation of Christian, Jewish and Zoroastrian Writings on Early Islam, The Darwin Press, INC. Princeton, New Jersey, (second printing, 2001). [21]. Koren, Judith. & Nevo, Yehuda (1991). “Methodological Approaches To Islamic Studies”, Der Islam, Band 68. [22]. Lester, Toby (2002).”What is the Koran?,” chap. In: Ibn Warraq, What the Koran Really Says: Language, Text, and Commentary,New. York: Prometheus Books. [23]. Motzki, Harald (2005). “Dating Muslim Traditions: A Survey”, Arabica, 52:2, Leiden: Brill. [24]. Ibid (2002). The Origins of Islamic Jurisprudence, Translated from German: Marion H. Katz, Brill. [25]. Ibid (2003). “The Question of the Authenticity of Muslim Traditions Reconsidered: A Review Article”, in: : Herbert Berg, (ed.), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Brill, Leiden. [26]. Muir, Sir W (1897). The Mohammedan Controversy: Biographies Of Mohammed, Sprenger On Tradition, Indian Liturgy And The Psalter, T. & T. Clark: Edinburgh. [27]. Neuwirth, Angelika (2003). “Qur’an and History – a Disputed Relationship Some Reflections on Qur’anic History and History”, Journal of Qur’anic Studies, vol. v, no. I, pp. 1-118. [28]. Nevo, Y. D (1994). “Towards A Prehistory Of Islam”, Jerusalem Studies In Arabic And Islam. [29]. Nevo, Yehuda D. and Koren (2003). Judith, Crossroads To Islam: The Origins of the Arab Religion and Arab State, Amherst, New York. [30]. Nöldeke, Theodor (2003). The history of the Qur’an/ by Theodor Nöldeke, Friedrich Schwally, Gotthelf Bergsträßer, Otto Pretzl ; edited and translated by Wolfgang H. Behn, Brill. [31]. Ohlig, Karl-Heinz and Puin, Gerd-R (2010). The Hidden Origins of Islam: New Research into Its Early History,Amherst, New York. [32]. Rippin, Andrew (1985). “Literary Analysis of Quran, tafsir, and sira: the Methodologies of John Wansbrough,” in Richard C. Martin (ed.),Approaches to Islam in Religious Studies, Tucson: University of Arizona Press. [33]. Saadi, Abdul-Massih (2008). “Nascent Islam in the seventh century Syriac sources”, in: The Quran in its Historical Context, Edited by Gabriel Said Reynolds, Routledge. [34]. Sadeghi, Behnam/ Goudarzi, Mohsen (2012). “Ṣanʿāʾ 1 and the Origins of the Qur’an, Der Islam, Bd. 87, S. 1–129. [35]. Saeed, Abdullah (2008)., The Quran: An Introduction, Routledge. [36]. Schacht, Joseph (1950) , The Origins of Mohammadan Jurisprudence, Oxford, Clarendon Press. [37]. Schoeler, Gregor (2003). “Foundations for a new biography of Muhammad: The production and evaluation of the corpus of traditions from Urwah b.Al-Zubayr”, in: Herbert Berg, (ed.), Method and Theory in the Study of Islamic Origins ,Brill, Leiden. [38]. ibid (2011). The Biography of Mohammad: Nature and Authenticity, translated by Uwe VagelPohl, Edited by James E. Montgomery, Routledge. [38]. Suermann, Harald (2010). “Early Islam in the Light of Christian and Jewish Sources”, in: The Qurʾān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qurʾānic Milieu, Edited by: Angelika Neuwirth, Nicolai Sinai, Michael Marx, Leiden/ Boston. [40]. Wansbrough, John (2004). Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, Foreword, Translations, and Expanded Notes by Andrew Rippin, Prometheus Books, Amherst, New York. [41]. Ibid (2006). The Sectarian Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History, Amherst, New York. [42]. Whelan (1998). ‘Forgotten Witness: Evidence for the Early Codification of the Qur’an’, Journal of the American Oriental Society, vol. 118, no. 1 Jan–Mar.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |