
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,962,330 |
نقدی بر دیدگاه یوری روبین دربارۀ تفسیر کلمات «مزمل» و «مدثر» مقالۀ «رسول جامه بهخود پیچیده» | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 52، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 29-48 اصل مقاله (314.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2020.282807.669312 | ||
نویسندگان | ||
محمد سبحانی یامچی* 1؛ احد داوری چلقائی2؛ فاطمه محرمی3 | ||
1استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکدۀ علوم قرآنی مراغه) | ||
2دانش آموختۀ دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ | ||
3دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی؛ | ||
چکیده | ||
یوری روبیناستاد بازنشستۀ دانشگاه تاوویو است که کتابها و مقالههای متعددی پیرامون اسلام آغازین با تأکید بر قرآن، تفسیرقرآن و سیره و حدیث در مداخل دائرهالمعارف قرآن لایدن به چاپ رسانده است. یکی از مقالههای ایشان «رسول جامه بهخود پیچیده (تفسیر مزمل و مدثر)» است. روبین در این مقاله تفاسیر نوشته شده دربارۀ خطابات مزمل و مدثر را به سه دسته تقسیم کرده است؛ «تبیینهای خنثی» که بدون هیچ دلیلی به بیان لغوی واژگان پرداخته، «تبیینهای ستایشی» که در آنها این واژگان به عنوان القابی افتخارآمیز و محترمانه برای پیامبراکرم(ص) به شمار رفته و «تبیینهای مذمتی» که در تفسیر واژگان فوقالذکر به قصور یا ناتوانی پیامبراکرم(ص) در ادای رسالت اشاره کرده و حالت پوشیدگی را بازتابی از اعمالِ متنبیان و کاهنان پیش از اسلام دانسته و آنرا نشانۀ عدم فعالیت، گوشهگیری و عدم تمایل پیامبر(ص)، به رویارویی با مشکلات موجود در انجام رسالت نبوی دانسته است. پژوهش حاضر با سه روش نقد محتوایی، منبعی و روشی به ارزیابی و تحلیل دیدگاه و مستندات روبین پرداخته و با تبیین حقایق تاریخ اسلام، معنی واژگان و حدیث «انا النذیر العریان»، ادعای او را متأثر از رجوع تکبعدی به منابع، عدم اعتبارسنجی آنها، و بیان نظرات شخصی بهجای نظرات مفسران مسلمان میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیینهای مذمتی؛ رسول پوشانیده؛ عصمت پیامبر(ص)؛ مدثر؛ مزمل؛ یوری روبین | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. آلوسی، محمودبنعبدالله (1405). روحالمعانی فی تفسیرالقـرآنالعظیم و السبعالمثانی. جلد 12 و 15، چهارم، نـشر دار احـیاءالتراثالعربی. [3]. ابنابیداود سجستانی، عبدالله (2004). کتاب المصاحف. سوریه، دمشق، دارالتکوین للنشر و التوزیع. [4]. ابناثیر جزری، مبارکبنمحمد (1367). النهایه فی غریبالحدیث و الأثر. تحقیق و تصحیح: محمود محمد طناحی، قم، مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان. [5]. ابنسعد، محمدبنسعد (1405). الطبقات الکبری. لبنان، بیروت، دار بیروت. [6]. ابنعادل، عمربنعلی (1419). اللباب فی علومالکتاب. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [7]. ابنعربی، ابیبکر محمدبنعبدالله (1408). احکام القرآن. محقق: محمد علی بجاوی، لبنان، بیروت، دارالجیل. [8]. ابنعاشور، محمدطاهر (1420). التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. لبنان، بیروت، مؤسسه التاریخالعربی. [9]. ابنفارس، احمدبنفارس (؟). معجم مقاییساللغه. محقق: هارون عبدالسلام محمد، ج 2 و 3، قم، مکتبالاعلام اسلامی. [10]. ابنمظفر، احمدبنمحمد (1430). مباحثالتفسیر لابنالمظفر (و هو استدراکات و تعلیقات علی تفسیر الکشف و البیان للثعلبی). مملکهالعربیهالسعودیه، کنوز اِشبیلیا. [11]. ابنکثیر، اسماعیل (1419). تفسیر القرآنالعظیم. محقق: محمد حسین شمس الدین، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [12]. ابنمنظور، محمدبنمکرم (1417). لسانالعرب. لبنان، بیروت، دارالفکر. [13]. ابوحیان اندلسی، محمدبنیوسف (1420). البحرالمحیط فی التفسیر. مجلدات 4، 11، 13، 14، لبنان، بیروت، دارالفکر. [14]. ازهری، ابو منصور محمدبناحمد (؟). تهذیباللغه. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [15]. بخاری، محمدبناسماعیل (؟). صحیحالبخاری. مصر، قاهره، موقع وزارهالاوقافالمصریه. [16]. بغوی شافعی، حسینبنمسعود (1420). تفسیر البغوی المسمی معالمالتنزیل. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [17]. بلاذری، احمدبنیحیی (1959). انسابالأشراف. تحقیق: محمد حمیدالله، مصر، قاهره، دارالمعارف. [18]. بلنسی، محمدبنعلی (1411). تفسیر مبهماتالقرآنالموسوم بصله الجمع و عائد التذییل لموصول کتابیالاعلام و التکمیل. تحقیق: حنیف قاسمی، ج 2 و 3، لبنان، بیروت، دارالغرب اسلامی. [19]. بیضاوی، عبداللهبنعمر (1418). انوارالتنزیل و اسرارالتأویل المعروف بتفسیر البیضاوی. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [20]. ثعلبی، احمدبنمحمد (1422). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. محقق: ابی محمد ابن عاشور، ج 2 و 5، لبنان، بیروت، دارإحیاء التراثالعربی. [21]. جواهری، سیدمحمدحسن (1385). پرسمان علوم قرآنی. قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب. [22]. حسینی زبیدی، محمدبنمحمد (1414). تاجالعروس من جواهرالقاموس. لبنان، بیروت، دارالفکر. [23]. حقی، اسماعیلبنمصطفی (؟). تفسیر روح البیان. لبنان، بـیروت، دارالفـکر. [24]. خطیب، عبدالکریم (1424). التفسیر القرآنی للقرآن. لبنان، بیروت، دارالفکرالعربی. [25]. رامیار، محمود (1369). تاریخ قرآن. تهران، دوم، امیرکبیر. [26]. رضایی هفتادر، حسن؛ ولیزاده، مرتضی (1394). «آسیب شناسی پژوهش روبین دربارۀ حضرت محمد(ص)». معرفت، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، شمارۀ 211، تیرماه 1394، ص123-143. [27]. زرقانی، محمد عبدالعظیم (؟). مناهلالعرفان فی علومالقرآن. (؟)، مطبعه عیسیالبانی الحلبی و شرکاه. [28]. زمخشری، محمودبنعمر (1417). الفائق فی غریبالحدیث. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [29]. ــــــــــــ (1407). الکشاف عن حقائق غوامضالتنزیل و عیونالاقاویل فی وجوه التاویل. محقق: مصطفی حسن احمد، لبنان، بیروت، دارالکتابالعربی. [30]. سمرقندی، نصربنمحمد (؟). تفسیر السمرقندی المسمی بحرالعلوم. محقق: عمر عمروی، لبنان، بیروت، دارالفکر. [31]. سمعانی، منصوربنمحمد (1418). تفسیرالقرآن. مملکه العربیهالسعودیه، الریاض، دارالوطن. [32]. سهیلی، عبدالرحمنبنعبدالله (695). التعریف و الأعلام فیما ابهم فی القرآن من الاسماء و الإعلام. لبنان، بیروت، نسخۀ خطی. [33]. سیوطی، جلالالدین (؟). الاتقان فی علوم القرآن. (؟)، دارالکتبالعربی. [34]. شوکانی، محمدبنعلی (1414). فتح القدیر الجامع بین فنی الروایه و الدرایه من علم التفسیر. لبنان، بیروت، دارابنکثیر-دارالکلمالطیب. [35]. صاحببنعباد، اسماعیل (؟). المحیط فیاللغه. لبنان، بیروت، عالمالکتب. [36]. طباطبایی حکیم، محمدسعید (1391). کاوشی در اصول عقاید. تهران، اول، نشر مشعر. [37]. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه. [38]. طبرانی، سلیمانبناحمد (2008). التفسیرالکبیر ؛ لتفسیرالقرآنالعظیم. جلد 18 و 20، اردن، دارالکتابالثقافی. [39]. طبرسی، فـضلبـنحسن (1395). مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن. ده جـلد در پنج مجلد، تهران، پنـجم، المکتبهالاسـلامیه. [40]. طبری، محمدبنجریر (1412). جامع البیان فی تفسیرالقرآن. مجلدات 7، 10، 26، لبنان، بیروت، دار المعرفه. [41]. طریحی، فخرالدینبنمحمد (1375). مجمعالبحرین. محقق: احمد حسینی اشکور، تهران، مکتبهالمرتضویه. [42]. طوسی، محمدبنحسن (؟). التبیان فی تفسیرالقرآن. لبنان، بیروت، دار احیاءالتراثالعربی. [43]. عدوی، مصطفی (1945). سلسله التفسیر لمصطفی العدوی. (؟)، مرقم آلیا. [44]. غفار، عبدالرسول (1415). المیسر فی علوم القرآن. لبنان، بیروت، دار و مکتبهالرسولالاکرم. [45]. فخررازی، محمدبنعمر (1420). التفسیر الکبیر؛مفاتیحالغیب. لبنان، بیروت، دار احیاء التراثالعربی. [46]. فراهیدی، خلیلبناحمد (1409). کتابالعین. قم، دارالهجره. [47]. فیروزآبادی، محمدبنیعقوب (؟). القاموسالمحیط. بیروت، دارالکتبالعلمیه. [48]. فیاضبخش، محمدتقی (1389). ترجمان وحی. ج 2 و 3، (؟)، (؟). [49]. قاسمی، محمدجمالالدین (1418). التفسیر القاسمی محاسنالتاویل. محقق: محمد باسل عیون سور، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [50]. قرطبی، محمدبناحمد (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران، ناصرخسرو. [51]. قندوزی، سلیمانبنابراهیم (1416). ینابیعالموده لذوی القربی. (؟). دارالأسوه. [52]. مجلسی، محمدباقر (1404). بحار الأنوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار. بیروت، مؤسسهالوفاء. [53]. معارف، مجید (1394). شناخت قرآن؛ دفتر اول؛ قرآن و خاورشناسان، به کوشش: محمد نعمتی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی نبأ. [54]. ــــــــــ ، حسام امامی دانالو (1395). «تحلیل انتقادی نظریۀ اری ربین دربارۀ آیۀ نخست سورۀ المسد». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1395، صص 63ـ80. [55]. ــــــــــــ ، سمیهسادات اعتصامی (1389). «بررسی مقالۀ محمد(ص)». قرآن پژوهی خاورشناسان، دورۀ 5، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1389، صص 11-44. [56]. معرفت، محمدهادی (1388). التمهید فی علومالقرآن. قم، دوم، مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی التمهید. [57]. مطهری، مرتضی (1389). مجموعۀ آثار. جلد 28؛ بخش سوم تفسیر، تهران، صدرا. [58]. مقریزی، احمدبنعلی (1420). امتاعالأسماع بما للنبی منالاحوال و الموال و الحفده و المتاع. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [59]. مکارم شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان (1371). تفسیر نمونه. تهران، دهم، دارالکتبالاسلامیه. [60]. میبدی، احمدبنمحمد (1371). کشفالاسرار و عدهالابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری. به اهتمام: علی اضعر حکمت، تهران، امیرکبیر. [61]. یوری، روبین (1379). رسول پوشانیده (تفسیر کلمات مزمل و مدثر). مترجم: مرتضی کریمینیا، شمارۀ 27،بینات، صص 16-28. [62]. Buhl, F.) 1961), Das Leben Muhammeds, tr. by H. Schaeder, Heidelberg. [63]. Halperin، D. J. (1976), The Ibn Sayyad traditions..., Journal of the American orientalSociety, 96 PP. 213 - 225. [64]. Noldeke, Th., (1909) Geschichte des Qurans, umgearbeitet von F. Schwally, leipzig. [65]. Watt, W. M. (1968), Muhammad at Mecca, Oxford . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |