تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,165 |
خطاهای نوشتاری فارسیآموزان قزاق: مطالعهای برپایۀ انگارۀ کوردر | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 45-65 اصل مقاله (580.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2020.285069.666528 | ||
نویسندگان | ||
استم بکنوف1؛ محمد باقر میرزایی حصاریان2؛ لیلا گل پور* 2 | ||
1کارشناس ارشد رشتۀ آزفا دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره | ||
2استادیارزبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
چکیده | ||
امروزه در امر آموزش زبان، خطاها نه تنها به عنوان نشانههای ناتوانی زبانآموز در یادگیری زبان دوم محسوب نمیشوند، بلکه به عنوان عاملی برای ارزیابی میزان توانش زبانیِ زبـانآموزان در یادگـیری زبـان دوم به شـمار میروند. با توجه به این موضوع در پژوهش حاضر تلاش شده است تا خطاهای نوشتاری فارسیآموزان قزاق بر اساس انگارۀ کوردر مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. پرسش اصلی پژوهش تعیین خطاهای پربسامد در نوشتار فارسی آموزان قزاق است و فرضیۀ مورد نظر بر بیشتر بودن خطاهای دستوری نسبت به خطاهای واژگانی در نوشتار فارسیآمـوزان قزاق تأکـید دارد. تحـقیق حـاضر از نوع توصـیفی- تحلیلی است. جامـعه آماری این تحقیق فارسیآموزان قزاقی هستند و نمونه آماری پژوهش تعداد 24 فارسیآموز قزاق دختر و پسر با متوسط سنی 19 سال هستند که در رشته زبان فارسی در دانشگاه «آبلایخان» قزاقستان مشغول یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم بودهاند. فارسیآموزان به طور میانگین دو ترم تحصیلی را گذراندهاند. ابزار پژوهش 24 برگنوشته از فارسیآموزان قزاق است که مربوط به آزمون پایانی درس نگارش آنها با حق انتخاب یک موضوع از بین پنج موضوع پیشنهادی است. به طور متوسط هر نوشته دارای 150 کلمه است. در مجموع، پیکره تحقیق حدوداً 4000 واژه است. ابتدا خطاهای زبانی فارسیآموزان قزاق بر اساس انگارۀ پیشنهادی کوردر شناسایی و استخراج گردید؛ سپس بر اساس نوع خطاها دستهبندی و توصیف گردید و با استفاده از نرمافزارهای آماری، میزان فراوانی و تکرار خطاها تعیین گشت و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد از مجموع 466 خطای شناساییشده در نوشتار فارسیآموزان قزاق، بیشترین خطاها متعلق به عدم رعایت نکات دستوری با 231 مورد و 47 درصد از مجموع خطاها بوده و پس از آن خطاهای نویسهای-آوایی با 182 مورد و 41 درصد از جمع خطاها، بیشترین خطاست. خطاهای واژگانی با 43 رخداد و 10 درصد از مجموع خطاها، در رتبه بعدی فراوانی خطاها قرار دارد و کمترین خطاها با 10 رخداد و 2 درصد خطاها، مربوط به خطاهای کاربردشناختی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خطا؛ نوشتار؛ فارسیآموز؛ قزاق؛ انگارۀ کوردر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدوند، احمد (1389). تجزیهوتحلیل خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان سطح مقدماتی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. اسلامی، مریم (139۳). تحلیل خطاهای نوشتاری روسی زبانان فارسیآموز در سطح میانی پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه فردوسی، مشهد. استوار ابرقویی.عباس (1393). بررسی خطاهای نحوی عربزبانان در یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان خارجی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، دانشگاه اصفهان، اصفهان. ساتیهونگ، هان (1389). بررسی خطاهای نحوی ویتنامی زبانان در یادگیری زبان فارسی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. غلامحسینزاده، غلامحسین، اخمتوا، فریضه (1392). آموزش و یادگیری زبان فارسی به قزاقها بر اساس شباهت و تفاوتهای زبانی. مجموعه مقالات همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی. صص 53-47. علویمقدم، بهنام، خیرآبادی، معصومه (۱۳۹۱).تحلیل اشکالات نوشتاری دانشآموزان ایرانی غیرفارسیزبان، فصلنامهی نوآوریهای آموزشی شماره ۴۳، صص:۵۹-۴۳. کمالالدینی، سید محمدباقر (1394). زبان و ادبیات فارسی در قزاقستان: تاریخچه و تحلیل. پژوهشنامۀ اورمزد، شمارۀ بیست و یکم، بهار 1394. گلهداری. منیژه. (1387). تحلیل خطاهای نوشتاری زبانآموزان غیر ایرانی، گردآورندگان تاجالدین/ عباسی، مجموعه مقالات سمینار آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، تهران: کانون زبان ایران. گلپور، لیلا (1397). طراحی آزمون مهارت نوشتاری ویژۀ غیرفارسیزبانان: راهکارها و تحلیل خطاها. پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دوره 7، شمارۀ 2 (پیاپی 16) پاییز و زمستان 97، صص 68-45. متولیاننائینی،رضوان (1389). تحلیل کیفی خطاهای املای انگلیسی فراگیران فارسیزبان.رشد آموزش زبان، شمارۀ 97، صص 22- 16. میردهقان، مهین ناز (1380). زبانشناسی مقابلهای، راهکاری اساسی در زبانآموزی. سومین مجمع بینالمللی استادان زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه تهران، تهران. نوابیقمصری،اعظم (1385). تجزیهوتحلیل خطاهای نوشتاری فارسی آموزان عربزبان پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. Ahmadvand, A. 2010. Persian Writing Error Analysis of German-Speaking Students of elementary Persian-language teaching to non-Persian speaker, Shahid Beheshti University, Tehran. [In Persian] Alavi-Moghadam, B. &. Kheirabadi. M .2012. "Analysis of Writing Errors of Iranian Non-speakers Persian students". Quarterly Journal of Educational Innovations. ". No. 43. [In Persian] Brown, H. D. 2000. Principles of Language Learning and Teaching (4th edition). New York: Longman Corder, S. P. 1973. Introducing Applied Linguistics. Harmondsworth: Penguin. Corder, S. P. 1973. 'The Language of Kehaar'. RELC Journal, Vol. 8, No. i, 1-12. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1975. Error Analysis, Interlanguage and Second Language Acquisition. Language Teaching Abstracts, VIII, 14. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .1982. Error analysis and interlanguage, New York: Oxford University Press Crystal, D. and Varley. R.1993 Introduction to language pathology London: Whurr, 3rd edition. Darus, S. 2009. Error Analysis of the Written English Essays of Secondary School Students in Malaysia: ACase Study. European Journal of Social Sciences, 8 (3): 483-495. Eslami, M. 2014. Persian writing Error Analysis of Russian-Speaking intermediate Persian language learners, Master's thesis in teaching Persian to non-Persian speakers, Ferdowsi University, Mashhad. [In Persian] Galedari. M. 2008. Analysis of Writing Errors of Non-Iranian Language Learners, Teaching Persian to Non-Persian speaker seminar, Tehran, Iran language center. [In Persian] Gholamhosseinzadeh,G. Faryzeh, A. 2013; Learning and Teaching Persian language to Kazakhs based on linguistic similarities and differences; P. 47-53. [In Persian] Golpour, L. 2018. Designing specialized Writing Skills Test for non-Persian speakers: Solutions and Error Analysis. Journal of Persian Language Teaching Other Languages, Volume 7, Issue 2 (16) Autumn & Winter 2019, pp. 45-68. [In Persian] Kamaleddin, Seyyed Mohammad Bagher.2015· Persian language Literature in Kazakhstan: History and Analysis. Ourmozd Research Journal, Issue 21, spring 1393. [In Persian] Keshavarz, M.H. 2011. Contrastive Analysis and Error Analysis, Tehran: Rahnama Publication. Mirdehgan. M. 2001. Contrastive linguistics, a basic strategy in language learning. The Third International Assembly of Professors of Persian Language and Literature. University of Tehran, Tehran. [In Persian] Motavallian Naeinie, R. 2011. Qualitative Analysis of English Spelling Errors in Persian Language Learners. Development of Language Education, No. 97, pp. 16-22. [In Persian] Navabi Ghasri, A. 2006. Analysis of Persian Writing Errors of Arabic Language Learners, Master'd thesis in teaching Persian language to Non-Persian Speakers, Allameh Tabataba'i University, Tehran. [In Persian] Ostovar Abarqhoei A. 2014. The Study of Arabic Syntax Errors in Learning Persian as a Foreign Language, Master's Thesis in Farsi-language teaching to non-Persian speakers, Isfahan University, Isfahan. [In Persian] Satihong, H. 2010. A Study of Vietnamese Grammatical Errors in Persian Language Learning. Master's thesis in Persian language teaching to non-Persian speakers, Allameh Tabataba'i University, Tehran [In Persian] Selinker, L. 1993. Fossilization as simplification? In M. Tickoo (ed.) Simplification: Theory and Application, Anthology series 32, pp.14-28. Singapore: Southeast Asian Ministries of Education Organization. University Press. Дорофеева, Т.М. 1988 Синтаксическаясочетаемость русского глагола, - М.: «русский язык».
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 728 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |