![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,317 |
برساخت سوژه دینی در گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 4، دی 1398، صفحه 691-716 اصل مقاله (498.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2019.276626.827 | ||
نویسندگان | ||
آرش حسنپور1؛ وحید قاسمی* 2؛ احسان آقابابایی3؛ محمد رضایی4؛ علی ربانی2 | ||
1دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه علوماجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار گروه علوماجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
4استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیتمدرس | ||
چکیده | ||
پیامد انقلاب اسلامی بهمثابة رخدادی سیاسی، موجی از تلاشها برای دینیسازی و اسلامیکردن زمینههای اجتماعی، فرهنگی و هنری بهشمار میآید. یکی از حوزههایی که در ساخت فرهنگی بهطور کل و سراسری متحول شد و ساخت نهادی آن استحاله یافت، نهاد سینماست. در این پژوهش، در چارچوب الگوی برساختی و از منظری گفتمانی، ضمن انتخاب هدفمند 44 فیلم سینمای دینی پس از انقلاب به روش تحلیل گفتمان انواع سوژة دینی و مکانیسمهای برساخت این سوژه واکاوی و تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد مکانیسمهای برساخت سوژة دینی شامل مکانیسم استعلا، مکش، پالایش و طرد است. در گفتمان سینمای دینی شاهد تکثر سوژگانی نیستیم و سوژهها فضای محدودی برای عاملیت دارند. در این میان، نیروهای ساختاری پیوسته به عاملیت سوژهها حمله میکنند. در سینمای دینی، از این حیث شاهد تخاصمی اساسی نیستیم، بلکه نوعی قبض و بسط گفتمانی حادث میشود؛ به این معنا که بنا به اقتضاهای سیاستگذاری و تحولات زمینهای، برخی تفاسیر دین و برساخت مدلهای دینداری مرجح شده و سوژههایی، که طیف و تنوع آنها بسیار محدود است، عرصة سخنگویی یافتهاند، اما سوژههای برون از چارچوب ایدئولوژیک مسلط قادر به هژمونیکشدن نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
پالایش؛ سوژة دینی؛ سینمای دینی؛ طرد؛ گفتمان؛ مکانیسم استعلا؛ مکش؛ نوع دینداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |