
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,239,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,076,821 |
کارکردهای اجتماعی ژانر سینمایی سامورایی از دو منظر ایدئولوژیک و آئینی-اسطورهای | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 43-54 اصل مقاله (6.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.250048.615168 | ||
نویسندگان | ||
بصیر سلیم علاقه بند1؛ محمدعلی صفورا* 2؛ امیرحسن ندایی3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2استادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3عضو هیات علمی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعهی ژانرهای سینمایی همواره واقعیتهای ارزشمندی را در مورد جامعهی میزبان بیان میکند. از اینرو، یکی از کارکردهای اساسی هر ژانری، کارکردهای اجتماعی آن است. ژانر سامورایی یا چامبارا، از مشهورترین و معتبرترین ژانرهای غیرهالیوودی سینماست که گرچه پتانسیل پژوهشی بالایی دارد، اما هیچگاه چنان که باید مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. از سوی دیگر با عطف به شباهتهای فرهنگی ایران و ژاپن و نیز همگام با توسعهی گفتمان ژانری در کشور، تحقیق در این زمینه خالی از فایده نخواهد بود. مسألهی اصلی مقالهی حاضر این است که ژانر سامورایی چگونه با جامعهی ژاپن ارتباط برقرار میکند. هدف از طرح چنین پرسشی، آشکارسازی کارکردهای اجتماعی ژانر سامورایی است. روش انجام تحقیق توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به دو روش مشاهدهای و کتابخانهای صورت گرفته است. همچنین رویکرد نظری آن مبتنی بر نظریهی ژانر در سینما و خاصه نگرهی معنایی-نحوی ریک آلتمن است که به موجب آن کارکردهای اجتماعی را در دو حیطهی ایدئولوژی و آیین-اسطوره میکاوند. نتیجه اینکه چامبارا در زمینهی ایدئولوژی برخلاف تصورات تقلیلگرایانه نمایانگر متنی یکدست نیست بلکه در طول چند دهه حیات خود، بهسبب تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. جنبهی آیینی-اسطورهای چامبارا، هم ریشه در ارزشهای حاکم بر جامعهی ژاپن عصر فئودالیته دارد که عاقبت زمینهساز سقوط ژانر شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ ژانر؛ ژانر سامورایی؛ ایدئولوژی؛ آئین-اسطوره | ||
مراجع | ||
آدورنو، تئودور، و هورکهایمر، ماکس (1389)، دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، مراد فرهادپور و امید مهرگان، انتشارات گام نو، تهران. آلتمن، ریک (1396)، فیلم/ژانر، حمید طاهری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران. آلتمن، ریک (1378)، فیلم موزیکال: مسائل تاریخ ژانر، فتاح محمدی، فصلنامه فارابی، شماره 35، صص 141-108. اولدفادر، فلیشیا؛ لیوینگستون، جون و مور، جو (1375)، شناخت ژاپن، احمد بیرشک، انتشارات خوارزمی، تهران. ایمامیچی، تومونوبو (1387)، زیباییشناسی مدرن ژاپنی، هاشم رجب زاده، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. ساتو، تادائو (1365)، سینمای ژاپن، پرویز نوری، عکس معاصر، تهران. سلیمعلاقهبند، بصیر؛ صفورا، محمدعلی و ندایی، امیرحسن (1396)، واکاوی یک ژانر سینمایی با رویکرد معنایی-نحوی، مطالعه موردی: ژانر سامورایی، فصلنامه مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، شماره 1، صص101-75. لنگفورد، بری (1393)، ژانر فیلم: از کلاسیک تا پساکلاسیک، حسام الدین موسوی، انتشارات سوره مهر، تهران. مواَن، رافائل (1393)، ژانرهای سینمایی، علی عامری مهابادی، انتشارات مینوی خرد، تهران. یاماموتو، چونهتومو و رجبزاده، هاشم (1371)، رسم و راه سامورایی – آئیننامه سلحشوران ژاپن (هاگاکوره)، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد. Coleridge, H. J (1872), The life and letters of St, Francis Xavier, Burns and Oates, London.
Desser, D (1983), Toward a Structural Analysis of the Postwar Samurai Film, Quarterly Review of Film Studies, Vol. 8, Issue 1, pp. 25-41.
Horkheimer, M & Adorno, T. W (2002), Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. (G. Schmid Noerr, Ed., E. Jephcott, Trans.), Stanford University Press, Stanford.
Moine, R (2008), Cinema Genre, (Alistair Fox and Hilary Radner, Trans.), Blackwell Publishing Ltd, Malden.
Richie, D (2005), A Hundred Years of Japanese Film: A Concise History, with a Selective Guide to DVDs and Videos, Kodansha International, Tokyo.
Schatz, T (1981), Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, Inc, New York.
Sharp, J (2011), Historical Dictionary of Japanese Cinema, Scarecrow Press, Inc, Plymouth.
Weisser, T& Mihara Weisser, Yuko (1998), Japanese Cinema Encyclopedia: The S.e.x Films, Vital Books Inc, Miami.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,037 |