تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,477 |
شأن وجودشناختی هنر و صنعت نزد هیدگر | ||
فلسفه | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 32، شهریور 1398، صفحه 69-87 اصل مقاله (223.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2019.74463 | ||
نویسندگان | ||
مرجانه سوزن کار1؛ محمدرضا ریخته گران* 2؛ شمس الملوک مصطفوی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران | ||
چکیده | ||
در مقام تعریف غالبا صنعت را مجموعه ابزار و وسایلی میدانیم که توسط صنعتگر تولید شده است. همچنین است نگاهمان به هنر؛ مجموعه آثاری همچون نقاشی، شعر و غیره که هنرمند آنها را به وجود آورده است. در نگرشی موجودشناسانه تعریفهای انسانمدار از این قبیل صحیح هستند، اما اگر در پی ذات یا حقیقت چیزها باشیم و بخواهیم شأن وجودشناسانه آنها را تعیین کنیم تعریفهای صحیح کافی نیستند؛ چرا که ذات هر چیز عبارت است از آنچه امکان داده تا آن چیز همان که هست باشد. بر این اساس، ذات صنعت و هنر نمیتواند تنها از شخص صنعتگر یا شخص هنرمند و نیز از دستساختههای آنها تعین پذیرفته باشد. در این نوشتار تلاش شده تا شأن وجودشناختی هنر و صنعت بر اساس نسبت انسان با وجود از نگاه هیدگر معلوم گردد؛ و با در نظر گرفتن این نکته که وی دورههای گوناگون تاریخ را اعصار وجود میداند و معتقد است وجود در اعصار گوناگون به انحاء متفاوت از جمله پوئسیس و گشتل خود را مکشوف کرده است، به این پرسش پاسخ داده شود که چرا این متفکر دوران یونان باستان را عصر هنر و روزگار کنونی را عصر صنعت نامیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ صنعت؛ وجود؛ تخنه؛ پوئسیس؛ گشتل | ||
مراجع | ||
بوفره، ژان (1395)، دیالوگ با هیدگر، ترجمة شروین اولیایی، چاپ اول، تهران: ققنوس. بیمل، والتر (1393)، بررسیهای روشنگرانه اندیشههای هیدگر، ترجمة بیژن عبدالکریمی، چاپ سوم، تهران: سروش. تامسون، ایئن (1395)، زیبایی شناسی هیدگر: از مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد»، ترجمة سیدمسعود حسینی، چاپ اول، تهران: ققنوس. جانسون، پ.آ (1387)، هیدگر، ترجمة بیژن عبدالکریمی، چاپ اول، تهران: علمی. کلارک، تیموتی (1396)، مارتین هیدگر، ترجمة پویا ایمانی، چاپ سوم، تهران: مرکز. کوکلمانس، یوزف.ی (1395)، هیدگر و هنر، ترجمة محمدجواد صافیان، چاپ سوم، آبادان: پرسش. والگانیو، دانیلا (1386)، درآمدی بر افادات به فلسفۀ هیدگر، ترجمة محمدرضا قربانی، چاپ اول، تهران: گام نو. هیدگر، مارتین (1379)، عصر تصویر جهان، ترجمة حمید طالبزاده، نشریه فلسفه، شماره اول. ــــــــــــــ (1394)، سرآغاز کارهنری، ترجمة پرویز ضیاءشهابی، چاپ ششم، تهران: هرمس. ــــــــــــــ (1395)، متافیزیک چیست؟، ترجمة سیاوش جمادی، چاپ نهم، تهران: ققنوس. ــــــــــــــ (1396)، درآمد به متافیزیک، ترجمة انشاءالله رحمتی، چاپ اول، تهران: سوفیا. یانگ، جولیان (1395)، فلسفه هنر هیدگر، ترجمة امیر مازیار، چاپ سوم، تهران: گام نو. Heidegger, Martin., (1971), Poetry, Language, Thought, Trans. A. Hofstadter, New York: Harper and Row. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ., (1977), Gesamtausgabe, ed. F. W. von Herrmann. Frankfurt-on-Main: Klostermann. .ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ, (1977), The Question Concerning Technology, trans. W. Lovitt. New York: Harper and Row. .ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ, (1991), Nietzsche I: The Will to Power as Art, ed. D. F, Trans. Krell. New York: Harper and Row. .ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ, (1995), The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude, Trans. W. McNeill and N. Walker. Indiana University Press. .ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ, (2000), Introduction to Metaphysics, trans. Gregory Fried and Richard Polt. London: Yale University Press. Zimmerman, Michael E., (1990), Heidegger’s Confrontation with Modernity: Technology, Politics, Art. Bloomington: Indiana University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |