تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,386 |
نسبتسنجی وضعیت کودکان دارای معلولیت با مصالح عالیۀ کودک در پرتو قوانین ایران و اسناد بینالمللی | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 2، مهر 1398، صفحه 597-616 اصل مقاله (426.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2019.288491.633885 | ||
نویسنده | ||
مریم غنیزاده بافقی* | ||
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
کودکان به دلیل عدم اتمام رشد و تکامل در ابعاد مختلف، مستعد آسیب و نیازمند حمایت و دقت نظر بیشتر نسبت به افراد بالغ هستند. در این میان کودک معلول بهواسطۀ ضعف و نقص نسبتاً پایدار در جسم یا روان زمینۀ آسیبپذیری بیشتری را داشته، به همین سبب نیازمند حمایتهای ویژه است. کنوانسیون حقوق کودک 1989م (CRC)، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت 2006م (CRPD) و قانون حمایت از حقوق معلولان 1397ش ازجمله اسناد قانونی مرتبط در حوزۀ حمایت از کودکان معلول در ایران است. سند نخست، سندی تخصصی در زمینۀ حقوق کودک بوده، در مادۀ 23 خود بهطور ویژه کودک معلول را مورد توجه قرار میدهد. سند دوم نیز با اینکه رویکردی عمومی دارد، در مادۀ 7 ذیل عنوان «کودکان دارای معلولیت»، به این گروه از افراد توجه داشته است. قانون 1397ش نیز رویکردی عمومی دارد و بخش جداگانهای برای کودک معلول درنظر نگرفته است. بااینحال، مسائل مربوط به کودک را میتوان تاحدی از طریق تفسیر مواد این قانون حل و فصل کرد. مقالۀ حاضر با بیان پیشینهای از وضعیت قانونگذاری در حوزۀ معلولان و تعریف کودک دارای معلولیت، به بررسی سه سند قانونی یادشده پرداخته و با تحلیل آنها مترصد یافتن کیفیت مراعات مصالح عالیۀ کودک بهعنوان اصلی تعیینکننده در تصمیمات مربوط به کودک در ایران است. یافتهها حاکی از آن است که رویکرد اتخاذشده درCRC و CRPD در راستای توانمندسازی کودک معلول میباشد؛ درحالی که رویکرد قانون 1397ش رویکردی صرفاً حمایتی است و در موارد بسیار محدودی به توانمندسازی عنایت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون حمایت از حقوق معلولان 1397ش؛ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت 2006م؛ کنوانسیون حقوق کودک 1989م؛ مصالح عالیۀ کودک | ||
مراجع | ||
1. فارسی 1. انصاری، باقر (1392)، «حق کودک به آموزش در نظام بینالملل حقوق بشر»، فصلنامۀ حقوق اسلامی، دورۀ 10 ش 36. 2. توسلی نائینی، منوچهر و کاویار، میرحسین (1387)، «تأملی بر حقوق معلولان از منظر کنوانسیون حقوق معلولان و سایر اسناد بینالمللی»، فصلنامۀ حقوق خصوصی، ش 13. 3. رمضانی قوامآبادی، محمدحسین (1390)، «حمایت از معلولین در حقوق بینالملل»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، ش 41. 4. کمالی، محمد و ایران، فریبا (1382)، «مروری بر حقوق کودکان دارای ناتوانی و معلولیت»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، ش 7. 5. غنیزاده بافقی، مریم (1396)، مصالح عالیۀ کودک در عهدنامۀ حقوق کودک، فقه اسلامی و نظام حقوقی ایران، رسالۀ دکتری سید مصطفی محقق داماد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
2. خارجی 6. Beiter, Klause (2006), The Protection of the Right to Education by International Law; Including a Systematic Analysis of Article 13 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, Netherlands: Martinus Nijhoff Publishers. 7. Committee on the Rights of Persons with Disabilities reviews the report of Cuba, 27 March 2019. 8. Convention on the Rights of Child, 1989. 9. Convention on the rights of persons with disabilities, 2006. 10. CRC Committee (2007), General Comment; No. 9: para. 42. 11. CRC Committee, General Comment No. 5 (2003) on general measures of implementation of the Convention on the Rights of the Child (on Articles 4, 42 and 44), UN Doc. CRC/GC/2003/5, para. 12. 12. CRC Committee, General Comment No. 9 (2007), on the rights of children with disabilities, UN Doc. CRC/C/GC/9. 13. Della Fina, Valentina, Rachele, Cera, Palmisano, Giuseppe (2017), The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities; A commentary. Switzerland: Springer. 14. Dittman, Cassandra K, Farruggia, Susan P, Palmer, Melanie L, Sanders, Matthew R, Keown, Louise J (2014) "Predicting success in an online parenting intervention: The role of child, parent, and family factors", Journal of Family Psychology, 28(2), PP. 236–243. 15. European Union Agency for Fundamental Rights (2015), "Violence against children with disabilities: legislation, policies and programs in the EU", accessed on 12 July 2019, https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/documents/political_declarations/europe/violence_against_children_with_disabilities_legislation_policies_and_programmes_in_the_eu.pdf 16. Freeman, Michael (2007), A Commentary on the United Nations Convention on the Rights of the Child; Article 3, the Best Interest of the Child, The Netherlands: Martinus Nijhoff Publisher. 17. Haren, Barbara von, Fiedler, Craig (2008), "Support and empower families of children with disabilities", Intervention in school and clinic, 43(4): PP.231–235. 18. https://www.humanium.org/en/disabled-children/ accessed on 12.March2019. 19. Jones, Lisa, Bellis, Mark A, Wood, Sara, Hughes, Karen, McCoy, Ellie, Eckley, Lindsay, Bates, Geoff, Mikton, Christopher, Shakespeare, Tom, Officer, Alana (2012), "Prevalence and risk of violence against children with disabilities: a systematic review and meta-analysis of observational studies", Lancet, No8, 899-907. 20. Kanter, Arlene S, "The Right to inclusive education for students with disabilities under international Human rights law", In: Beco, Gauthier, Quinlivan, Shivaun, Lord Janet E (2019) The right to inclusive education in international human rights, Cambridge: Cambridge University Press. 21. Kiviorg, Merilin (2009), "Religious Autonomy in the ECHR", Accessed 2 March 2019, http://www.deltapublicaciones.com/derechoyreligion/gestor/archivos/07_10_31_124.pdf. 22. Madan, Ankur, Sharma, Neerja (2013), "Inclusive Education for Children with Disabilities: Preparing Schools to Meet the Challenge", Electronic Journal for Inclusive Education, 3(1), PP.1-23. 23. Mental Disability Rights International (2010), "Torture Not Treatment: Electric shock and long-term restraint in the United States on children and adults with disabilities, at the Judge Rotenberg Center", Washington, D.C., accessed on 31 January 2019, www.disabilityrightsintl.org/wordpress/wp-content/uploads. 24. Nüsken, Dirk, Rights of Children with Disabilities in Germany, Accessed on 15 July 2019, www.evh.bochum.de/brk/pdf/doku/Nuesken_rights_of_children_in_Germany.pdf. 25. Oliver, Michael (1990), The politics of disablement, Basingstoke: Macmillan and St Martin’s Press. 26. Petersen, Niels (2012), "Human dignity, international protection". In: Wolfrum, Rudiger (ed) (2012) The Max Planck encyclopedia of public international law, Oxford: Oxford University Press, PP. 1–9. 27. Sun Han, Kuem, Yang Kyung, Yun, Hong, Yeongseon (2017), "A structural model of family empowerment for families of children with special needs", Journal of Clinical Nursing, 27(5-6), PP. 833-844. 28. UNGA, resolution adopted by general assembly on the report of the third committee (2010), (A/64/435 and Corr.1), UN Doc. A/RES/64/146, March3, para33 (t). 29. UNICEF, INCLUSIVE EDUCATION Including children with disabilities in quality learning: what needs to be done?; (2017), Accessed on 2 August 2019, Available at: https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_summary_accessible_220917_brief.pdf. 30. UNICEF, Progress for children: A Report Card on Child Protection No8, Access on 18 July 2019, https://www.unicef.org/protection/Progress_for_Children-No.8_EN_081309(4).pdf. 31. World Report on Disability. World Health Organization & World Bank. 2011. Available at: https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report.pdf accessed on 20. August 2019. 32. www.unicef.org/eca/children-disabilities. 33. www.who.int/topics/disabilites/en/. Accessed on 25 March 2019. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |