تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,818 |
تبیین و تحلیلی انتقادی بر رابطۀ «مرگاندیشی» با «معنای زندگی» در فلسفۀ کرکگور | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 2، تیر 1399، صفحه 235-258 اصل مقاله (794.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.288307.1005693 | ||
نویسنده | ||
غلامحسین خدری* | ||
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کرکگور از پایهگذاران مکتب اگزیستاسیالیسم و از جملۀ کسانی است که از سویی با رویکردی انتقادآمیز به مبادی مسیحیت موجود و از سوی دیگر، با نقدی بنیادین بر روش عقلانی در حوزۀ «دین»، مشتاقانه در پی یافتن معنای شورمندانهای برای زندگی است. از منظر وی زندگی معنادار سخت پیچیده در زندگی دینی و بهعبارتی حیات و ممات انسان در سپهر ایمانی است و دقیقاً در همین راستا بوده که وی جستوجوگری واقعی برای به چنگ آوردن بنمایۀ اصیل و معناداری برای حشر و نشر در حیاتی نو و بالنهایه کسب ایمان شورمندانه به خداست. او با تأملی مؤمنانه و با غور در اندیشهای عمیق معطوف به «مرگ» در سه ساحت استحسانی، اخلاقی و دینی دست یازیده تا سرانجام در یک سیر دیالکتیکی استعلایی به سپهر ایمان دینی برسد که در آن سپهر، فرد فقط در ارتباط با امر مطلق و به تعبیر خودش «یکه در برابر یکه» به سر برده و در بالاترین کمال معناداری زندگی که همانا مرحلۀ زندگی اصیل یا اگزیستانسیالیستی است، در ساحل امن ایمان متعبدانه بسان قهرمان تراژیکش حضرت ابراهیم(ع) آرام گیرد. مقصود این خامه ضمن تبیین و تحلیلی انتقادی بر اندیشۀ فیلسوف متأله دانمارکی در نسبتسنجی میان دو جوهرۀ مذکور، در این نکته بنیادین است که «مرگاندیشی» بشر، تنها رهاوردش میتواند صرفاً امکان و ظرفیتی برای وصولش به ساحت دینی باشد و در حقیقت دستیابی و چنگ زدن به ارزشها و فطرت الهی (که به ودیعه در ماهیت انسان به امانت نهاده شده) است که میتواند بنمایههای اصیلی را برای کرکگور به ارمغان بیاورد. نکتۀ ظریف دیگر اینکه رویکرد او به «جعل معنا» در تبیین مقصود از معنای زندگی بهجای «کشف معنا» میتواند رویکرد سلطهجویانهای برای انسان معاصر رقم بزند، چنانکه تاریخ سیطرهطلبانۀ انسان جدید، گواهی صادق بر این مدعاست.. | ||
کلیدواژهها | ||
جعل معنا؛ سپهر ایمان؛ کرکگور؛ کشف معنا؛ مرگاندیشی؛ معنای زندگی | ||
مراجع | ||
10. نقیبزاده، میرعبدالحسین (1387). نگاهی به نگرشهای فلسفی سدۀ بیستم، تهران: طهوری. 11. وال؛ ورنو (1372). پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی. 12. وال، ژان (1357). اندیشۀ هستی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: طهوری. 13. ولف، سوزان (1382). معنای زندگی، مترجم محمد علی عبداللهی، شمارۀ 29 – 30. 14. هابن، ویلیام (1376). چهار سوار سرنوشت، ترجمۀ عبدالعلی دستغیب، تهران: پرسش. 15. هایدگر، مارتین (1389). هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چ اول: نی. 16. یالوم، آروین (1390). رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: نی. 17. ــــــــــــ (1392). هنر درمان، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: قطره. 18. Cottingham, John (2003). On the Meaning of Life, Rutledge. Taylor & Francis Group.
19. Heidegger, Martin (1962). Being and Time, tr. J. Macquarie and E.S. Robinson. S.C.M, London; Harper, New York.
20. Kierkegaard, Soren. (1959). Either/or,Il. tr. Walter Lowrie, Howard A.Johnson. Garden City, N.Y:Doubleday
21. Kierkegaard, Soren. (2000). The essential Kierkegaard. edited by Howard V.Hong and Edna H. Hong. Prienceton University Press.
22. Lindland, Erik N.(2009). “'Marriage' in Kierkegaard's Journals and Papers,” Søren Kierkegaard newsletter, no.22, 2009.pp12-18 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |