تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,907 |
تحلیل فرایند معنازایی در پوستری اجتماعی از پریسا تشکری براساس آرای کریستوا | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 2، تیر 1398، صفحه 199-231 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2019.276154.1219 | ||
نویسندگان | ||
زهرا شهریاری1؛ فریده آفرین* 2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، بهعنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیامهای خاص است. روشنکردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگیها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفههای فرایند معنازایی در نظریة زبان کریستواست. مؤلفههای ذکرشده را تبادل امر نمادین، امر نشانهای و بینامتنیت تشکیل میدهند. بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد هرمنوتیکی نشان میدهد دو امر نشانهای و نمادین در این پوستر در حال تبادلی بیوقفهاند و به فرایند معنازایی جهت میدهند. جابهجاییهای عناصر مفهومی و بصری زن و گل، گلبرگ گل و دهان، گلدان گل و بستر پرورش، آب و مواد لازم برای پرورش، اشاره به وجه دوگانة نوشتار روی گلدان، تبادل امر نشانهای و نمادین را نشان میدهد. مطالعة بینامتنیت با تأکید بر تکنیک گلدوزی پرورش سه جنبة خلاقة وجودی زنانـ یعنی نوشتار، احیای گلدوزی و صداپروری آنانـ را برجسته میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پوستر اجتماعی؛ پریسا تشکری؛ ژولیا کریستوا؛ معنازایی | ||
مراجع | ||
[1] احمدی، بابک (1389). حقیقت و زیبایی، تهران: مرکز. [2] ــــــــــ (1392). از نشانههای تصویری تا متن، تهران: مرکز. [3] افشار مهاجر، کامران (1390).تحلیل آثار گرافیکی، تهران: فاطمی. [4] بختیاری، علی (1395). «زنان طراح: گذر شهابها»، مجلة نشان، ش37، پاییز، ص89ـ92. [5] برت، استل (1397). کریستوا در قابی دیگر، ترجمة مهرداد پارسا، تهران: شوند. [6] پهلوان، فهیمه (1387). ارتباط تصویری از چشمانداز نشانهشناسی، تهران: دانشگاه هنر. [7] پین، مایکل (1380). لکان دریدا کریستوا، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز. [8] پرویزی، محمد (1382). «بینامتنیت (هنرهای تجسمی و اندیشة معاصر (1) کارکردشماری از اصطلاحات مرکزی اندیشة انتقادی معاصر در تحلیل و نقد آثار تجسمی)»، نشریة تندیس، ش 15، ص7ـ11. [9] تسلیمی، علی (1390). نقد ادبی، نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی، تهران: کتاب آمه. [10] جنسن، چارلز (1394). تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی، ترجمة بتی آواکیان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی. [11] حسینیراد، عبدالحمید (1391). مبانی هنرهای تجسمی، تهران: چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. [12] داندیس، آدونیس (1368). مبادی سواد بصری، ترجمة مسعود سپهر، تهران: سروش. [13] رفیعپور، فرامرز (1382). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشار. [14] رضائینبرد، امیر (1392). خوشنویسی و طراحی حروف، تهران: جمال هنر. [15] سلدون، رامان؛ ویدوسون، پیتر (1384). راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو. [16] شهریاری، زهرا؛ تشکری، پریسا (1397ـ2018). مصاحبة شخصی با پریسا تشکری دربارة پوسترهای اجتماعی و محیط زیستی. [17] فهیمیفر، علیاصغر و دیگران (1392). «ویژگیهای حروفنگاری فارسی در طراحی اعلان در گرافیک ایران»، فصلنامهنگره، ش 25، بهار، ص89ـ102. [18] کاشانی، مجید (1395). «وقتی پای یک زن در میان است! دربارة پریسا تشکری و فعالیتهایش»، مجلة نشان، ش 37، پاییز، ص8ـ21. [19] کپس، جئورگی (1382). زبان تصویر، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: مرکز. [20] مکآفی، نوئل (1384). ژولیا کریستوا، ترجمة مهرداد پارسا، تهران: مرکز. [21] مهرآیین، مصطفی (1391). «تحلیل متن در اندیشة کریستوا»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 171، مرداد، ص 21ـ26. [22] مهری، سایه (1388). «طراحان گرافیک نسل چهار»، پایاننامة کارشناسی رشتة ارتباط تصویری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران:دانشگاه تربیت دبیر شریعتی. [23] مؤمنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر (1392). «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، فصلنامة اندازهگیری تربیتی، ش14، س 4، ص187ـ222. [24] Ball, Mieke (1994). “Light in Painting, Dis-Semmination Art History“ in Deconstruction & The Visual Arts, New York: Cambridge University Press. [25] Emerling, Jae(2005). Theory for Art History, Routledge,New York, Taylor &Francis Group. [26] Guberman, Ross (ed.) (1996). Julia Kristeva Interviews, New York: Culumbia University Press. [27] Kristeva, Julia (1982). Power of Horror: An Essay on abjection, Trans. Leon S. Roudiez, New York: Culumbia University Press, ny. PP 1-31. [28] Kristeva, Julia (1991). Strrangers to Ourselves, Trans. Leon S. Roudiez, New YorkCulumbia University Press. [29] Kristeva, Julia (1995). New Maladies of the Soul, Trans. Ross Guberman, New York: Culumbia University Press. [30] Kristeva, Julia (2000). The Sense and Non-Sense of Revolt, Trans.Jeanine Herman, New York: Culumbia University Press. [31] King, Ynestra (1983). “The Eco-Feminist Imperative‖“, in Caldecott and Lejand, Reclaim The Earth, London: Womens Press. [32] Loeb, Monica (2002). Literary marriages: a study of intertextuality, Bern , New York: Peter Lang. [33] Miller, Paul Allen (2004). Subjecting Verses: Latin Love Elegy and the of Science, In The Kristeva Reader . Ed. Toril Moi, Oxford: B. Palgrave Macmillan.Press [34] www.parisatashakori.com, retrived (2019/02/23).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |