تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,408 |
سبکهای یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 6، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 71-84 اصل مقاله (19.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2019.261784.672064 | ||
نویسندگان | ||
مهیار باستانی1؛ امیر سعید محمودی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
روش قیاسی همواره به عنوان یکی از خلاقانهترین راهکارهای ایدهپردازی در فرآیند طراحی معماری مورد توجه بوده است. قیاس به چهار دسته مستقیم، سمبلیک، شخصی و فانتزی تقسیم شده و دو موضوع انتخاب منبع و انتقال منبع به هدف، در فرآیند قیاس اهمیت مییابد. در این مقاله طی یک پژوهش توصیفی (اقدام پژوهی و همبستگی)، پس از تدوین ساختار مناسب برای روش تدریس قیاسی در دروس مقدماتی طراحی معماری، رابطه انواع قیاس با سبک یادگیری دانشجویان مقدمات طراحی بررسی گردید. گردآوری دادهها با استفاده از چکلیست کنترل ویژگیهای قیاس و پرسشنامه فلدر و سالمون انجام شد. در سبک فلدر و سالمون، افراد بر اساس چهار معیار تأملی-فعال، حسی-شهودی، کلی-متوالی و دیداری-کلامی قابل تقسیم هستند. تحلیل دادهها با نرمافزار پیالاس و روش معادلات ساختاری نشان میدهد افراد تأملی در انجام قیاس سمبلیک، افراد فعال در ایجاد قیاس مستقیم، افراد حسی در قیاسهای شخصی و دانشجویان با سبک شهودی در قیاسهای فانتزی موفقیت بیشتری دارند. همچنین یادگیرندگان با سبک شهودی در انتخاب منابع مناسب و افراد با سبک دیداری و متوالی در انتقال منبع به هدف قیاس موفقتر عمل کردهاند. نتایج این پژوهش در ایجاد روشهای آموزشی جدید در دروس مقدمات طراحی مفید خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش قیاسی؛ قیاس در فرآیند طراحی معماری؛ روش تدریس قیاسی؛ سبک یادگیری | ||
مراجع | ||
اشمن، آدریان (1384)، مقدمهای بر آموزشوپرورش شناختی: نظریه و کاربرد، ترجمه سیدکمال خرازی، انتشارات سنا، تهران. باستانی، مهیار (1396)، استفاده از روش تفکر قیاسی به عنوان یک روش ایدهپردازی در کارگاه مقدمات طراحی معماری، ششمین همایش ملی آموزش معماری، پردیس هنرهای زیبا، صص 6-20. باستانی، مهیار و امیرسعید محمودی (1397)، روشهای خلق ایده و کانسپت در فرآیند طراحی معماری، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 23(1)، صص 5-18. سیف، علی اکبر (1383)، روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش، انتشارات آگاه، تهران. شمسآباد، حسن (1382)، مطالعه سبکهای یادگیری و رابطه بین سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی و جنسیت در دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر زنجان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان زنجان، زنجان. صمدی، معصومه (1390)، بررسیهای ویژگی روانسنجی پرسشنامه سبک یادگیری فلدر و سالمون در دختران دوره راهنمایی، رویکردهای نوین آموزشی، 6(1)، صص 39-60. فیضی، محسن و لیلا علیپور(۱۳۹۳)، نقش آموزش معماری در کیفیت بهره گیری از منابع الهام، پنجمین همایش آموزش معماری، دانشکده معماری دانشگاه تهران، تهران. محمودی، امیرسعید (1389)، برنامهدهی معماری، یک ضرورت برای طراحی، مجله هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره 44، صص 77-85. محمودی، امیرسعید (1383)، تفکر در طراحی، معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش طراحی، مجله هنرهای زیبا، شماره 20، صص27-36. محمودی، امیرسعید (1381)، چالش های آموزش طراحی معماری در ایران، مجله هنرهای زیبا، شماره12، صص70-79. محمودی، امیرسعید (1377)، آموزش روند طراحی معماری، بکارگیری استعدادهای نهفته دانشجویان، مجله هنرهای زیبا، شماره 4و 5، صص73-81.
Bagozzi, R.P & C. Fornell (1982), The oretical concept, measurements and meaning, In: A second generation of multivariate analysis, C. Fornell. (Eds). NY, Prager, New York.
Broadbent, Geoffrey (1988), Design in Architecture: Architecture and Human Sciences, David Fulton Publishers, London.
Broadbent, G (1973), Methodology in the service of delight, In Proceedings of the 4th Annual Conference of Environmental Design Research Association-EDRA. pp 314-318.
Brown, A (1989), Analogical learning and transfer: What develops?, In: Similarity and Analogical Reasoning, S. Vosniadou, & A. Ortony (Eds), Cambridge University Press, Cambridge.
Casakin, H & A. Timmeren (2014), Analogies as creative inspiration sources in the design studio: the teamwork, Athens Journal of Architecture,1(Y),pp. 1-13.
Casakin, H (2012), Visual analogy as a cognitive stimulator for idea generation in design problem solving, In: The Psychology of Problem Solving: An Interdisciplinary Approach, S. Helie (Eds), Nova Science Publishers, New York.
Chin, W.W (2003), Issues and opinions on structural equation modeling, MIS Quarterly. 22(1). pp 7-16.
Cirenei, M (2014), Finding Pier Luigi Nervi, retrieved from http://www.photoarch.com/projects/finding-pier-luigi-nervi.
Cruz-Perez, M (2003), Assessment of teaching styles of Autocad in interior design, Master of Arts Thesis, Washington State University.
Collins, P (1971), Architectural Judgment, McGill University Press, Montreal, Canada.
Demirkan, H (2016), An inquiry into the learning-style and knowledge-building preferences of interior architecture students, Design Studies, Vol 44, pp. 28-51.
Felder, R & B. Soloman (2004), Index of learning styles, retrieved on 20 September 2009 from http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html.
Felder, R & L. Silverman (1988), Learning and teaching styles in engineering education, Engineering Education, 78(7), pp. 674-681.
Fulani, O; P, Alagbe; F, Aderonmu; B, Jegede & B, Adewale (2016), Gender, learning styles and performance of 1st year architecture students: first stage of a longitudinal study, Proceedings of EDULEARN16 Conference, Barcelona, Spain. pp 5730-5736.
Gary, F.T & A.B, Terry (2003), Determinants of the relative advantage of a structured SDM during the adoption stage of implementation, Information Technology and Management, 4(4), ??????.
Gentner, D (1983), Structure-mapping: a theoretical framework for analogy, Cognitive Science, 7(2), pp. 155-170.
Gero, J. S (2000), Computational Models of Innovative and Creative Design Processes, Technological Forecasting and Social Change, 64 (2-3), Elsevier Science Inc., pp 183-196.
Gick, M.L & K.J. Holyoak (1983), Schema induction and analogical transfer, Cognitive Psychology, 15(1), pp. 1-38.
Goldschmidt, Gabriela (2001), Visual Analogy - a Strategy for Design Reasoning and Learning, In: Design Knowing and Learning: Cognition in Design Education, C. Eastman & W. Newstetter & M. McCracken, Elsevier Science.
Gordon, W.J.J (1961), Synectics, the development of creative capacity, Harper & Row, New York.
Hearn, Millard F (2003), Idea that shaped Buildings, The MIT Press, Massachusetts.
Holyoak, K. J & P.Thagard (1997), The analogical mind, American Psychologist, 52(1), pp. 35-44.
Holyoak, K (1990), Problem-solving, in: Thinking: An invitation to cognitive science, Osherson D.N. and Smith E.E. (Eds), vol 3. MIT Press, Cambridge.
Johnson-Laird, P (1989), Analogy and the exercise of creativity, In: Similarity and Analogical Reasoning, S. Vosniadou, & A. Ortony (Eds). Cambridge University Press, Cambridge.
Jormakka, K & O. Schurer (2007), Basic design methods, Birkhauser Architecture, Berlin.
Karimullin, Askar (2012), Window light filtering, retrieved from https://www.alamy.com/window-light-filtering-has-made-from-series-of-apertures-image178938693.html.
Kolb, D. A (1981), Learning styles and disciplinary differences, Jossey-Bass Inc, California.
Kraus, L A; W.M. Reed & G.E. Fitzgerald (2001), The effects of learning style and hypermedia prior experience on behavioral disorders knowledge and time on task: A case-based hypermedia environment, Computers in Human Behavior, 17 (1), pp.125-140.
Laseau, P (1980), Graphic Thinking for Architects and Designers, Van Nostrand Reinhold, New York.
Ledewitz, S (1985), Models of design in studio teaching, Journal of Architectural Education, 38(2), pp. 2-8.
Mostafa, M.M & H.M, Mostafa (2010), How do Architects Think? Learning Styles and Architectural Education, Archnet-IJAR, 4(2-3), pp. 310-317.
Newland, P; J.A. Powell & C. Creed (1987), Understanding architectural designers’ selective information handling, Design Studies, 8(1), pp. 2-16.
Steadman, J.P (2008), The evolution of designs: biological analogy in architecture and the applied arts, Cambridge University Press, Cambridge.
Salama, Ashraf (2016), Spatial Design Education: New Directions for Pedagogy in Architecture and Beyond, Routledge, ?????.
Simon, H (1984), The structure of ill-structured problems, In: Developments in Design Methodology, N. Cross (Eds). John Wiley and Sons, New York.
Snyder, J. C; A.J. Catanese & T. McGinty (1979), Design and the Design Process, In: Introduction to architecture, T.MacGinty (Eds), McGraw-Hill, United States of America.
Van Zwanenberg, N; L.Wilkinson & A. Anderson (2000), Felder and Silverman’s index of learning styles and Honey and Mumford’s learning styles questionnaire: How do they compare and do they predict academic performance?, Education Psychology, 20(3), pp. 365-380.
Wender, W. V & J. Roger (1995),The design life space: Verbal communication in the architectural design studio, Journal of Architectural and Planning Research, 12(4), pp. 319-336.
Wu, Yun-Wu; Kuo-Hua Weng & i-Ming Young (2016), A concept transformation learning model for architectural design learning process, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Educatio,12(5), pp. 1189-1197.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,160 |