تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,440 |
نقش رنگ سیاه و سفید در طراحی لباس فیلم مبتنی بر نشانه شناسی رولان بارت ( مطالعه موردی: 2 فیلم سینمایی آناکارنینا و بانوی زیبای من) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 73-80 اصل مقاله (10.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.261185.615230 | ||
نویسندگان | ||
پروانه قاسمیان دستجردی* 1؛ جواد علیمحمدی اردکانی2 | ||
1مدیر گروه و عضو هیئت علمی ، دانشگاه علم و فرهنگ | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ | ||
چکیده | ||
نظام پوشاک که به عنوان یکی از عناصر نشانهای توسط یکی از مهمترین نظریهپردازان دانش نشانهشناسی رولان بارت (1980-1915) مطرح شد، رویکردی به اهمیت اجزای لباس در نشان دادن حالات و روحیات انسانهاست. این نظام به عنوان زبان تصویری در بیان شخصیت پردازی به ویژه در آثار سینمایی دارای کارکردی ویژه است. در این پژوهش، دو فیلم سینمایی با عناوین: آناکارنیناو بانوی زیبای من، با هدف بیان نقش نظام پوشاک به عنوان عنصر نشانهای از منظر رولان بارت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق با توجه به نقش و اهمیت رنگ در شخصیتپردازی لباس آثار سینمایی؛ سعی داشته به تاثیرگذاری رنگ لباس بازیگران در بیان احساسات و تضاد شخصیتی آنان بپردازد. هدف پژوهش، صرفاً بررسی 2عنصر سیاه و سفید است که بیانگر تضاد شخصیتی کامل هستند و نوع ژانر و یا اهداف دیگری در انتخاب فیلمها دخیل نبوده است. نتایج به دست آمده نشانگر آنست که سیاهی و سفیدی، نقش قابل توجهی در بیان احساس و رفتار بازیگران داشته و همسو با متن داستان و بازی بازیگران قرار گرفته است. این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. گردآوری دادهها با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام پوشاک؛ سیاه و سفید؛ رولان بارت؛ طراحی لباس فیلم؛ آنا کارنینا؛ بانوی زیبای من | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1390)، ساختار و تاویل متن، نشر مرکز، تهران. احمدی، بابک (1391)، از نشانههای تصویری تا متن به سوی نشانه شناسی ارتباط دیداری، نشر مرکز، تهران. آقاابراهیمی، هاجر(1395)، نقش نظام خوراک به مثابه ی یک نظام نشانه ای با نگاهی به 10 فیلم از سینمای ایران، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 6 ، شماره 12، صص 51-35 انصاری، محمدباقر (1387)، درآمدی بر نشانهشناسی و نشانهشناسی عناصر نمایش، مجله هنر و معماری( دوره جدید)، شماره 64 و 65 ، صص 51-46. بارت، رولان (1370)، عناصر نشانه شناسی، ترجمه مجید محمدی، الهدی، تهران. بنی اسدی، نسیم و سجودی، فرزان (1394)، نشانه شناسی مکان در تئاتر معاصر ایران با تاکید بر اجرای سیندرلا، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 6 ، شماره 11، صص 38-23. پورعلی خان، هانیه (1380)، دنیای اسرار آمیز رنگ ها، نشر هزاران، تهران. سجودی، فرزان (1393)، بررسی بازنمایی پوشاک زنان در مجموعه تلویزیونی سیما (رویکرد نشانه شناسی گفتمانی)، مرکز تحقیقات صدا و سیما، تهران. سلیمی کوچی، ابراهیم و سکوت جهرمی، فاطمه (1394)، خوانش نشانهشناختی فیلم سینمایی زندگی خصوصی آقا و خانم میم با تکیه بر نظریه سپهر نشانه ای در مطالعات زبان و متن، ادبیات و زبانها، جستارهای زبانی، مهر و آبان، شماره 25، صص 122-99. شاهین، شهناز (1383)، بررسی نماد رنگ در تئاتر و ادبیات و در آیین ملت ها، نشریه هنرهای زیبا، شماره 18، صص 108-99. صفری نژاد، مرضیه (1392)، نشانه شناسی لباس تئاتر، انتشارات سروش، تهران. کهنمویی، ژاله (1386)، رولان بارت و نشانههای تصویری، از مجموعه مقالات هماندیشی بارت و دریدا، فرهنگستان هنر، تهران. گری، گوردون (1392)، سینما، انسانشناسی تصویری، ترجمه مازیار عطاریه، شورآفرین، تهران. لوتمن، یوری (1390)، درباره سپهر نشانهای، نشانه شناسی فرهنگی، ترجمه فرناز کاکه خانی، گردآوری فرزان سجودی، نشر علم، تهران. لوشر، ماکس (1380)، روانشناسی رنگ، ترجمه ویدا ابی زاده، چ 16 ، نشر درسا، تهران. مسعودی، امیدعلی (1395)، نقدی بر روش نشانه شناسی و تحلیل روایت "رولان بارت"، علوم اجتماعی، علوم خبری، شماره 17، صص 65-44. مومیوند، بیژن (1387)، نشانه شناسی روزمره با اتکاء بر لباس، اعتماد، شماره 12/20، صص 7. مونسی سرخه، مریم (1394)، نمادها در پوشاک، ماهنامه ایرانا، سال پنجم، شماره 28، صص 45-44. نیکولز، بیل (1392)، ساختگرایی، نشانه شناسی سینما، ترجمه علاءالدین طباطبایی، چ 4، نشر هرمس، تهران. Barthes, Roland (1967a), The Fashion system, translated by Matthew Ward and Richard Howard, University of California Press, ???????.
Barthes, Roland (1967b), Elements of semiotics, translated by Annette Lavers and Colin Smith, Jonathan Cape, London.
Pavis, Patrice (1992), Theatre at the crossroads of culture, translated by Loren Kruger, Rutledge, London and New York.
Keir, Elam(2001), the Semiotics of Theatre and Drama, Rutledge, London and New York.
فهرست منابع تصویری - www.oscar/AnnaKarenina
- فیلم بانوی زیبای من | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,010 |