![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,398 |
روشهای نگارش مولتیفونیکها در نوازندگی ساز ابوا؛ و ارائهی راهکار اصلاحی و کاربردی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 59-72 اصل مقاله (10.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.267813.615256 | ||
نویسنده | ||
یاسمن کیمیاوی* | ||
مربی گروه موسیقی، دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا | ||
چکیده | ||
از آنجا که بسیاری از آهنگسازان معاصر هنگام نوشتن برای ابوا از مولتیفونیکها استفاده میکنند، لازم است روشی برای نتنگاری آنها توسعه یابد، تا بتوان پیچیدگیهای خواستهای آهنگسازی و نیازهای نوازنده را پاسخ داد. مقالهی حاضر با این هدف تهیه شده تا روشهای نتنگاری مرسوم را برای نوازندگان و آن دسته از آهنگسازانِ بهخصوص جوان ایرانی که کمتر با دیدگاهی عملگرایانه آشنایند و بهواقع فقط از طریق کتابها و بدون ارتباط مستقیم با نوازنده به نگارش مولتیفونیکها دست میزنند، به چالش گرفته و مشکلات آنها تحلیل شود. در جریان این تحقیق با مطالعه، آنالیز و تطبیق روشهای مختلف نتنگاریِ مولتیفونیکها و با سنجش امکانات شیوههای موجود و همچنین با نمونهگیری از آنها چنین نتیجهگیری میشود که هیچگاه آنالیز صوتی مولتیفونیکها یکسان نیستند و نمیتوان انتظار خلق مولتیفونیکی با نغمههای مشخص را داشت. در نتیجه بهترین شیوه برای نگارش مولتیفونیکها، روش نتنگاری انگشتگذاری روی خطوط حامل و همچنین درج محتویات نغمههای مولتیفونیکها در قسمت پیوست قطعه است. با توجه به اینکه بسیاری از نظامهای نتنگاری مولتیفونیکها ابداعی هستند و هنوز کتابهای طبقهبندیشدهای در تسهیلِ بهکارگیریِ آنها برای نوازندگان جوان وجود ندارد، در این مقاله مولتیفونیکها و علامتهایشان، در چارچوب تکنیکهای نوازندگی ابوا نیز طبقهبندی میشوند که این امر به کمک نمودارهای ابداعی و طراحیشده توسط نگارنده میسر شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولتیفونیک؛ نظام نتنگاری؛ تکنیکهای گسترشیافته؛ انگشتگذاری؛ ابوا؛ نگارش | ||
مراجع | ||
Archbold, P & Redgate, C (2011), Multiphonics and the Oboe, Retrieved from http://music.sas.ac.uk/sites/default/files/files/Multiphonics%20and%20the%20Oboe%20document%20(2).pdf.
Archbold, P & Redgate, C (2011), Notation of Multiphonics, Retrieved from https://music.sas.ac.uk/sites/default/files/files/Notation%20of%20multiphonics%20article.pdf.
Bartolozzi, Bruno (1967), New Sounds for Woodwind, Trans. & ed. Brindle, R.S., Oxford University Press, London.
Campbell, Murray (2010), Multiphonics, In Grove Music Online, Oxford Music Online, Retrieved from http://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000043536.
Chenna, A & Salmi, M (1994), Manuale Dell’ Oboe Contemporaneo- The Contemporary Oboe, Rugginenti Editore, Milan.
Holliger, Heinz (1980), Pro Musica Nova: Studien zum Spielen neuer Musik für Oboe, Breitkopf & Hartel, n.d., Wiesbaden.
Moore, Keith (2014), A Multiphonic Reappraisal and the Alto Saxophone Concerto Radial, Retrieved from https://academiccommons.columbia.edu/catalog/ac:175336.
Post, Nora (1981), Multiphonics for the Oboe, Retrieved from https://www.idrs.org/publications/controlled/DR/JNL10/multi.html (originally published in Interface. Vol. 10 (1981), pp 113-136).
Van Cleve, Libby (2004), Oboe unbound: Contemporary Techniques, Vol. 8 of new instrumentation, Scarecrow Press, Lanham, Md.
Van Cleve, Libby (1991), Suggestions for the Performance of Berio's Sequenza VII, Retrieved from https://www.idrs.org/publications/controlled/DR/DR13.3/DR13.3.VanCleve.Berio.html.
Veale, P & Mahnkopf, C et al. (2001), Die Spieltechnik der Oboe, Auflage 4., Bärenreiter Verlag, Kassel und Basel.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,081 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,012 |