تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,007 |
تحلیل نشانهشناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر | ||
ادب عربی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، مهر 1398، صفحه 129-149 اصل مقاله (715.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2019.231747.611700 | ||
نویسندگان | ||
تورج زینی وند1؛ سمیه صولتی* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
قرار گرفتن نوشتار و تصویر در یک راستا و تولید یک متن هدفمند و معنادار، فرایندی گفتمانی و در نتیجه فرهنگی و اجتماعی است. این کُنش و رفتار اجتماعی در مورد ادبیات کودک و داستانهایی که برای کودکان نوشته میشود از ارزش و اهمیّت والایی برخوردار است و در سطحی فراتر؛ یعنی بینافرهنگی عمل میکند؛ زیرا سرعت پردازش تصویر و رمزگشایی آن برای کودک بیشتر از متن خطی است. القندیل الصغیر یکی از بهترین داستانهای کوتاه غسان کنفانی نویسندة حوزة ادبیات پایداری فلسطین است که برای القای مفاهیم ایدئولوژی و ارزشی، گفتمانی چندوجهی را بهکار بسته تا کلیدیترین واژهها در فرهنگ لغت فلسطین را در نهاد کودکان آن سرزمین که نیازمند آموزشند، نهادینه سازد. در این پژوهش سعی شده با خوانش داستان مذکور و با تکیه بر مطالعات نشانهشناختی اجتماعی، به این سوال پاسخ داده شود که نشانهشناسی اجتماعی بهعنوان گرایشی نوین، چگونه در کشف لایههای زیرین معنا و تحلیل گفتمانی متن و تصاویر ترسیم شده در این داستان عمل میکند؟ کنفانی بهخوبی دریافته که کودکان فلسطینی بهعنوان آیندهسازان وطن کار کرد و رسالتی مهم بر دوش دارند و آن آزادی وطن از سیطرة اشغالگران صهیونیستی است، لذا کُنشهای مادی و پویا بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت برعهده گرفته که غالباً با وجه خبری و قطعیت بالا ارائه شدهاند. نویسنده همچنین از قابلیت نشانههای زمانی ـ مکانی و تصویری به عنوان تکمیلکنندۀ معنا، برای استحکام متن، جلب توجه کودک و القای پیام غافل نمانده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان؛ نشانهشناسی اجتماعی؛ متن و تصویر؛ داستان کوتاه القندیل الصغیر؛ غسان کنفانی | ||
مراجع | ||
منابع احمد نحلة، محمود (2001)، علم اللغة النظامی مدخل إلى النظریة اللغویة عند هالیدای، الإسکندریة: ملتقى الفکر. آقاگلزاده، فردوس (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: نشر علمی و فرهنگی. بصیری، محمدصادق و نسرین فلاح (1393)، «مبانی نظری ادبیات مقاومت در آثار غسّان کنفانی»، ادبیات پایداری، سال 6، ش 10، صص 65-90. بلحوت، شریفة (2011)، «مفهوم الإتساق عند مایکل هالیدای و رقیة حسن»، الخطاب، العدد 9، الجزائر: جامعة تیزی وزو، صص 210-227. پاینده، حسین (1392)، گشودن رمان، تهران: نشر مروارید. حجازی، بنفشه (1379)، ادبیات کودکان و نوجوانان ویژگیها و جنبهها، چاپ سوم، تهران: روشنگران. دی، جاناتان و لسلی، تایلور (1385)، روانشناسی رنگها، ترجمۀ مهدی گنجی ، تهران: انتشارات ساوالان. زینیوند، تورج و سمیه صولتی (1396)، «نشانهشناسی اجتماعی داستان کوتاه القمیص المسروق کنفانی با تکیه بر سازههای گفتمانی هلیدی»، زبان و ادبیات عربی، ش 16. صص 127-160. ــــــــــــــ (1396)، «تحلیل نشانهشناختی اجتماعی حضور کودک در داستانهای کوتاه کنفانی، بررسی داستان کوتاه جدران من حدید»، نقد ادب معاصر عربی، سال 8، صص 46-65،. ساسانی، فرهاد (1389)، معناکاوی: به سوی نشانهشناسی اجتماعی، تهران: علم. سرلو، ادواردو (1388)، فرهنگ نمادها، ترجمة مهرانگیز اوحدی، تهران: نشر دستان. صاعدی، احمدرضا (1392)، «کاربست امپرسیونیسم در رمان ما تبقی لکم اثر غسّان کنفانی»، نقد ادب معاصر عربی، سال سوم، ش6، صص 147-170. عماش، احمدکاظم (2011)، «جهود هالیدای فی الإتجاه الوظیفی»، جامعة بابل: کلیة الدراسات القرآنیة، صص1-13. فاولر، راجر (1390)، زبانشناسی و رمان، ترجمة محمد غفاری، تهران: نشر نی. فتوحی، محمود (1390)، سبکشناسی نظریه ها، رویکردها و روشها، چاپ دوم، تهران: سخن. فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمة فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. فیشر، رابرت (1385)، آموزش و تفکر، ترجمة فروغ کیانزاده، اهواز: رسش. کرس، گونتر (1392)، نشانهشناسی اجتماعی از نظریه تا کاربرد، ترجمة سجاد کبگانی، تهران: مارلیک. کنفانی، غسان (1370)، بازگشت به حیفا و پنج داستان دیگر، ترجمة یوسف عزیزی، تهران: چکامه. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2005)، القندیل الصغیر، بیروت: مؤسسة غسان کنفانی الثقافیة. مهاجر، مهران و محمد نبوی (1376)، به سوی زبانشناسی شعر: رهیافتی نقشگرا، تهران: نشر مرکز. میرزایی، فرامرز و مریم مرادی (1394)، «تحلیل ساختاری مکان روایی در ادب پایداری: بررسی رمان مردان آفتاب و باقیمانده، از غسّان کنفانی»، ادبیات پایداری، سال هفتم، ش 12، صص354-376. ناصرالاسلامی، ندا (1389)، «نظامهای نشانهشناختی تصویر و متن»، کتاب ماه کودک و نوجوان، سال سیزدهم، ش7 ، صص63-74. نیکوسخن، سودابه (1392)، «بررسی تأثیر رنگ در کتابهای داستانی کودک»، کتاب مهر، ش 9، صص 60-83. هلیدی، مایکل و رقیه حسن، (1393)، زبان، بافت و متن: جنبههایی از زبان در چشماندازی اجتماعی- نشانهشناختی، ترجمة مجتبی منشیزاده و طاهره ایشانی، تهران: علمی. Refrences: Aghangelzadeh, F. (2006). Critical Discourse Analysis. Tehran: Scientific and Cultural Publishing. [In Persian]. Ahmad, N. (2001). Functional Linguistics. An Approach to Holistic Linguistics. Al-Alexandria: Mulatik al-Fakir Publisher. [In Arabic]. Amash. A. K. (2011). "The Holly Attempt in Systematic Linguistics". Babylon Society. Quranic Studies. Pp. 13-1. [In Arabic]. Balhout, Sh. (2013). "The concept of Elasticity of Michael Halliday and Ruqi Hassan". Algeria: Tizi society Publication. [In Arabic]. Basiri, M.S & Fallah, N. (2014). "Theoretical Foundations of Resistance Literature in the Works of the Konfani Ghassan". Sustainability Literature. Vol. 6. No. 10. Pp. 65-90. [In Persian]. Day, J & Leslie. Taylor. (2006). The Psychology of Colors (Ravanshenasi Rangha). Tehran: Savalan Publication. [In Arabic]. Farklof. N. (2000). Critical Discourse Analysis. Translated by Fatima Shayesteh Piran et al. Tehran: Center for Media Studies and Research Publishing. [In Persian]. Fisher. R. (2006). Education and Thought. Translated by Forough Kianzadeh. Ahwaz: Rasheed Publishing. [In Persian]. Fotouhi. M. (2013). Stylistics Theories. Approaches and Methods. 2nd ed. Tehran: Speech Publishing. [In Persian]. Fowler. R. (2011). Linguistics and Novel (Zaban Shenasi va Roman). Trans. by Mohammad Ghafari. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]. Halliday, M & Ruqieh, H. (2014). Language. Context. and Text: Aspects of Language in Socio-Semantic Perspective( Zaban. Mohtava va Matn). Trans. Mojtaba Manshizadeh and Tahereh Ishani. Tehran: Academic. Publishing. [In Persian]. Hejazi. B. (2000). Characteristics and Aspects of Children's Literature. 3th ed. Tehran: Enlightenment. Publishing. [In Persian]. Konfani. G. (1991). Return to Haifa and Five Other Stories (Baz Gasht be Hafiz va Pang Dastan Digar). trans. Youssef Azizi. Tehran: Czech Publishing. [In Persian]. Konfani. G. (2005). Al-Qandil al-Sagir. T 1. Beirut: Ghassan Kanafani al-Qa'afi Institute. [In Arabic]. Kress. G. (2013). Social Semiotics from Theory to Practice(Mana Shenasi az Teory ta Amal). Trans. Sajjad Kabegani. Tehran: Marlik Publishing. [In Persian]. Mirzaei, F. & Moradi, M. (2015). "Structural Analysis of Narrative Place in Sustainability: A Study of the Sun Men's Novel from the Confucian Ghost". Resistance literature. Seventh year. No 12. Pp. 354-376. [In Persian]. Mohajer, M. & Nabavi, M. (1997). Towards the Linguistics of Poetry: A Functionalist Approach. Tehran: Markaz. Publishing. [In Persian]. Naser al-Islami, N. (2010). "The Semiotic Systems of Image and Text". Child and Adolescent Month Book. Year.30. No 7. Pp. 63-74. [In Persian]. Niko Sokhen. S. (2013). "Investigating the Impact of Color on Children's Fiction Books". Mehr Book of Research Analytics. No. 9. Pp. 60-83. [In Persian]. Payandeh, H. (2013). Opening a Novel. Tehran: Morvarid Publishing. [In Persian]. Saadi. A. R. (2013). "The Application of Impressionism in the novel" We are different "by Ghanaian Confucian". Contemporary Arabic Literature Criticism. third year. No. 6. Pp. 147-170. [In Persian]. Sarlo. Eduardo. (2009). the Culture of Symbols. Translated by Mehrangiz Ohadi. Tehran: Dastan Publishing. [In Persian]. Sassani. F. (2010). Semantics: Towards Social Semiotics. Tehran: Science Publishing. [In Persian]. Zainivand, T & Solati. S. (2017). "The Socio-Semantic Analysis of the Child's Presence in the Confucian Short Stories. a Short Story Review by My Hadid" Criticism of Contemporary Arabic Politics. Year 8. Pp. 46-65. [In Persian]. Zainivand, T & Solati. S. (2017). "The Social Semiotics of al-Qumis al-Masrouq's Short Story Based on Holly Discourse Structures". Journal of Arabic Language and Literature. No. 16. Pp. 127-160. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |