
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,872,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,911,511 |
بررسی تاثیر زیباییشناسی (استتیک) لحن و شخصیت های نامعمول و گوشه دار در سینمای ایران بر توسعه ی مفهوم "انسان معاصر" | ||
دلتا | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 30-32 اصل مقاله (5.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
نویسنده | ||
فرهاد ریاضی* | ||
دانشآموخته ی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
چکیده | ||
یکی از بزرگترین دستاوردهای سینمای ایران در طی چند سال اخیر، شناخت لحنها و تصویرهای متفاوت از مفهومی به نام «انسان» بوده که باعث شده تصور کلیشهای و تکبعدی این ساحت در درون مخاطبین بشکند و قرائتهای مختلف از این موضوع را با احترام بیشتری دنبال کنند. در «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی، 1389) با زیباییشناختی دروغ و عدم بیان حقیقت برای بقای زندگی روبرو میشویم، در «آسمان زرد کمعمق» (بهرام توکلی، 1391)، زیباییشناختی مفهوم دیریاب و پیچیدهی «انتهای زیبایی کجاست؟» را تجربه میکنیم و مثالهایی ازایندست. همهی اینها با آشناییزدایی از مفاهیمی پذیرفتهشده در ذهن، آنها رو میشکند و مخاطب را با ساحت دیگری از وجودش آشنا میکند که نتیجهی بلافصلش، واژههای تازه و کشف جنبههای دیده نشده از درون خود برای خودش است. فیلمهایی بهاصطلاح «گوشهدار» که مثل لبههای تیز اجسام در مکانیک که فرایند تنشزدایی از آن صورت نگرفته و به خاطر همین آدم را دچار تمرکز تنش میکنند، ما را با لبههای تیز و صیقل داده نشده از خودمان، دیگران و جهان هستی روبرو میکنند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |