حسننیا, علی, موسوی مقدم, سیدمحمد, صیدی, محمود. (1398). نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات. , 16(4), 631-653. doi: 10.22059/jpht.2019.273697.1005634
علی حسننیا; سیدمحمد موسوی مقدم; محمود صیدی. "نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات". , 16, 4, 1398, 631-653. doi: 10.22059/jpht.2019.273697.1005634
حسننیا, علی, موسوی مقدم, سیدمحمد, صیدی, محمود. (1398). 'نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات', , 16(4), pp. 631-653. doi: 10.22059/jpht.2019.273697.1005634
حسننیا, علی, موسوی مقدم, سیدمحمد, صیدی, محمود. نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات. , 1398; 16(4): 631-653. doi: 10.22059/jpht.2019.273697.1005634
نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
رفعت حسن از مهمترین روشنفکران اسلامی مقیم آمریکا و رهبر فمینیستهای مسلمان است. او تحت تأثیر الهیات فمینیستی در مسیحیت، نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» را مطرح میکند. از نظر رفعت حسن، سه عامل الهیاتی در عالم اسلام و قرآن، سبب پیدایش و گسترش نگرش برتری مردان بر زنان شده است: تابعیت زن نسبت به مرد در آفرینش، فریفته شدن آدم توسط حوا در هبوط از بهشت عدن و آفریده شدن زن به جهت مرد. اینگونه عوامل و نگرش، اصولاً در فضای تفسیری و حدیثی اهل سنت ارائه شدهاند و مضامین احادیث مورد استناد او در روایات شیعی نفی میشود. با وجود این، حتی در فرض پذیرش مدعیات رفعت حسن، نتیجۀ این استدلالها چنین میشود که زن و مرد در خلقت و آفرینش تفاوتی ندارند، هر دو توسط شیطان فریفته و از بهشت اخراج شدهاند و هبوط کردهاند، بدون اینکه تفاوتی از این جهات میان آنها باشد. ولی مسئله این است که این نظریه، تساوی حقوقی - فقهی میان زن و مرد را اثبات نمیکند و قرآن احکام متفاوتی در این مورد و از جمله در ارث و قصاص بیان میکند.