تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,099 |
چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر: بر مبنای نظریه نظم عبدالقاهر جرجانی و نظریه فرمالیسم روسی | ||
ادب عربی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 2، دی 1397، صفحه 61-80 اصل مقاله (794.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2019.223026.611613 | ||
نویسندگان | ||
محمد هادی مرادی1؛ صادق خورشا2؛ حسام حاج مومن* 3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشگاه تهران. | ||
3دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات عربی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه میکوشد چارچوبی نظری برای داوری در باب وقوع اخذ در شعر طرح کند. پرسش این است که با چه معیاری میتوان حکم به وقوع اخذ در شعر متأخر از شعر متقدّم داد و با چه روشی میتوان نحوۀ این اخذ را ارزیابی کرد؟ روش مطالعه تحلیلی – تطبیقی است. ابتدا با نگاهی انتقادی روند مطالعات سرقت شعری در سنت بلاغت عربی بازخوانی میشود. در این بازخوانی تأکید میشود که عبدالقاهر جرجانی در ضمن مباحث مربوط به نظریۀ نظم، در موارد پراکندهای به قضیۀ اخذ در شعر پرداخته و برای تحلیل وقوع اخذ در اشعار متأخر از اشعار متقدم، روشی نظاممند را به کار بسته که پس از وی نادیده گرفته شده است. بر این مبنا، نخست روش وی در این تحلیل تبیین میشود. سپس روش تحلیل او با روش فرمالیستهای روس برای تحلیل رابطۀ تاریخیِ اشعار مقایسه میشود. این مقایسه نشان میدهد نظریۀ فرمالیسم در قرن بیستم برای این تحلیل روشی مشابه با روش عبدالقاهر ارائه کرده است. سپس بر اساس مبانی مشترک میان این دو نظریه، چارچوبی نظری برای داوری در باب اخذ در شعر طرح میشود. در این چارچوب تأکید میشود که معیار صدور حکم در باب وقوع اخذ، فقط اشتراک دو شعر در کاربست هنرسازههای نو است. نحوۀ وقوع اخذ نیز با این روش ارزیابی میشود که تحلیل شود هنرسازههای مشترک چه کارکردی در ساخت هر یک از دو شعر داشتهاند. مقایسۀ میان نحوۀ کارکرد هنرسازههای مشترک میتواند نحوۀ اخذ شعر متأخر از شعر متقدم را نشان دهد. سرانجام در یک مطالعۀ تطبیقی بر اساس معیار و روش مذکور، چند نوع متفاوت از نحوۀ وقوع اخذ میان اشعار عملاً تحلیل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اخذ در شعر؛ سرقت شعری؛ عبدالقاهر جرجانی؛ نظریۀ نظم؛ فرمالیسم | ||
مراجع | ||
ابنالأثیر، أبوالفتح ضیاءالدین، المثل السائر فی أدب الکاتب والشاعر، القاهرة، مطبعة الحلبی، 1939. ابنالأثیر، نجمالدّین أحمد، جوهر الکنز، الإسکندریة، منشأة المعارف، 2009. ابنالأحنف، عباس، الدیوان، شرح وتحقیق عاتکة الخزرجی، القاهرة، دارالکتب المصریة، 1954. ابنرشیق، أبوعلی الحسن القیروانی، العمدة فی محاسن الشعر وآدابه ونقده، بیروت، دارالجیل، 1981. ابنوکیع، الحسن بن علی، المنصف للسارق و المسروق منه، بنغازی، جامعة قاریونس، 1994. أبی تمّام، حبیب بن أوس، الدیوان، شرح الأعلم الشنتمری، ج 1 و 2، دمشق، وزارة الأوقاف، 2004. أبی نواس، الحسن بن هانئ، الدیوان، تحقیق أحمد عبدالمجید الغزالی، بیروت، دارالکتاب العربی، 1953. احمدی، بابک، ساختار و تأویل متن، تهران، نشر مرکز، 1380. ــــــ، حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفۀ هنر، تهران، نشر مرکز، 1381. اشکلوفسکی، ویکتور، «هنر همچون فرآیند»، ترجمۀ عاطفه طاهایی، کتاب نظریۀ ادبیات، صص 106- 81، 1392. الآمدی، ابوالقاسم الحسن بن بشر، الموازنة بین شعر أبیتمّام و البحتری، القاهرة، دارالمعارف، 1992. آیخنباوم، بوریس، «نظریۀ روش فرمال»، ترجمة عاطفه طاهایی، کتاب نظریۀ ادبیات، صص 79-31، 1392. برسلر، چارلز، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمة مصطفی عابدینی، تهران، نیلوفر، 1389. توماشفسکی، بوریس، «درونمایگان»، ترجمة عاطفه طاهایی، کتاب نظریۀ ادبیات، صص 341-293، 1392. تینیانوف، یوری، «مفهوم ساخت»، ترجمة عاطفه طاهایی، کتاب نظریۀ ادبیات، صص 132- 127، 1392. الجاحظ، عمرو بن بحر، الحیوان، القاهرة، مطبعة الحلبی، 1965. الجرجانی، عبدالقاهر، أسرار البلاغة، جدة، دارالمدنی، 1991. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، دلائل الإعجاز، جدة، دارالمدنی، 1992. الحاتمی، محمد بن الحسن، حلیة المحاضرة فی صناعة الشعر، بغداد، دارالرشید، 1979. حازم القرطاجنی، أبوالحسن، منهاج البلغاء و سراج الأدباء، بیروت، دارالغرب الإسلامی، 1981. حلاوی، ناصر، «نظرة فی السرقات الشعریة»، الأستاذ، جامعة بغداد، المجلد 5، صص 196- 170، 1990. الخطیب القزوینی، جلالالدّین، الإیضاح فی علوم البلاغة، بیروت، دارالکتب العلمیة، 2003. الراعی النُّمَیری، الدیوان، جمعه راینهرت فایپرت، بیروت، المعهد الألمانی للأبحاث الشرقیة، 1980. رمضان السید، علاءالدین، ظاهرة التناص بین الإمام عبدالقاهر الجرجانی وجولیا کریستیفا، أسیوط، کلیة العلوم، 2014. الزوزنی، أبوعبدالله، شرح المعلقات العشر، بیروت، دار مکتبة الحیاة، 1983. سارلی، ناصرقلی و فاطمه سعادتدرخشان، «دورهبندی تاریخ دانش بلاغت فارسی»، نقد ادبی، سال سوم، ش 10، صص 33- 7، 1389. السعدنی، مصطفی، التناص الشعری: قراءة أخری لقضیة السرقات، الإسکندریة، توزیع المعارف، 1991. شفیعی کدکنی، محمدرضا، رستاخیز کلمات، تهران، سخن، 1391. شکلوفسکی، فیکتور، «الفن باعتباره تکنیکا»، ترجمة عباس التونسی، عیون المقالات، صص 129-110، العدد 1، الدار البیضاء، 1986. الصعیدی، عبد المتعال، بغیة الإیضاح لتلخیص المفتاح فی علوم البلاغة، القاهرة، مکتبة الآداب، 2009. صفوی، کورش، از زبانشناسی به ادبیات، تهران، سورۀ مهر، 1394. طبانة، بدوی، السرقات الأدبیة: دراسة فی إبتکار الأعمال الأدبیة وتقلیدها، بیروت، دارالثقافة، 1986. ـــــــــــــــــــــــــــ، معجم البلاغة العربیة، الریاض، دارالرفاعی، 1988. عبّاس، إحسان، تاریخ النقد الأدبی عند العرب، بیروت، دارالثقافة، 1983. عبدالمطلب، محمد، قضایا الحداثة عند عبدالقاهر الجرجانی، لبنان، مکتبة لبنان ناشرون، 1995. عروة بن الورد، الدیوان، تحقیق أسماء أبوبکر محمد، بیروت: دارالکتب العلمیة، 1998. العسکری، أبوهلال الحسن بن عبدالله، الصناعتین: الکتابة والشعر، بیروت، المکتبة العصریة، 1419. العشماوی، محمد زکی، قضایا النقد الأدبی بین القدیم والحدیث، بیروت، دارالنهضة العربیة، 1979. العمیدی، محمد بن أحمد، الإبانة عن سرقات المتنبّی، القاهرة، دارالمعارف، 1961. القاضی الجرجانی، علی بن عبد العزیز، الوساطة بین المتنبّی وخصومه، القاهرة، مطبعة الحلبی، 1966. قنوش، محمد، من الأخذ الأدبی إلی التداخل النصی، إربد، عالم الکتب الحدیث، 2013. المتنبّی، أبوالطیب، الدیوان، شرح أبی البقاء العکبری، ج 2، بیروت، دار المعرفة، 2008. مشرف، مریم، «نظم و ساختار در نظریۀ بلاغت جرجانی»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، صص 416-403، ش 53، 1386. مطلوب، أحمد، عبدالقاهر الجرجانی: بلاغته ونقده، الکویت، وکالة المطبوعات، 1973. المعرّی، أبوالعلاء، شرح دیوان أبی الطّیّب المتنبّی «معجز أحمد»، القاهرة، دارالمعارف، 1992. مقیاسی، حسن و مطهره فرجی، «تناسب ساختار با محتوا با توجه به دو نظریۀ نظم و آشناییزدایی»، پژوهشهای زبانشناختی، سال پنجم، ش 10، صص 103-81، 1395. مندور، محمد، النقد المنهجی عند العرب ومنهج البحث فی الأدب واللغة، القاهرة، دار نهضة مصر، 1996. نیوا، ژرژ، «نظر اجمالی به فرمالیسم روس»، ترجمۀ رضا حسینی، ارغنون، صص 25- 17، 1373. الوأواء الدمشقی، أبیالفرج، الدیوان، تحقیق سامی الدهان، بیروت، دار صار، 1993. وطواط، رشیدالدین محمد، حدائق السحر فی دقائق الشعر، طهران، مطبعة مجلس، 1308. هادی، روحالله و لیلا سیدقاسم، «بررسی همانندیهای نظریات عبدالقاهر جرجانی با ساختارگرایی و نقد نو»، مطالعات بلاغی، سال 4، ش 7، صص 147-127، 1392. هدّارة، محمد مصطفی، مشکلة السرقات فی النقد العربی، بیروت، المکتب الإسلامی، 1981. یاکوبسن، رومن، «زبانشناسی و شعرشناسی»، ترجمة کورش صفوی، کتاب ساختگرایی و پساساختگرایی و مطالعات ادبی، صص 108- 91، تهران، سورۀ مهر، 1388. ــــــــ ، «وجه غالب»، ترجمۀ شفیعی کدکنی، کتاب رستاخیز کلمات، صص 370- 359، تهران، سخن، 1391. ــــــــ ، «بهسوی علمی دربارة هنر شعر»، ترجمة عاطفه طاهایی، کتاب نظریة ادبیات، صص 13- 9، 1392. یعقوب، إمیل بدیع و میشال عاصی، المعجم المفصّل فی اللغة والأدب، بیروت، دارالعلم للملایین، 1987. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |