تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,903 |
بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانه شناسی اجتماعی تصویر | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 65-88 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2019.268690.1150 | ||
نویسندگان | ||
آرزو تقی پور* 1؛ فریبا یاوری1؛ محسن مراثی2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد | ||
2استادیار، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله مطالعة نحوة بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیمندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیکاند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیهوتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانهشناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر بهعنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشیها را آشکار میکند. در این زمینه، 32 اثر نقاشی از 9 هنرمند خودآموخته، که در آنها تصویر زن و مرد بازنمایی شده، انتخاب و تحلیل و بررسی شد. پژوهش به شیوة توصیفی تحلیلی و برمبنای مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که آثار نقاش خودآموختة زن و مرد بیانگر تقسیمبندی جنسیتی نقشهای اجتماعی است؛ با این تفاوت که نقاش زن بهطور ضمنی یا علنی خود را بهعنوان عنصر هستهای برجستهنمایی و زن را کنشگر اصلی معرفی میکند. بنابراین، نقاش زن با آگاهی از سوگیریهای جنسیتی اجتماعی سعی در تغییر آن به نفع خود دارد. نقاشان زن با وجهنمایی واقعگرایانه در آثار، نگاهی تبیینی به ویژگی و شرایط واقعی زنان دارند و از طرفی رویکردی برابرطلبانه به نقش زن و مرد دارند. درحالیکه نقاش مرد نگاهی توصیفی دارد و به بازتولید نقشهای کلیشهای جنسیتی میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ معنای بازنمودی؛ معنای ترکیبی؛ معنای تعاملی؛ نشانهشناسی اجتماعی تصویر؛ نقاشان خودآموخته | ||
مراجع | ||
[1] آقایی، حمید (1392). «تحلیل نحوة آموزش فرهنگ و بازنمایی آن در برگزیده کتابهای آزفا از منظر نشانهشناسی فرهنگی»، پایاننامة کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. [2] استریانی، دومینیک (1384). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمة پاکنظر، تهران: گام نو. [3] اورتنر، شری ب (1385). «آیا نسبت زن به مرد مانند نسبت طبیعت به فرهنگ است؟»، ترجمة فیروزه مهاجر، مجموعه مقالات فمنیسم و دیدگاهها، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. [4] بروک، بریگیته و همکاران (1385). «جامعهپذیری: زنان و مردان چگونه ساخته میشوند؟» ترجمة مرسده صالحپور، مجموعه مقالات فمنیسم و دیدگاهها، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. [5] دوبووار، سیمون (1380). جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، تهران: توس. [6] شهشهانی، سهیلا (1380). چارچوب مفهومی جنسیت، نگرشی بر تحلیل جنسیتی در ایران، گردآوری و تنظیم: نسرین جزمی،تهران: دانشگاه شهید بهشتی. [7] مصلحزاده، فاطمه؛ آشوری، محمدتقی (1396). «بررسی تصاویر مرتبط با جنگ تحمیلی در کتابهای درسی از دیدگاه نشانهشناسی اجتماعی»، مطالعات دفاع مقدس، س 3، ش 4، ص 75ـ98. [8] مهدیزاده، محمد (1389). نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری. [9] میشل، آندره (1376). پیکار با تبعیض جنسی: پاکسازی کتاب، خانه، مدرسه و جامعه از کلیشههای تبعیض جنسی، ترجمة محمدجعفر پاینده، تهران: نگاه. [10] ون زونن (1382). رویکردهای فمنیستی به رسانهها، ترجمة محمدرضا حسنزاده و حسن رئیسزاده. مجلة رسانه، س 15، ش 1، ص 155ـ196. [11] Aiello, Georgia (2006). “Theoretical Advances in Critical Visual Analysis: Perception, Ideology, Mythology, and Social Semiotics”, Journal of Visual Literacy, 26 (2), PP 89-102. [12] Bussy, Kay & Bandora, Albert (2004). The Psychology of Gender, Editors: Alice H. Eagly, Ann E. Beall, Robert J. Sternberg; New York & London: The Guilford Press. [13] Grimm, E.L. (1999). A Visual and Lexicon grammatical Analysis of Advertisements in Nova and Cosmopolitan’, MA thesis, Universidad Federal de Santa Catarina, Florianopolis. [14] Gallagher, Margaret (1981). Unequal Opportunities: The Case of Women andthe Media, Paris, France: UNESCO Press. [15] Hall, Stuart (1997). The Work of Representation, in Hall (ed.) Representation: cultural representations and signifying practices (PP 13-74) London: Sage. [16] Jewitt, C. and Oyama, R. (2001). Visual Meaning: A Social Semiotic Approach, in Handbook of Visual Analysis. London: Sage. [17] Lister, M. & L. Wells (2001). “Seeing Beyond Belief: Cultural Studies as an Approach to Analyzing the Visual”, In: T. Van Leeuwen & C. Jewitt, Handbook of Visual Analysis (P.61-91), Los Angeles, and Sage. [18] Mythology, and Social Semiotics, Journal of Visual Literacy, 26 (2), 89-102. Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (1996). Reading Images, New York: Routledge. [19] Meyers, Diana Tietjens (2002). Gender in the Mirror: Cultural of Imagery and Women’s Agency, USA: New York: Oxford University Press. [20] Naraghi, s (2007). “Feminist aesthetics”. Women’s monthly. No. 144.p:45. [21] Nochlin, Linda (1989). woman, art and power. New York: harper& row. [22] Unsworth, L. (2001). Describing Visual Literacies, in Teaching Multiliteracies: Changing Contexts of Texts and Images in Classroom Practice, PP 71–112. Buckingham: Open University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |