تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,655 |
بازنمایی جنسیت در انیمیشن های ایرانی (مطالعۀ موردی انیمیشن های مهارت های زندگی برای کودکان و بچه های ساختمان گلها) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 25-46 اصل مقاله (266.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2019.278893.1252 | ||
نویسندگان | ||
سمانه فروغی* 1؛ یاسر فروغی2 | ||
1کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان | ||
2دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
آنچه در مطالعات فرهنگی و رسانهای اهمیت زیادی دارد شیوة بازنمایی نقشها، خردهفرهنگها، گروهها، اقوام، جنسیت و غیره است. حال هنگامیکه پای مخاطب کودک به میان میآید، اهمیت این آموزشها دوچندان میشود، زیرا کودکان با تماشای ژانر محبوبشانـ انیمیشنـ آموزشهای مقدمانی در رابطه با نقشها، کلیشهها و هویت جنسیتی را میآموزند. هدف این مقاله مقایسة انیمیشنهای مهارتهای زندگی برای کودکان و بچههای ساختمان گلها از منظر جنسیت است. مقالة پیش رو با تکیه بر تحلیل کیفی و رویکرد نشانهشناختی براساس آرای جان فیسک به واکاوی و بررسی کلیشههای جنسیتی رایج در دو مجموعة ذکرشده میپردازد. بدین منظور، همة قسمتهای دو انیمیشن مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد در هر دو برنامه از لحاظ تعداد کاراکترها زنان و مردان به میزان تقریباً برابر بازنمایی شدهاند. در مجموعة مهارتهای زندگی برای کودکان مردان اغلب با صفات برتر و شایستهتری مانند قدرت تفکر و تصمیمگیری بالا، دانایی و کاردانی، اعتمادبهنفس بالا، ارتباطات اجتماعی گسترده، خوشرویی و خوشصحبتی بازنمایی شدهاند. درحالیکه بازنمایی زنان اغلب با بدنمایی و توأم با کلیشههای جنسیتی سنتی مانند غرغرکردن، شایعهپراکنی، وابستگی و عدم استقلال شخصی، غیبتکردن، عدم کنترل خشم و پرخاشگری، گریهکردن در هنگام مشکلات و دستپاچگی است. در مقابل، انیمیشن بچههای ساختمان گلها نگاهی مثبتتر و مساواتطلبانهتری به جنسیت دارد. مردان در این مجموعه با صفاتی چون خانوادهدوستی، قدردانی، مبادی آداب و اجتماعیبودن، پرتلاش و حمایتگربودن به تصویر کشیده شدهاند و در بازنمایی زنان صفات بارزی چون زیبایی و آراستگی، آیندهنگری، توجه به جزئیات، تجهیز به مهارتهای متعدد، تسلط بر خود و منطقیبودن، باانگیزه و مستعد مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ بازنمایی؛ جنسیت؛ بچه های ساختمان گلها؛ مهارتهای زندگی برای کودکان؛ نشانه شناسی | ||
مراجع | ||
[1] دانسی، مارسل (1388). نشانهشناسی رسانهها، ترجمة گودرز میرانی و بهزاد دوران، چ 2، تهران: چاپار. [2] سجودی، فرزان (1382). نشانهشناسی کاربردی، تهران: قصه. [3] شریفی ساعی، محمدحسین (1391). «بازنمایی روابط دختر و پسر در سریالهای تلویزیونی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. [4] ضمیران، محمد (1382). درآمدی بر نشانهشناسی هنر، تهران: قصه. [5] فیسک، جان (1381). فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمة مژگان برومند، مجلة ارغنون، ج20. [6] کاپلان، سادوک (1380). خلاصة روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی بالینی، ترجمة رفیعی و رضایی، تهران، سالمی. [7] گولومبوک، سوزان؛ فیوش، رابین (1393). رشد جنسیت، ترجمة مهرناز شهرآرای، تهران: ققنوس، چ 4. [8] گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران، نی. [9] وولن، پیتر (1392). نشانهها و معنا در سینما، ترجمة عبدالله تربیت و بهمن طاهری، چ 6، تهران: سروش. [10] هال، استیوئرت (1391). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمة احمد گلمحمدی، تهران: نی. [11] Barlett, P.C; Vowels, C.L. & Saucier, D. (2008). Meta–Analyses of the Effects of Media Images on Men’s Body–Image Concerns. Journal of Social and Clinical Psychology, Vol. 27, No. 3, PP 279-310. [12] Beasley, C. (2005) Gender and Sexuality: Critical Theories, Critical Thinkers. London: SAGE. [13] Brod, H. (2002) ‘Studying Masculinity Studies as Superordinate Studies’, in J. K. Gardiner. [14] Connell, R. W. (1995) Masculinities. Oxford: Polity Press [15] Fisk, John(2000) the codes of television, media studies: A Reader New York: New York press. [16] Johansen, J.& Larsen,S. (2002). Signs in Use: An Introduction to Semiotics(Translated by John Irons), New York, Routledge. [17] Atkin, Albert. (2006). "Peirce's Theory of Signs", Stanford Encyclopedia of Philosophy. [18] Kaplan, G. and Rogers, L.J. (2003) Gene Worship: Moving Beyond the Nature/Nurture Debate overGenes, Brain, and Gender, Other Press, New York. [19] Lindlof, Thomas R,& Tylor Bryan C. (2002).Qualitative Communication Research Methods, Londan: Sage Pybication. [20] Martin, B. & Ringham, F. (2000). Dictionary of Semiotics, New York: Cassell. [21] Taylor, F (2003). content analysis and gender steryeotypes in childerns book, teaching sociology, vol. 31, PP 300-311. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 698 |